S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Har iofs bara jobbat som elektriker i 10 år, men jag har då aldrig sett någon montera armaturen med lysröret utåt.NetNut skrev:Jodå, jag har sett dylika armaturer tidigare och förlåt om min formulering missförstods, menade naturligtvis att man skulle dra kabeln från någon av kortsidorna. Dessvärre har du fel om att man aldrig sätter armaturen med rören utåt, har sett det på ett par ställen jag varit. Nu var jag lite trött igår när jag satt och kollade här, möjligtvis kan skadan komma från en tidigare armatur eller även mest bestå av inbränt fett från luften i köket men som du själv säger SueCia så verkar kabeln vara lite grov, det bör ju vara större avstånd mellan lysrör och kabel.
Sätter man lysröret utåt så blir ju ljuset blockerat av själva armaturen och onödig skuggbildning uppstår på övre delen av kaklet.
Skulle jag se en armatur med lysröret utåt skulle min första tanke vara att "den här var felmonterad", baserat på min tidigare erfarenhet endast.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Det är troligen olika kablar med olika material i yttermanteln som reagerar olika på värme. Även om det står PVC på bådas specifikationer så finns otaliga sorters PVC.
Klart att det är bränt. UV-skador skulle mest ge en krackelerad yta dock sällan missfärgningar.
Är uttagen i armaturen hemmagjorda eller fabriksklippta?
Klart att det är bränt. UV-skador skulle mest ge en krackelerad yta dock sällan missfärgningar.
Är uttagen i armaturen hemmagjorda eller fabriksklippta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Uppenbarligen var det ju ingen bra ide med detta utförande.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Tycker det är väldigt märkligt ändå, jag har installerat jag vet inte hur många såna här armaturer, och bytt ett helt gäng också. Har aldrig stött på brända kablar såhär någon gång. Att ifrågasätta elektrikerns behörighet när han installerat armaturen som den är tänkt att installeras kan vi väl alla vara överens om att det var lite väl magstarkt iallafall.Bo.Siltberg skrev:
Ej heller jag har sett bänkbelysningar med dom skadorna, däremot har jag vid några tillfällen sett den typ av skador inne i armaturer där EKK har legat emot lysrör. Och jag tror som GK100 att största boven är UV samt till mindre del värme.
Jag kan bara hålla med SueCia om att installationen är gjord som det brukar vara och antagligen som det är tänkt.
Jag har några gånger monterat den där armaturen (eller någon nästan identisk) och alltid tyckt att det är en rätt kass konstruktion.
En annan modell har införingen för kabel längst ut, bortanför själva lysrören. Då slipper man detta trådens problem, men armaturen blir dock några cm längre.
Annars skulle den kunna göras lite högre istället för att medge mer mellanrum mellan rör och kabel. Men de flesta tycker nog att armaturen är alltför odiskret som det är och skulle inte tycka det är ok att den blir ännu bulkigare.
Jag har några gånger monterat den där armaturen (eller någon nästan identisk) och alltid tyckt att det är en rätt kass konstruktion.
En annan modell har införingen för kabel längst ut, bortanför själva lysrören. Då slipper man detta trådens problem, men armaturen blir dock några cm längre.
Annars skulle den kunna göras lite högre istället för att medge mer mellanrum mellan rör och kabel. Men de flesta tycker nog att armaturen är alltför odiskret som det är och skulle inte tycka det är ok att den blir ännu bulkigare.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Detta belyser att alla armaturer inte är säkra även om man följer tillverkarens anvisningar. Jag är synnerligen less på IKEA-lampor där intern-kablage kan vara utförd med solidtrådskablar (vet ej vad de heter) som skakar loss i lampsockel och brytare när som helst. Jag köper aldrig mer lampor på IKEA.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det här är ett problem dock. Kan lysröret ha blivit onormalt varmt av någon anledning eller liknande? Jag tycker det är konstigt att jag aldrig sett fenomenet förrän nu trots att det här är den absolut vanligaste armaturen jag jobbar med.Mikael_L skrev:Jag kan bara hålla med SueCia om att installationen är gjord som det brukar vara och antagligen som det är tänkt.
Man kan ju dra in kabeln på sidan så är det definitivt inga problem längre. Eller är det så att man normalt sett bara använder diskbänksbelysningen så korta stunder att den inte har tid att bränna kablarna, och att i TS fall så kanske armaturen är tänd mest hela dagarna?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Fast nu funkar installationen i vanliga fall.pelpet skrev:
Ska du döma ut varenda sak för att du hittat ett felaktigt exemplar så kommer du att få döma ut mycket.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Här har det diskuterats mycket om yrkeskompetens, behörighet, elsäkerhet mm. Men det borde ju finnas i ryggmärgen på alla som installerar ljuskällor att inget får ligger an mot självaste ljuskällan!! Det handlar om värmeutvecklingen men även om att kunna byta ljuskällan som ju alla amatörer förutsätts kunna göra. Tänk om man vill sätta in nytt ljusrör och så finns det en kabel som spjärnar emot och så trycker man tills röret spricker...
Nej, ni kan inte tuta i mig att denna installation skulle vara fackmannamässigt!
Nej, ni kan inte tuta i mig att denna installation skulle vara fackmannamässigt!
Eftersom "brännskadan" på kabeln är ett undantag kanske man inte helt ska döma ut konstruktionen. Det kan ju även bero på att man använt fel lysrör. Ett gammalt "tjockt" T12 i stället för det tunnare T8 som ska användas och då är det ett handhavande fel OM det är innehavaren som bytt och satt i fel.
Och eftersom installationen är utförd efter tillverkarens instruktioner och inte efter någon som anser sig veta bättre får man nog anse att det är fackmannamässigt.
Och eftersom installationen är utförd efter tillverkarens instruktioner och inte efter någon som anser sig veta bättre får man nog anse att det är fackmannamässigt.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
OM nu installationen har utförts enligt tillverkarens instruktioner och det blir brännskador ändå så håller jag med pelpet att installatören borde ha anat problem om kabeln ligger mot ljusröret. Det får inte hända!!
Installationen kan ha varit otydligt (har jag sett massor av) eller installatören kanske har glömt att läsa den. Men resultatet är helt förkastligt!
Installationen kan ha varit otydligt (har jag sett massor av) eller installatören kanske har glömt att läsa den. Men resultatet är helt förkastligt!