Kommer göra iordning ett rum i verkstaden för svetsning och slipning av metall. Är det någon som har konkreta tips om hur man kan brandsäkra rummet på ett bra sätt? Rummet är ca 1,5x1,8m, byggnaden är ett trähus med innerväggar av råspont och spånskivor.

Funderar på att klä in väggarna med tunnplåt som popnitas ihop.

Det bör ju funka med vad som helst som inte är brännbart som gnistskydd. Betongskivor? Fibercement?

Jag hade också velat ha 1-2 lager gips bakom för att skapa en brandcell, om du nu skulle ha otur och råka tända på något.

Mikael_L
Fibercementskivor (minerit, ivarit t.ex.) är jättebra. Men lite dyrt.

Gipsväggar ska det mycket till för att någon brand ska kunna få fäste. Ytpappen kan brännas lite/förkolna, men det är inte jättetroligt att den branden är självunderhållande, då gipset kyler ned det tunna pappskiktet så bra.

Om du gipsar och sen sätter vilken enkel billig korrugerad (tak)plåt som helst så får du både brand och fuktsäkra väggar, som dessutom tål en del stryk.

Tack för de bra tipsen! Gips har jag gott om och kommer få ca 300kvm korrugerad plåt över när jag byter fasad på huset nu i sommar. Frågan är hur man gör med gliptätning så att inga svetsloppor letar sig ner någonstans? Dubbla lager gips som står dikt an mot golv och dubbelt gipsinnertak.

Det är väl inget problem att lägga plåten med ett rejält överlapp?

Om du sätter en hörnplåt i kanten golv-gips och sedan korrugerad plåt ovanpå så borde du minimera risken att svetsloppor kryper in längs golvet mot gipset.

Blir det inte onödigt bullrigt med släta plåtväggar? Håltegel eller stenullsskivor bakom sträckplåt dämpar ljud. Det brukar ju låta bra från vinkelslipen.

imported_Benno skrev:
Blir det inte onödigt bullrigt med släta plåtväggar? Håltegel eller stenullsskivor bakom sträckplåt dämpar ljud. Det brukar ju låta bra från vinkelslipen.
Missat att jag fått svår på detta inlägg, sorry! Det är korrugerad plåt, 45, så det är åt rätt håll vad gäller akustiken iaf, men jag håller med, vinkelslipen låter en hel del. Tack o lov för hörselskydd med inbyggd radio =)

det räcker gott med bara gipsskivor som sluter tätt mot golv o tak, har aldrig varit i ett svetsrum med plåtklädda väggar.

daugaard skrev:
det räcker gott med bara gipsskivor som sluter tätt mot golv o tak, har aldrig varit i ett svetsrum med plåtklädda väggar.
Glödande chips från urkapning i stål med tjockt gods etc. Har inte tid att städa vartenda vrå efter varje svetspass då mitt sätt att arbeta är att springa mellan olika stationer då jag gör samtliga moment i byggandet själv. Jag är bara lite oroad över det papper som gipsskivan är klädd med. En plåtlist nedtill, kanske är lämpligare lösning?

Minerit. Inget papper att bry sig om.

• Gilla
Johan-
  • Laddar…
JLov skrev:
Minerit. Inget papper att bry sig om.
Touche'!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.