Å andra sidan var det en stund sedan det förra toppklämmekriget...:p:p:cool:
(Hittar forfarande Wagos i blomkrukorna ;) )

Jag böjer mig för argumentationen, det får nog bli hederliga klämmor som skruvas på, en tur till Classe imorgon helt enkelt http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161797187. Vad synd att jag måste dit igen ;-)

[edit] damn, var visst inte så snabb... Hmm, skruv eller inte, fortarande frågan ;-)

Redigerat:
Snabbkopplingar från bla Wago har använts i tex apparatskåp sedan 60 talet, även i lite grövre dimensioner. så vilket århundrade som helst får vi svaret på hållbarheten ;)
NEJ köp Wago 222

Det finns som vi sett ovan argument både för och emot snabbklämmor, dock är jag personligen övertygad om snabbklämmornas (främst Wagos) fördelar just eftersom de inte börjar glappa med åren då koppartråden kallflyter. Till detta måste vi också lägga det arbetsmiljömässiga - det sliter att skruva år efter år, speciellt över axelhöjd.

Verkligen off-topic men ändå.

Men det var alltså så att någon hade tryckt in en mjuk anslutningstråd i Wago? I så fall så är det inget mysterium med varför det blev varmt.

Och det lär inte vara en elektriker som gjort det.

hempularen skrev:
Men det var alltså så att någon hade tryckt in en mjuk anslutningstråd i Wago? I så fall så är det inget mysterium med varför det blev varmt.

Och det lär inte vara en elektriker som gjort det.
Ja, så var det faktiskt.

Du har nog rätt, men förra ägaren kändes inte som en som gav sig på trefasledningarna själv. Å andra sidan så var som sagt inte dragavlastningen monterad heller...

Det blir ett gäng Wago 222; hade bara för 3-ledare hemma, så behöver köpa större för nolla o jord.

[edit] tack för alla kommentarer

hempularen:

Här har du just det problemet: Arbetsledaren -> lärlingskalle: Ta en wago bara! aha ok bra.

Rätt order är; ta en wago 222, den funkar till rk. (och är den enda snabbkoppling till och med jag använder.)

Man behöver inte "större" klämmor för att man har flera ledare i kabeln större klämmor behöver man om man har flera kablar.

elmont skrev:
Man behöver inte "större" klämmor för att man har flera ledare i kabeln större klämmor behöver man om man har flera kablar.
Precis, till nolla och jord får jag fyra kablar.

(inser att jag kanske förvirrade när jag skrev 3-ledare. Skulle vara Wago för 3 ledare)

Jaha....var det anslutningskabeln som satt i Wagon.....ja, då var det ju inte så underligt med varmgång

Mikael_L
Jag håller med, WAGO222 till det bruket som TS har - fintrådig anslutningsledning.

Annars håller jag hårt på Helacon, nu när jag provat både trad WAGO och Helacon.
(Och torix, och ubåtar)
141192-3.jpg
http://www.hellermanntyton.se/documents/5000/FlyerHelaConSweden_hemsidan.pdf

Sen kan ju en ubåt sitta bra när lite biledare från EKLK, EKRK osv ska kopplas ihop.

Och då har jag inget mer bidrag till toppklämme-kriget. Det är det materialet jag hittills provat och funnit bäst känsla i.
(Jag har en svag misstanke om att jag har Patrik H med mig också. ;))

Det låter märkligt att denna dosa dels förgrenar en kabel till ett uttag och dels används som anslutningsdosa till TM och TT, dessutom utan dragavlastning av anslutningskablarna! Vill inte spä på debatten, men det har i alla fall hänt en gång till: Var till en bekant i julhelgen där laddomaten stannat - en EK 1.5 och en RK 0.75 var skarvad med U-båt i en dosa, och dessutom utan dragavlastning. Samtliga ledare i anslutningskabeln satt löst i sina U-båtar. Wago 222 was the shit there.

Wago 222 är ju helt underbar när man tex kopplar in runda dos-trafos. 1,5mm2 fk som ska ihop med primärsidan på trafon som har 0,75mm2 skx! Hur trevliga som hels att jobba med :thumbup:

Använder dom till allt från taklampor till induktionshällen. Hur bekvämt som helst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.