92 878 läst ·
730 svar
93k läst
730 svar
Brand på Liseberg Oceana
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Man kan nog släppa tanken på att det svetsats nåt i nån plast, Det är antagligen den mänskliga faktorn som står bakom detta. Någon har svetsat, kapat eller gjort nånting som antänt nånting i närheten av kanan. Sen har det gått som det har gått. Tyvärr är det många ggr så att så fort man har gått en heta arbeten kurs så ser överheten till att det inte händer nåt. Man använder sällan de kunskaper man gagnat sig utan heta arbeten är bara en parentes i villkoren för anställningen. Det fuskas nog oerhört på allt annat omkring det som städning och kontroll av platser det förekommit "höga temperaturer. Man tänker aldrig på riskerna med det man gör utan man är trygg med godkännandet man har i fickan. Sen är det väl nån annan som ska göra resten..........
Om du inte vet och inte har en aning vad du pratar om, varför lägger du upp och skapar ytterligare grund för spekulationer och tokerier?P paralun skrev:
Jo men om det fungerar som det ska med Heta Arbeten så ska det finnas brandtekniska tillstånd för olika arbeten på en arbetsplats. Sen om man struntat i vad som står för ett visst arbete så är det då en underentreprenör som åker dit. Men jag tror något "okänt" hänt med katastrofala följder.S Stefan1972 skrev:Man kan nog släppa tanken på att det svetsats nåt i nån plast, Det är antagligen den mänskliga faktorn som står bakom detta. Någon har svetsat, kapat eller gjort nånting som antänt nånting i närheten av kanan. Sen har det gått som det har gått. Tyvärr är det många ggr så att så fort man har gått en heta arbeten kurs så ser överheten till att det inte händer nåt. Man använder sällan de kunskaper man gagnat sig utan heta arbeten är bara en parentes i villkoren för anställningen. Det fuskas nog oerhört på allt annat omkring det som städning och kontroll av platser det förekommit "höga temperaturer. Man tänker aldrig på riskerna med det man gör utan man är trygg med godkännandet man har i fickan. Sen är det väl nån annan som ska göra resten..........
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det finns antagligen mycket som "ska" ha gjorts men det genas nog en hel del..........Överallt på alla slags byggen. Brorsan isolerade rör på mall of scandinavia. Han har berättat hur mycket som helst.........Det är nog ett under att det inte sker mer än vad det gör.
Jo men, nu är min erfarenhet att det fungerar men ny utrustning samt nya material samt metodbeskrivningar är en stor utmaning. Mycket sker ju utifrån erfarenhet om vad som ska göras på en arbetsplats.S Stefan1972 skrev:
Frågade efter heta arbeten på ett bygge jag var när jag behövde kapa en sak, fick svaret att smederna hade permanent tillstånd under byggtiden "så det är bara att kapa"
Nu följde vi reglerna, städade, skärmade av, tog fram 2 brandsläckare, och vaktade.
Men det känns ändå som det kunde blivit knepigt om det hänt nått, vi hade ju inget papper på just vårt arbete.
Nu följde vi reglerna, städade, skärmade av, tog fram 2 brandsläckare, och vaktade.
Men det känns ändå som det kunde blivit knepigt om det hänt nått, vi hade ju inget papper på just vårt arbete.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 616 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 616 inlägg
Men det var nog en UE inblandad här (?) som inte brydde sig så mycket om dom föreskrifterna, eller kanske inte ens hade kunskap om dem ... 🤔Rejäl skrev:
Det är den som har ansvaret för arbetsmiljön och brandsäkerheten att säkerhetsställa att alla är behöriga samt införstådda i vad som gäller förmodligen NCC i detta fallet om inte beställaren har tillsett en extern arbetsmiljösamordnare..Mats-S skrev:
Jo och sedan så kan man ju även kräva certifikat för heta arbeten för de som utför arbeten med högre risk för brand på en arbetsplats.Isakare skrev:
Frågade efter heta arbeten på ett bygge jag var när jag behövde kapa en sak, fick svaret att smederna hade permanent tillstånd under byggtiden "så det är bara att kapa"
https://www.hetaarbeten.se/
Men det är ju helt upp till huvudentreprenören att ställa kraven.
Kaféer och omklädningsrum anges ju som oskadda. Sannolikt är även bassänger och liknande i stort sett oskadda. Så det borde inte kosta lika mycket att återuppbygga.Rejäl skrev:
Jo jag tror det är lika bra att riva hela rasket.... hela bygget indränkt i korrosiva brandgaser inkl all el och utrustning. Allt kommer snabbt att förstöras och en sanering kostar nog multum.D Daniel 109 skrev:
Det är inte första gången jag är övertygad om att du har fel.