Hej,
Hjälpte min moster med att byta lysrör i köket i hennes lägenhet, ser då att kabeln är bränd...Installationen gjordes av en behörig elektriker men jag tycker inte den känns bra. Är detta verkligen en ok installation? Lysröret ligger så tajt mot kabeln att dom tar i varandra.. Vaktmästaren i föreningen kommer förbi och tittar på det, och han säger att det inte är farligt, det är ok enligt honom... Är inte någon expert i ämnet så jag tänkte jag höra vad ni tycker om detta?
Hjälpte min moster med att byta lysrör i köket i hennes lägenhet, ser då att kabeln är bränd...Installationen gjordes av en behörig elektriker men jag tycker inte den känns bra. Är detta verkligen en ok installation? Lysröret ligger så tajt mot kabeln att dom tar i varandra.. Vaktmästaren i föreningen kommer förbi och tittar på det, och han säger att det inte är farligt, det är ok enligt honom... Är inte någon expert i ämnet så jag tänkte jag höra vad ni tycker om detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 892 inlägg
Det där är inte ok. Det ser inte ut som att den armaturen är avsedd att monteras mot vägg på detta sätt. Den behöver flyttas ut en liten bit.
Jag misstänker att bilden är vriden 90 grader, och kablarna löper under ett överskåp?
Kablarna bör kollas upp närmare, ledarisoleringen under manteln kan också vara skadad.
Kablarna bör kollas upp närmare, ledarisoleringen under manteln kan också vara skadad.
Helt förkastlig installation anser jag. Det ska vara fritt mellan lysrör och skåp så att just det som hänt med kabeln inte ska kunna hända. Ser att det sitter uttag på undersidan av armaturen om jag inte ser fel ?
Som tidigare inlägg påtalar borde den normalt sitta med lysröret ut mot köket eller möjligtvis monterad med lysröret hängande neråt.
Elektrikern (?) har varit lat och inte orkat dra kabeln ut på sidan och runt lysröret, jag hade nog frågat elektrikern om han fick behörigheten på postorder :/ .
Som tidigare inlägg påtalar borde den normalt sitta med lysröret ut mot köket eller möjligtvis monterad med lysröret hängande neråt.
Elektrikern (?) har varit lat och inte orkat dra kabeln ut på sidan och runt lysröret, jag hade nog frågat elektrikern om han fick behörigheten på postorder :/ .
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Då hade du gjort bort dig fullständigt. Det finns färdiga kabelgenomföringar på den där armaturen, på långsidan utåt finns inga genomföringar. Vid lysröret finns två, sen finns det även på båda kortsidorna. Den där armaturmodellen sätter man aldrig med röret utåt och absolut inte neråt, Har du ens sett en sån här armatur IRL??NetNut skrev:Helt förkastlig installation anser jag. Det ska vara fritt mellan lysrör och skåp så att just det som hänt med kabeln inte ska kunna hända. Ser att det sitter uttag på undersidan av armaturen om jag inte ser fel ?
Problemet ser snarare ut att vara för grov kabel.
Nästan alla såna där armaturer jag stött på har varit installerade sådär.
Jodå, jag har sett dylika armaturer tidigare och förlåt om min formulering missförstods, menade naturligtvis att man skulle dra kabeln från någon av kortsidorna. Dessvärre har du fel om att man aldrig sätter armaturen med rören utåt, har sett det på ett par ställen jag varit. Nu var jag lite trött igår när jag satt och kollade här, möjligtvis kan skadan komma från en tidigare armatur eller även mest bestå av inbränt fett från luften i köket men som du själv säger SueCia så verkar kabeln vara lite grov, det bör ju vara större avstånd mellan lysrör och kabel.