Lite sent omsider så har jag börjat kolla på anläggningar. Vi har ett väldigt gynnsamt läge, enplansvilla med ena sidan vänd mot söder. Förbrukning ca. 21000 kwh. Givet det som hänt nu med förändrade villkor på att sälja tillbaka el så fick jag nedanstående strategier från ett företag. Låter det vettigt?

- För att få kortast återbetalningstid så siktar man nu på mindre installationer med mål att bli självförsörjande under sommaren och sen använder paneler/batterier för att kapa toppar under återstående tid på året.
- Målet är en installation av paneler som täcker ungefär en 1/3 av förbrukningen.
- Förslaget är 16 paneler EcoLife från LONGI, 7000kwh och batteri från SAJ HS3 20kwh.
- Pris efter avdrag ca. 120 000 SEK

Låter det här vettigt? Det finns för övrigt utrymme på taket för en betydligt större anläggning men kanske inte finns någon mening med det?

Redigerat:
M mattias_75 skrev:
Lite sent omsider så har jag börjat kolla på anläggningar. Vi har ett väldigt gynnsamt läge, enplansvilla med ena sidan vänd mot söder. Förbrukning ca. 21000 kwh. Givet det som hänt nu med förändrade villkor på att sälja tillbaka el så fick jag nedanstående strategier från ett företag. Låter det vettigt?

- För att få kortast återbetalningstid så siktar man nu på mindre installationer med mål att bli självförsörjande under sommaren och sen använder paneler/batterier för att kapa toppar under återstående tid på året.
- Målet är en installation av paneler som täcker ungefär en 1/3 av förbrukningen.
- Förslaget är 16 paneler EcoLife från LONGI, 7000kwh och batteri från SAJ HS3 20kwh.
- Pris efter avdrag ca. 120 000 SEK

Låter det här vettigt? Det finns för övrigt utrymme på taket för en betydligt större anläggning men kanske inte finns någon mening med det?
Fint med solceller.

Får man fråga, varför du har så hög förbrukning?

Hur värme du huset?

När på året har du vilken förbrukning?

H he-peter skrev:
Fint med solceller.

Får man fråga, varför du har så hög förbrukning?

Hur värme du huset?

När på året har du vilken förbrukning?
Fyra personer, 170kvm och jag snålar inte på värme och kör en del ac på sommaren. Uppvärmningen är en del luftvärmepump och en mindre del med vattenburen golvvärme och elpanna.

Fördelningen ser ut såhär 2025:
January: 11.3%
February: 10.7%
March: 9.5%
April: 8.7%
May: 8.1%
June: 5.7%
July: 4.2%
August: 6.0%
September: 6.6%
October: 9.7%
November: 9.6%
December: 10.0%

M mattias_75 skrev:
Fyra personer, 170kvm och jag snålar inte på värme och kör en del ac på sommaren. Uppvärmningen är en del luftvärmepump och en mindre del med vattenburen golvvärme och elpanna.

Fördelningen ser ut såhär 2025:
January: 11.3%
February: 10.7%
March: 9.5%
April: 8.7%
May: 8.1%
June: 5.7%
July: 4.2%
August: 6.0%
September: 6.6%
October: 9.7%
November: 9.6%
December: 10.0%
Jag rekommenderar att titta på energieffektivisering först. Kanske en LLVP till. 2.000kwh på en Decembermånad känns mycket.

Om du har pengar över, och tycker det kan vara en kul grej med solceller och batteri, och du har inga fasta (egna) krav på pay off osv, kör på.

Du kommer definitivt sänka dina kostnader under vår, sommar och höst, men ingen vet om det är ekonomiskt en bra investering. Räknar man på 2025 årets siffror, tror ja inte, det var så bra för solceller.

sen är nog solel ett kraftslag som fortfarande kommer igenom Hormuzsundet

Jag gillar verkligen solceller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.