Den är helt ny. Fick hem den i tisdags.

Guldstrand Guldstrand skrev:
Den är helt ny. Fick hem den i tisdags.
Har du bytt triacen alltså? Får triacen signal då?

Ja,den är bytt Vet inte om den får signal. Hur kollar jag det?

Det är inte bara så enkelt att det kommit fukt i pelletsen, när ni bytte skruv?

A AG A skrev:
Det är inte bara så enkelt att det kommit fukt i pelletsen, när ni bytte skruv?
Nej,det tror jag inte. Elementet ska ju ändå glöda.

Ja,den är bytt Vet inte om den får signal. Hur kollar jag det?
Man mäter över gaten. Men helt klart verkar din brännarstyrning kass, då förstår jag varför ni har problem. Just nu antar jag att ni går för el, leta upp en liknande på blocket alternativt byter ni upp er till en PX22 som är en modernare konstruktion. Brukar drälla av pelletsbrännare på blocket, det är billigare än elkostnaden.

Gaten?
Elementet glödde innan vi bytte triacstyrningen.

Verkar konstigt om allt ska gå sönder på en gång liksom.

Ja styrpinnen på triacen kan man förenkla det som, den pinnen som i databladet till triacen som heter gate.

Varför bytte ni triacen?

X xdigger skrev:
Ja styrpinnen på triacen kan man förenkla det som, den pinnen som i databladet till triacen som heter gate.

Varför bytte ni triacen?
Vi trodde att den styrde både fläkten och hade lite med tändningen att göra.
Men något skumt är det med allt!

D09
Kan inget om pellets men rekommenderar att köpa en byggfläkt eller liknande för att få upp värmen i huset och få en chans till återhämtning mellan ni sliter med pannan etc

Nej,det tror jag inte. Elementet ska ju ändå glöda.
Elementet glödde ju innan ni bytte triacs, om jag förstått saken rätt.
Det tycks mest ha varit väldigt svårt är, och sedan brunnit med låg temperatur några timmar. När pannan sedan stängt, har den inte velat tända igen. Om det är rätt uppfattat, låter det som att det är något galet med bränslet.

Vi trodde att den styrde både fläkten och hade lite med tändningen att göra.
Men något skumt är det med allt!
Det blir ju genast lite svårare när spiralen glödde innan och efter att ni varit i och lödit på kortet så glöder den inte längre. Känns som att antingen har något på kortet blivit skadat, felvänd komponent/fel komponent eller en dålig lödning. Jag hade börjat med det och kollat det först, i och med att du inte får någon spänning ut till spiralen så är det ju styrningen till det som inte fungerar.

1. Står det samma på komponenten som ni stoppat i och den ni plockade bort?

2. Är den vänd åt samma håll som den gamla satt?

3. Kontrollera lödbanor och området runt komponenten.

4. Hur ser lödningarna ut, har dom flutit ut ordentligt och inte ser ut som kulor?

Jag kan bara tala för min Viking-Bio, när den trilskades för något år sedan var det panntermostaten som inte slog till ordentligt, om den inte slår till, kommer inte brännarens elektronik igång som den ska. Mät den, ska vara 0 ohm vid kall panna. Detta gäller om pannan har mekanisk termostat. Om pannan har PTC/NTC givare, då har pannan egen elektronik som i sin tur styr brännaren.

Redigerat:
X xdigger skrev:
Det blir ju genast lite svårare när spiralen glödde innan och efter att ni varit i och lödit på kortet så glöder den inte längre. Känns som att antingen har något på kortet blivit skadat, felvänd komponent/fel komponent eller en dålig lödning. Jag hade börjat med det och kollat det först, i och med att du inte får någon spänning ut till spiralen så är det ju styrningen till det som inte fungerar.

1. Står det samma på komponenten som ni stoppat i och den ni plockade bort?

2. Är den vänd åt samma håll som den gamla satt?

3. Kontrollera lödbanor och området runt komponenten.

4. Hur ser lödningarna ut, har dom flutit ut ordentligt och inte ser ut som kulor?
Vi har inte lödat något alls.
Vår brännare har en separat triacstyrningen.

Vi har inte lödat något alls.
Vår brännare har en separat triacstyrningen.
Okej det här är en triac som du sa att dy bytt den ser ut såhär i alla fall.

BTA16-600BWRG triac, en halvledarkomponent med tre anslutningsstift, visad på en webbplats för elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det hela styrlådan ni bytt ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.