15 035 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Brandspjäll - Måste rören isoleras?
Ursäkta bumpen, men jag har samma fråga med små skillnader. Tänkte dra 125 mm rör genom bjälklaget ca 2-2,5 m från köksfläkt till yttervägg. Fläkten ska sitta i taket så röret börjar med 90 graders vinkel. Har 30 cc i bjälklaget så det är lite tajt, då jag även vill ha fläkten centrerad över spisen... Men 3 cm isolering tänkte jag få in.
Frågan är hur stort hål jag behöver göra i trätakpanelen? Måste det vara 3 cm isolering även genom själva hålet, och hur får man isåfall isoleringen tajt runt kröken?
Sedan undrar jag om renslucka. Det är inte högt på önskelistan här. Plockar hellre ner köksfläkt och/eller kåpa på ytterväggen för att rensa.
Har tänkt få in ett brandspjäll också. Det borde man kunna sätta under innertaket, inne i fläktkåpan där man ansluter slangen på 90-gradersböjen?
Frågan är hur stort hål jag behöver göra i trätakpanelen? Måste det vara 3 cm isolering även genom själva hålet, och hur får man isåfall isoleringen tajt runt kröken?
Sedan undrar jag om renslucka. Det är inte högt på önskelistan här. Plockar hellre ner köksfläkt och/eller kåpa på ytterväggen för att rensa.
Har tänkt få in ett brandspjäll också. Det borde man kunna sätta under innertaket, inne i fläktkåpan där man ansluter slangen på 90-gradersböjen?
Hur gjord du? Har en liknande scenario som dig. Har fungerat i 45år+ utan brandisolering, med mjuk flexslang. Vill ju såklart göra detbättrr nu iafP Patmark skrev:Ursäkta bumpen, men jag har samma fråga med små skillnader. Tänkte dra 125 mm rör genom bjälklaget ca 2-2,5 m från köksfläkt till yttervägg. Fläkten ska sitta i taket så röret börjar med 90 graders vinkel. Har 30 cc i bjälklaget så det är lite tajt, då jag även vill ha fläkten centrerad över spisen... Men 3 cm isolering tänkte jag få in.
Frågan är hur stort hål jag behöver göra i trätakpanelen? Måste det vara 3 cm isolering även genom själva hålet, och hur får man isåfall isoleringen tajt runt kröken?
Sedan undrar jag om renslucka. Det är inte högt på önskelistan här. Plockar hellre ner köksfläkt och/eller kåpa på ytterväggen för att rensa.
Har tänkt få in ett brandspjäll också. Det borde man kunna sätta under innertaket, inne i fläktkåpan där man ansluter slangen på 90-gradersböjen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden