Lägg några sekunder för lite extra omsorg per anslutning/tråd när jobbet görs så är risken näst intill obefintlig för såna händelser. Det gäller iofs vid alla typer av elanslutningar men i många andra fall kanske det kräver mer tid, insikt och vana för att vara säker.
 
Skalar man kabel enligt bruksanvisning så ser man ju direkt om den inte är intryckt som den bör vara ,
FK är extra känslig om den inte är ansluten rätt anläggningsytan blir för liten .
 
Man blir onekligen nyfiken på vad som har gått fel här. I princip så skall du ha en tillräckligt bra kontakt om tråden sitter fast i klämman, även om det bara är en kradel som ger kontakt (nu får det inte uppfattas som att det skulle vara OK med dåligt monterad kabel).

Problemet i en koppling uppstår om en tråd glappar, då kan det blir rejält varmt.

Om man tänker sig att en Fk ex. bara har fått en kardel i kopplingen, men den kardelen sitter där. Då blir det givetvis ökad resistans den biten som det bara är en kardel, men det är ju bara några mm. Om vi tänker oss att hela strömmen går 10mm i en enda kardel. Det ger en ökad resistans med mindre än en milliohm. Effektutvecklingen blir några tiotals milliwatt i kopplingen (vid 10A).

Om denna enda kardel dessutom har väldigt dålig kontakt, fjädringen klarar inte att trycka åt ordentligt på en enstaka kardel osv. Då blir det en helt annan sak, då kan det säkert bli bortåt en ohm eller mer i kopplingen, med effektutveckling på uppmot 100W.

Men då borde tråden inte klara dragprovet som man alltid skall utsätta alla kopplingar för. Dvs. det känns att den är lös, eller den åker helt ut när man drar lite.
 
Jag har aldrig använt klämmorna från Jula, så jag vet inte hur de ser ut i detalj. Den dåligt isatta FKn ser ut att sitta på motsatt sida av det stora metallblecket, jämfört med de två andra. Har den hamnat så fel att den inte har suttit under en fjäder över huvud taget?
 
Intressant teori. Om det är så, så är ju klämman felkonstruerad, det borde inte vara möjligt att få in tråden fel. Kanske är läge att skicka in till elsäkerhetsverket.
 
Nej, den sitter på samma sida, är nog bilderna som inte är tillräckligt tydliga.
 
Svårt att se det som annat än rent montagefel. Som sagt lägg en liten smula omsorg på jobbet så funkar denna typ klämmor utmärkt oberoende tillverkare eller budgetmodeller.
 
hempularen skrev:
Man blir onekligen nyfiken på vad som har gått fel här. I princip så skall du ha en tillräckligt bra kontakt om tråden sitter fast i klämman, även om det bara är en kradel som ger kontakt (nu får det inte uppfattas som att det skulle vara OK med dåligt monterad kabel).

Problemet i en koppling uppstår om en tråd glappar, då kan det blir rejält varmt.

Om man tänker sig att en Fk ex. bara har fått en kardel i kopplingen, men den kardelen sitter där. Då blir det givetvis ökad resistans den biten som det bara är en kardel, men det är ju bara några mm. Om vi tänker oss att hela strömmen går 10mm i en enda kardel. Det ger en ökad resistans med mindre än en milliohm. Effektutvecklingen blir några tiotals milliwatt i kopplingen (vid 10A).

Om denna enda kardel dessutom har väldigt dålig kontakt, fjädringen klarar inte att trycka åt ordentligt på en enstaka kardel osv. Då blir det en helt annan sak, då kan det säkert bli bortåt en ohm eller mer i kopplingen, med effektutveckling på uppmot 100W.

Men då borde tråden inte klara dragprovet som man alltid skall utsätta alla kopplingar för. Dvs. det känns att den är lös, eller den åker helt ut när man drar lite.
Sen får du även ta in att värmen som utvecklas även om det är en kardel som sitter fast så blir det ändå en liten temperatur skillnad som kan göra att efter flera år av små skillnader så får den glapp tillslut och utvecklar mer värme.
 
Man kan ju tycka att JFB:n borde ha löst innan det där hände också?
 
Nä, jordfelsbrytaren bryr sig inte om strömmen blir till värme i en vattenkokare eller en toppklämma, sålänge överledning mot skyddsjord ej sker.
 
duell skrev:
Nej, den sitter på samma sida, är nog bilderna som inte är tillräckligt tydliga.
Mycket läskigt!! Tur att ingen större olycka hände!

Med mitt mycket otränade öga tycker jag mig förstå att ena kabeln långt ifrån är intryckt. Man kan väl se två av kablarna som sticker fram, medan den tredje inte gör det?

Det också ut som att kabeln sitter ofanför klämman, även om jag tror på vad du säger. Men kan du inte ta fler bilder från olika vinklar?

Hälsa föräldrarna från Byggahus!! :)
 
J
Även jag har råkat ut för en bränd Wago.
Vi hade nyss köpt huset (november) och kanske 2 veckor efter köpet så kollade jag bakom locket till en kopplingsdosa i väggen, för locket var sprucket, det här är vad jag hittade där :eek:
IMG_0272.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0273.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen var varm runt dosan.
Jag har ingen aning om hur länge den legat och värmt där, kan ju ha varit ett bra tag iaf.
Ena ledaren fick vi byta ut, då den blivit hård av värmen och det ju kändes bäst så, de andra fanns det nog mycket av i dosan så man kunde knipsa av och använda igen.

Wagon blev utbytt mot en Wago 222 istället, dom känns säkrare :)
 
  • Gilla
bulleb
  • Laddar…
Ett tydligt exempel på felaktigt montage, ledaren där varmgången börjat och spritt sig är tydligt med för kort instick dessutom få kardeler på plats. Som sagt lägg några sekunder på utförandet och se till att skalade änden är i skick och kommer fram i transparenta delen av klämman, då är sånt här i praktiken helt uteslutet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Felet är även denna gång att man inte tryckt in kardelarna ordentligt, jag tycker mig se att det är bara 4 av sju trådar som kar kontakt. Därmed nästan halveras ledningens förmåga att "transportera" ström utan att det blir för hett. Det är ett solklart handhavandefel där "montören" inte gett sig tid till att visuellt kontrollera anslutningen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
De kardelerna man ser är ju dessutom på fel sida av blecket.
Lite lustigt är det när många spyr galla på de "gamla" tomteluvorna, alltså Torix. Det lät ju som de var i praktiken livsfarliga att använda från vissa här. Allt annat än Wago var vansinnigt och Torixen skulle kastas omedelbart. Nu ser vi att om man slarvar vid monteringen kan typ Wago vara precis lika dåliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.