Jag har percis gipsat färdigt taket i hallen och satt ledspottar snyggt och prydligt. Takdosan satt jag ett lock på och tog fram brandvarnaren och skruva i taket.
Sen tänkte jag varför ska jag inte sätt brandvarnaren på takdosan så att det ser helt enkelt snyggare ut.
Undrar om man kan göra så ? och i så fall om det finns brandvaranare som är gjorda för takdosor ?
Behöver göra det på flera ställe.

Mikael_L
Finns det elkablar och kopplingar i dosan?
I så fall är det faktiskt fel att låta något som leder ström genomborra locket, om man nu inte lyckas skyddsjorda föremålet.
(Är det i ett utrymme som är "isolerad miljö", eg ej skyddsjordade uttag där, så är det dock OK med skruv el liknande som genomborrar locket)

Men annars tycker jag du har en bra idé.
Du kan kanske fästa med något ickemetalliskt, isolera det som sticker in i dosan, eller limma en plåtbit på locket som du jordar och sen fäster br.varnaren med plåtskruv i.

tommib
Skruvat doslock och plastskruvar till brandvarnaren. Eller fästa brandvarnaren med samma skruvar som doslocket om skruvavståndet passar.

Jag gillar också idén om man inte ska använda takdosan. Enda nackdelen som jag ser är väl när någon om några år letar efter takdosan...

• Gilla
lopec
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är ju ganska fiffigt. Då skulle man kunna sätta plåtskivan på insidan av doslocket och magneten på brandvarnaren.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är ju ganska fiffigt. Då skulle man kunna sätta plåtskivan på insidan av doslocket och magneten på brandvarnaren.
Eller köra dubbelhäftande tejp direkt?

tommib
På doslocket? Ja, det kan man göra men då blir det stökigare att ta ner doslocket den dagen man måste göra det om inte skruvarna går fria vid sidan av brandvarnarfästet.

Tänkte inte på skruvar...kör bara snäppvarianten.

Mikael_L Mikael_L skrev:
I så fall är det faktiskt fel att låta något som leder ström genomborra locket, om man nu inte lyckas skyddsjorda föremålet.
(Är det i ett utrymme som är "isolerad miljö", eg ej skyddsjordade uttag där, så är det dock OK med skruv el liknande som genomborrar locket)

Men annars tycker jag du har en bra idé.
Du kan kanske fästa med något ickemetalliskt, isolera det som sticker in i dosan, eller limma en plåtbit på locket som du jordar och sen fäster br.varnaren med plåtskruv i.
Det finns fas och flera nollor. jag har använt WAGO till alla kablar. De sitter sätt så isolerade. Det finns inga eluttag i huset som är jordadde överhuvudtaget varken i hallen eller andra rum. Tänkte hitta en brandvarnare som har samma avstånd mellan skruvarna som en takdosan lisom den på bilden och montera brandvarnaren på adabtern?

Monteringsadapter för brandvarnare på vit bakgrund, Deltronic X10, utan eluttag eller kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
.
Brandvarnare är ju gjord av plast. Hur kan den bli strömförande? Menar du att elektroniken i varnaren kan påverkas av elkablarna på ett elektromagnetiskt sätt eller ? Vill du utveckla, försår inte riktigt hur du menar.

tommib
Nej, men plasten i brandvarnaren ska vara klassad för 230/400 V och icke brännbar. Ev är den det men man kan inte veta.

tommib tommib skrev:
Skruvat doslock och plastskruvar till brandvarnaren. Eller fästa brandvarnaren med samma skruvar som doslocket om skruvavståndet passar.

Jag gillar också idén om man inte ska använda takdosan. Enda nackdelen som jag ser är väl när någon om några år letar efter takdosan...
Då får jag skriva på brandvarnaren: ''Takdosa bakom''. helst vill jag använda samma skruvar som dosan till brandvararen, helt rätt. Tänkte att monteringssockel till brandvarnarenkan vara som ett doslock och skydda dosan därefter varnaren monteras på sin sockel. Mina brandvarnare är allihopa batteridrivna. ingen av de kopplas till el.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.