12 966 läst ·
78 svar
13k läst
78 svar
Brännaren tänder inte! Snäll hjälp! (Belöning utlovas!)
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Den är helt ny. Fick hem den i tisdags.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Ja,den är bytt Vet inte om den får signal. Hur kollar jag det?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Man mäter över gaten. Men helt klart verkar din brännarstyrning kass, då förstår jag varför ni har problem. Just nu antar jag att ni går för el, leta upp en liknande på blocket alternativt byter ni upp er till en PX22 som är en modernare konstruktion. Brukar drälla av pelletsbrännare på blocket, det är billigare än elkostnaden.Guldstrand skrev:
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Gaten?
Elementet glödde innan vi bytte triacstyrningen.
Verkar konstigt om allt ska gå sönder på en gång liksom.
Elementet glödde innan vi bytte triacstyrningen.
Verkar konstigt om allt ska gå sönder på en gång liksom.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Elementet glödde ju innan ni bytte triacs, om jag förstått saken rätt.Guldstrand skrev:
Det tycks mest ha varit väldigt svårt är, och sedan brunnit med låg temperatur några timmar. När pannan sedan stängt, har den inte velat tända igen. Om det är rätt uppfattat, låter det som att det är något galet med bränslet.
Det blir ju genast lite svårare när spiralen glödde innan och efter att ni varit i och lödit på kortet så glöder den inte längre. Känns som att antingen har något på kortet blivit skadat, felvänd komponent/fel komponent eller en dålig lödning. Jag hade börjat med det och kollat det först, i och med att du inte får någon spänning ut till spiralen så är det ju styrningen till det som inte fungerar.Guldstrand skrev:
1. Står det samma på komponenten som ni stoppat i och den ni plockade bort?
2. Är den vänd åt samma håll som den gamla satt?
3. Kontrollera lödbanor och området runt komponenten.
4. Hur ser lödningarna ut, har dom flutit ut ordentligt och inte ser ut som kulor?
Jag kan bara tala för min Viking-Bio, när den trilskades för något år sedan var det panntermostaten som inte slog till ordentligt, om den inte slår till, kommer inte brännarens elektronik igång som den ska. Mät den, ska vara 0 ohm vid kall panna. Detta gäller om pannan har mekanisk termostat. Om pannan har PTC/NTC givare, då har pannan egen elektronik som i sin tur styr brännaren.
Redigerat:
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Vi har inte lödat något alls.X xdigger skrev:Det blir ju genast lite svårare när spiralen glödde innan och efter att ni varit i och lödit på kortet så glöder den inte längre. Känns som att antingen har något på kortet blivit skadat, felvänd komponent/fel komponent eller en dålig lödning. Jag hade börjat med det och kollat det först, i och med att du inte får någon spänning ut till spiralen så är det ju styrningen till det som inte fungerar.
1. Står det samma på komponenten som ni stoppat i och den ni plockade bort?
2. Är den vänd åt samma håll som den gamla satt?
3. Kontrollera lödbanor och området runt komponenten.
4. Hur ser lödningarna ut, har dom flutit ut ordentligt och inte ser ut som kulor?
Vår brännare har en separat triacstyrningen.