92 878 läst ·
730 svar
93k läst
730 svar
Brand på Liseberg Oceana
Bilderna på äventysbad Nordpoolen i Boden ser de inte heller ut att vara isolerade utomhus.J Jensa86 skrev:
Inte heller de enorma anläggningarna som finns i Nederländerna.
Men svårt att se på bild iofs eller sia om då jag inte bygger vattenrutschbanor.
Vissa här verkar dock experter på det byggnadstekniska kring dessa
Varför isolera rören i Boden då även poolerna delvis är utomhus?G Grindstolpe skrev:Bilderna på äventysbad Nordpoolen i Boden ser de inte heller ut att vara isolerade utomhus.
Men svårt att se på bild iofs eller sia om då jag inte bygger vattenrutschbanor.
Vissa här verkar dock experter på det byggnadstekniska kring dessa![]()
För att de största problemen med att hålla värmen i badhuset inte är värmestrålning från rören. Möjligheten att övervaka och laga läckage är viktigare än värmeförlusterna. Vattnet som rinner i rutschkanan håller den tillräckligt varm ändå.G Grindstolpe skrev:
Två av de tre vanligaste värmeläckagen slipper man i rören och det räcker.
Men du tror alltså inte att rören i Göteborg var isolerade?pacman42 skrev:
För att de största problemen med att hålla värmen i badhuset inte är värmestrålning från rören. Möjligheten att övervaka och laga läckage är viktigare än värmeförlusterna. Vattnet som rinner i rutschkanan håller den tillräckligt varm ändå.
Två av de tre vanligaste värmeläckagen slipper man i rören och det räcker.
Och du undrade varför man skulle ha isolerade rör i Boden.
Tack, då vet jag inte.
Jag läser i GP att hela badhallen, tornet och rutchkanorna var samma brandcell. Det står också att vatten i kanorna möjligen hade släpat ned branden, men inte hindrat den. Det skulle också efter byggtiden ha funnits sprinklers, men inte heller dessa skulle ha stoppat branden, möjligen släpat ned den en aning.
Sprinkler som kyler gaserna har också en bra dämpande effekt. På vissa ställen är det branddörrar mellan torn och resten av simhallen. Det stoppar också upp spridningen.
pacman42 skrev:
Du kanske ska lägga mindre tid på att försöka tolka vad tidningarna skriver om sådant du inte har en aning om.pacman42 skrev:
Jag läser i GP att hela badhallen, tornet och rutchkanorna var samma brandcell. Det står också att vatten i kanorna möjligen hade släpat ned branden, men inte hindrat den. Det skulle också efter byggtiden ha funnits sprinklers, men inte heller dessa skulle ha stoppat branden, möjligen släpat ned den en aning.
Mycket är som vanligt rena spekulationer för att trigga allmänheten och källorna verkar i flera fall komma från Byggahus
Sedan förstår jag inte varför du fortsätter tjata om isoleringen?
Har du läst styrmatris och funktionsbeskrivningar och kan ittala dig om hur dessa var tänkta att fungera i en färdigställd anläggning?pacman42 skrev:
Och är du medveten om hur det fungerar i en entreprenad?
Jag skulle vilja påstå att rören vanligtvis är isolerade när de går utomhus. De verkar vara gjorda av ett inre och yttre lager med skum mellan.G Grindstolpe skrev:Bilderna på äventysbad Nordpoolen i Boden ser de inte heller ut att vara isolerade utomhus.
Vissa här verkar dock experter på det byggnadstekniska kring dessa![]()
https://www.wiegandwaterrides.de/en/products/accessories/sandwich-insulation