pacman42 pacman42 skrev:
Som jag tolkade artikeln så är det bara branddörrar mot teknikutrymmena och dessa har fungerat bra.
Det är många som försöker tolka saker de inte har insyn i.

D Daniel 109 skrev:
Jag syftar inte på utrymningsvägar utan brandsäkra dörrar som stänger automatiskt för att hindra brandspridning.

Nu spekulerar du bara.
Jag kan hålla med, men min gubbgissning är att det inte fanns ett utrymme med stängda branddörrar där rutschkanorna låg innanför, då hade inte branden spridits till stora byggnaden så enkelt.

useless useless skrev:
Jag skulle vilja påstå att rören vanligtvis är isolerade när de går utomhus. De verkar vara gjorda av ett inre och yttre lager med skum mellan.

[länk]
Mitt inlägg var en respons på allt tjat om isolering och att man inte vet och inte kan se på bilder/filmer och därför tolkar att de inte är det.

Därför jag skrev att det inte gick att se på dessa bilder från Boden och Nederländerna heller.

Jag förstår inte varför vissa tjatar vidare om isoleringen?

D Daniel 109 skrev:
Den gruppen har nog problem med riskbedömningar.
Kanske samma grupp som inte vill vaccinera sig.

G Grindstolpe skrev:
Du skrev att du jobbade med vad för något?

Förstår inte vad andemeningen med ditt inlägg, så jag klistrar in hela punkten istället för bara något ryckt ur sin kontext.
Får be om ursäkt om formateringen blir dålig, sitter med mobilen.

Krav på brandteknisk avskiljning för installationer som passerar brandcellsgräns till- och löper inom krypgrund i plan 1

Krypgrund i källaren är utfört som egen brandcell i EI 60 då detta inte är försett med
automatisk vattensprinkleranläggning. Utrymmet har begränsad mängd brännbart
material men innehåller stråk och till viss del komponenter för olika installationer. För att
säkerställa att en brand inom utrymmet inte ger oacceptabel konsekvens för övriga delar av anläggningen och för att uppfylla gällande regelverk för sprinkler krävs därför
brandtätning av samtliga installationer som passerar in till eller ut ifrån det outgrävda
utrymmet (krypgrund). Följande undantag tillåts avseende dessa tätningar:

 Ventilationskanaler i obrännbart material som löper genom brandcellsgränsen
behöver inte vara försedda med brandgasspjäll. Detta gäller förutsatt att de inom det krypgrunden är förlagda på ett minsta avstånd om 1000 mm från brännbara
installationer och material

 Vattenfyllda installationer som mynnar i bassänger behöver inte förses med
brandtätning.
Helt rätt, snabbläsning fort och fel!

pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?

Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
Om man bygger något för 1,2 miljarder har man väl råd att ha personal som kan släcka dygnet runt tills bygget är klart och all säkerhetsutrustning i drift. T.o.m den meningslösa Gävlebocken har en bättre bevakning.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
MiddeViking och 5 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Var rutschkanorna verkligen isolerade? Tycker inte de ser ut så men det är ju inte alltid så lätt att få perspektiv på hur tjocka de är när man är 20+ meter ifrån.
Oklart, men en hypotes utifrån miljöanpassning och energiklokhet. Vore galet cirkulera varmvatten i rör utomhus utan isolering, luftvärmeväxlare utan like. Möjligen är plasten sektionerad, hittar ingen materialveskrivning på dessa eller beräkning på dess brandbelastning.

H Hans9 skrev:
Om man bygger något för 1,2 miljarder har man väl råd att ha personal som kan släcka dygnet runt tills bygget är klart och all säkerhetsutrustning i drift. T.o.m den meningslösa Gävlebocken har en bättre bevakning.
I ett så stort bygge?
Räcker ju inte med en gubbe.
Hur många gubbar räknar du med?
5-10 gubbar dygnet runt på 40 timmars vecka.
Dvs för varje gubbe som ska gå 8 timmar så krävs det 3 stycken till som avlöser dom andra timmarna alla veckans dagar och timmar.
Vem tror du vill betala dom pengarna?
Det är ju lätt att peka på saker i efterhand men på så många byggen som pågår över hela Sverige så händer såna här saker inte så ofta att det kan räknas hem .

• Gilla
Grindstolpe
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Även om man bygger för 1,2 miljarder så är det inget som säger att man har ett outtömlig pengakälla. Det är som att säga att bara för att man köper en oxfilé till nyårsmiddagen så borde man ha råd att köpa en exklusiv flaska whisky vilket inte är självklart då det är inget som förtäljer i historien om det är så att man har en massa pengar eller om det är så att man sparat i månader för att kunna köpa den där oxfilén.

Jämför exempelvis med SKF i Göteborg. De är ju stora och har en stor produktion och tjänar drar in en hel del pengar. De har, vad jag vet inga brandmän som kan släcka större bränder även om de har en grupp som sköter om uttryckningar inom området.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Skillnaden är att man vet att det för Gävlebocken står ett par pappskallar redo att fjutta på. Det är inte normalt att byggarbetsplatser brinner upp. Normal risk- och konsekvensanalys.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Nej, att ha en brand man dygnet runt skulle kosta ca 10Mkr/år. Det skulle sannolikt inte hjälpt alls. När plasten väl tagit eld har du inte lång tid på dig att släcka med enkla metoder. Även den här typen av stora dyra byggen är prispressade.

N
D Daniel 109 skrev:
En rutschkana är varken vattenfylld eller mynnar i en bassäng. Så den texten gäller inte dessa.
Dom är visserligen inte fyllda med vatten men alla vattenrutschkanor jag sett mynnar i en bassäng. Eller skulle det här vara torra rutschkanor?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rimligen borde det väl snart framkomma vad brandorsaken är...........Ganska klara fakta är att kanorna är i plast och det var där det startade. Sen varför det skedde lär väl komma fram. Kanske stod nån bara och kapade med rondell på backen och antände nå sopor som sedan spred sig utan att nån såg. Behöver ju inte alls handla om kanornas konstruktion.

N Niq skrev:
Dom är visserligen inte fyllda med vatten men alla vattenrutschkanor jag sett mynnar i en bassäng. Eller skulle det här vara torra rutschkanor?
Jag tolkar det som rör som ansluts under vattennivån och därmed är vattenfyllda i alla lägen. Rutschkanor har antingen ett litet tråg i plast eller mynnar över en basäng.

D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som rör som ansluts under vattennivån och därmed är vattenfyllda i alla lägen. Rutschkanor har antingen ett litet tråg i plast eller mynnar över en basäng.
ja, det går rätt mycket vattenrör i en vattenpark och i badhus generellt. Sedan också beroende på typ av rening så kan det vara riktigt rörigt :)

I detta fall så togs den citerade texten ur sin kontext och därför jag kopierade in hela punkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.