12 399 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Brandsäker inspektionslucka?
Hur menar du, har du ett schakt eller vad skall du kolla in i ?
Skorstenen går ju inne i huset ända upp till nock och utrymmet runt där alltså menar jag måste jag komma åt. Enligt Brandskyddskontrollen som jag hade för någon månad sedan sa att han ville att det skulle finnas en lucka vid nästa kontroll om ca2 år. Så han kunde kolla så att det var rent och fint där, så risken för brand var liten. Ska det vara så enligt lag?vedeldaren skrev:
EDIT: Jag glömde skriva att jag har stålrör som skorsten.
Jocke
Och vad består väggarna av i schaktet? Trä, minerit, gips??Joukko skrev:Skorstenen går ju inne i huset ända upp till nock och utrymmet runt där alltså menar jag måste jag komma åt. Enligt Brandskyddskontrollen som jag hade för någon månad sedan sa att han ville att det skulle finnas en lucka vid nästa kontroll om ca2 år. Så han kunde kolla så att det var rent och fint där, så risken för brand var liten. Ska det vara så enligt lag?
Jocke
Borde väl duga med vilken plåtlucka som helst, den ska väl sitta så att du kan titta in i schaktet??
Budgetlösningen är en gips/minerit- lucka med fyra skruv som du kan plocka bort när murre kommer på besök.
Slå sotarn en pling så kan han tala om vad han tycker är OK, det brukar ju skilja en del från sotare till sotare...
Mvh Ulf
Budgetlösningen är en gips/minerit- lucka med fyra skruv som du kan plocka bort när murre kommer på besök.
Slå sotarn en pling så kan han tala om vad han tycker är OK, det brukar ju skilja en del från sotare till sotare...
Mvh Ulf
Om schaktet är av gips så skall det väl räcka att lucka är av samma brandklass.
Är bara i nybyggnation det skall inspektionslucka. Vet inte när regeln ändrades.J Joukko skrev:Skorstenen går ju inne i huset ända upp till nock och utrymmet runt där alltså menar jag måste jag komma åt. Enligt Brandskyddskontrollen som jag hade för någon månad sedan sa att han ville att det skulle finnas en lucka vid nästa kontroll om ca2 år. Så han kunde kolla så att det var rent och fint där, så risken för brand var liten. Ska det vara så enligt lag?
Jocke
Så sa min sotare idag. Men rekomenderas självklart även på tidigare installationer.
Klicka här för att svara