Whirlpoool Gusto GT285/WH har börjat lukta varmgång. Transformatorn känns het. Någon som har tips om vad som hänt?
Den har varit med i 20 år ungefär.
Mikrovågsugn uppborrad, synliga elektroniska komponenter, ledningar, motorer och kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte lönt att reparera, dom så billiga i dag, så köp en ny.

Jag kollade lite mera noggrant och såg att en av kabelskorna på transformatorns kontakter var sönderbränd. Plastisoleringen var förkolnad. Flatstiftet korroderat. Jag putsade av flatstiftet med sandpapper och böt kabelsko, som behövde klämmas ihop för att sitta bra på det numera tunnare stiftet. Nästa körning får visa om värmen berott på trasig transformator eller om det var pga dålig kontakt i flatstiftskopplingen.

Det känns inte bra att kassera annars fungerande apparater när de nytillverkade oftast är så mycket sämre. Den här var visserligen också tillverkad i Kina såg jag men jag tvivlar på att en ny håller i 20 år.

Bränd, skadad elektrisk anslutning med smält isolering och exponerade ledningar inne i maskin. Farligt, behöver reparation.
Skapa konto

Elektriska komponenter, möjligtvis inuti en apparat, med kopplingar, sladdar och isoleringstejp. Spår av bränning eller smuts synliga.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Inte fel för övrigt att titta lite närmare som du gjort, varmgång på s.k abiko stick är en klassiker, hoppas att det fungerar nu.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag kollade lite mera noggrant och såg att en av kabelskorna på transformatorns kontakter var sönderbränd. Plastisoleringen var förkolnad. Flatstiftet korroderat. Jag putsade av flatstiftet med sandpapper och böt kabelsko, som behövde klämmas ihop för att sitta bra på det numera tunnare stiftet. Nästa körning får visa om värmen berott på trasig transformator eller om det var pga dålig kontakt i flatstiftskopplingen.

Det känns inte bra att kassera annars fungerande apparater när de nytillverkade oftast är så mycket sämre. Den här var visserligen också tillverkad i Kina såg jag men jag tvivlar på att en ny håller i 20 år.

[bild]
[bild]
hittar du en kabelsko av stål så håller det längre använder vi på spisarna när det går varmt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.