Så vitt jag kan se så sitter dom fyra kardelarna på helt rätt sida om låsblecket, dvs mellan mittdelen (av metall) och fjädern på "utsidan".
OCH oavsett hur bra "grejer" man använder så behövs det bara en "klant" till att misslyckas. Men vissa grejer gör det lite svårare att misslyckas än andra grejer, så det ligger alltid på utföraren hur slutresultatet blir både när det gäller hantering och val av matr.

Tycker det ser ut som att det är två FK intryckta, eller försök att trycka in, i det vänstra hålet med resultat att FK:na har fått ordentlig kontakt.

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det stämmer bra med färgen också. Gul=tvåpolig, om det nu är en Wago 733

duell skrev:
Hittade dem: [länk]
SDK3 går fortfarande att utläsa på undersidan.
elmont skrev:
Alltså ingen kvalitets Wago utan en lågpris Rutab :p
SDK=Schraublose Dosenklemme för 3st anslutningar.
En tysk toppklämma som inte bör skuldbeläggas för montörens slarv.
http://www.koopman.nu/files/sdkline.pdf
För de som vill hacka på att de säljs av jula som Rutab så säljs samma modell av toppklämma hos ahlsell till elektriker under deras a-collection som kopplingsklämma.
https://www.ahlsell.se/10/el/instal...kopplingsklammor-och-kopplingslister/1441135/
Jag tror knappast att ahlsell skulle sälja den till yrkesmän om den vore felkonstruerad och livsfarlig.

Det är inget fel på att som privatperson köpa toppklämmor på jula (SDK) eller biltema (Degson) det är godkända och fungerande produkter (det är kanske lite fel att som obehörig privatperson koppla själv).
Personligen föredrar jag HelaCon Plus med dubbla fjädrar (upplevs säkrare av mig) men det är en smaksak.

Det är inte så att det är hemmapulat och personen som utfört det inte vet/förstått hur en toppklämma fungerar?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
Om ni menar "min" Wago, så var det en orange = 4 anslutningar.
8873355083806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det syns bättre på den här bilden att det är 4 anslutningar:
IMG_0275-2.jpg
Skapa konto

Inget är på fel sida, däremot har ju inte alla kardeler hamnat rätt, verkar det som, anslutningen uppe till höger har ju bara några få kardeler igenom sig.
IMG_0272-2.jpg
Skapa konto

Det fanns en del annat knas också här, ex så hade dom säkrat upp ~3st säkringar till 16A säkringar, men kabeln var fortfarande 1,5mm2.
Jag har fått gå igenom alla kopplingsdosor och känna efter om nån annan är varm/smält, samt kolla igenom säkringscentralen efter fler bytta bottenplattor.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
a-collection är inget annat än lågpris sortiment precis som tex Malmbergs, i min enfald tror jag att bara en viss del av yrkesmännen använder den typen av matr och det är dom som vill maximera sina inkomster och inte fullt ut bryr sig om resultatet av sitt jobb.

A-collection är väl lite blandat? Elmätarna är t ex ommörkta Carlo Gavozzi och de är väl inte direkt lågbudget?

Där kanske vi har lite olika uppfattning men det relativt få gånger jag använt deras relän har det i första hand handlat om pris och inte "livslängd".

duell skrev:
Till och börja med, elektriker kommer tillkallas!

Var förbi mina föräldrar då de hade elfel i köket, visade sig vara en Wago-plint som brunnit!
1,5mm2 FK som går till en C10 dvärgbrytare (och JFB).
Från kopplingspunkten går det vidare till tre vägguttag, en lysrörsarmatur på 2x28W, en taklampa på 40W samt ett par LED-spotar från IKEA.

Strax innan problemet uppkom så hade de kört en hushållsassistent med en märkeffekt på 450W och lysrörsarmaturer var tänd, dvs strax över 500W.

Det är lite otydligt på bilderna, men det är nollan som brunnit.

[bild]

[bild]

Ideér på vad som hänt? Alltså varför det blivit så varmt.
Be elektriker mäta strömmen i nollan med en TRMS amperemeter, varit med om onormalt höga strömmar i just nollan p.g.a. dålig elutrustning, motorer, lyse mm.
Detta skapar övertoner som inte går att mäta med en "vanlig" ampermeter.

Problemet med hög ström i nollan gäller väl enbart flerfasiga anläggningar med mycket reaktiv last och switchande last. Normalt finns det problemet oftast i kontorslandskap och vissa industri miljöer. Problemet har ofta gällt den " inkommande nollan " till en större central.

I den aktuella bostadsinstallationen är nog problemet snarare ett dåligt utfört jobb eller felaktig kopplingsklämna.

• Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
Problemet ligger knappast på övertoner eller själva Wagon i det här fallet, utan på ett rent handhavandefel med inte ordentligt intryckt ledare och därmed dålig kontakt som har lett till varmgång. Det är inte svårare än så.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
När jag läser denna tråden så kan jag inte undgå att fundera på om anläggningen/utökningen verkligen genomgått en installationsmätning med isolationsmätning (meggning) innan driftsättning.

Nu skulle det knappast gjort någon skillnad i det här fallet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.