5 456 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Bränd kabel inkommande el
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jo, lastregleringen ska reglera ned laddströmmen till bilen tillräckligt snabbt så att inga säkringar löser. Någonting är inte rätt inställt där. Det är problem nr 1.
Problem nr 2 är elbilen. Jag antar att det är en hybrid? Varför behöver ni ladda den med så höga strömmar? 10 A bör räcka, vilket bör ge god marginal till annat, speciellt med en lastbalansering.
Problem nr 3 är mätarsäkringarna. Av det du uppger nu verkar inte strömmarna varit så höga, inte så att laddstationen kunnat mäta dem i alla fall. Du måste som sagt upp i över 30 A för att lösa en 20 A säkring. Eller har du redan bytt till 25 A? Då måste du upp i närmare 40 A. Är det öht möjligt? Det kanske finns svetsloppor i passdel och propphuv.
Problem nr 4 är att du säger att olika mätarsäkringar löser. Hur går det ihop med enfasladdning? Kan Easee laddstation välja vilken fas som ska användas? Men du säger även att två mätarsäkringar ibland har löst ut mer eller mindre samtidigt. Det kan finnas fler fel i anläggningen. Din varmgång bakom centralen kanske har orsakat en kortslutning.
För att göra listan komplett så är glappet i elcentralen problem nr 5. Det är ett oberoende fel, ett gammalt fel som visade sig först nu när ni började ladda elbilen. Men det kan vara del i förklaringen varför mätarsäkringarna löser.
Problem nr 2 är elbilen. Jag antar att det är en hybrid? Varför behöver ni ladda den med så höga strömmar? 10 A bör räcka, vilket bör ge god marginal till annat, speciellt med en lastbalansering.
Problem nr 3 är mätarsäkringarna. Av det du uppger nu verkar inte strömmarna varit så höga, inte så att laddstationen kunnat mäta dem i alla fall. Du måste som sagt upp i över 30 A för att lösa en 20 A säkring. Eller har du redan bytt till 25 A? Då måste du upp i närmare 40 A. Är det öht möjligt? Det kanske finns svetsloppor i passdel och propphuv.
Problem nr 4 är att du säger att olika mätarsäkringar löser. Hur går det ihop med enfasladdning? Kan Easee laddstation välja vilken fas som ska användas? Men du säger även att två mätarsäkringar ibland har löst ut mer eller mindre samtidigt. Det kan finnas fler fel i anläggningen. Din varmgång bakom centralen kanske har orsakat en kortslutning.
För att göra listan komplett så är glappet i elcentralen problem nr 5. Det är ett oberoende fel, ett gammalt fel som visade sig först nu när ni började ladda elbilen. Men det kan vara del i förklaringen varför mätarsäkringarna löser.
Tråkigt att höra. Som konsument ska man inte behöva känna till att man behöver särskilt be om en komplett installation.Verkstadsteknikern skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Jo, lastregleringen ska reglera ned laddströmmen till bilen tillräckligt snabbt så att inga säkringar löser. Någonting är inte rätt inställt där. Det är problem nr 1.
Elektrikern sa samma sak. Krånglar det igen så får det undersökas.
Problem nr 2 är elbilen. Jag antar att det är en hybrid? Varför behöver ni ladda den med så höga strömmar? 10 A bör räcka, vilket bör ge god marginal till annat, speciellt med en lastbalansering.
Det är en ren elbil. Nissan Leaf. Den är inställd med maxgräns 13A nu.
Problem nr 3 är mätarsäkringarna. Av det du uppger nu verkar inte strömmarna varit så höga, inte så att laddstationen kunnat mäta dem i alla fall. Du måste som sagt upp i över 30 A för att lösa en 20 A säkring. Eller har du redan bytt till 25 A? Då måste du upp i närmare 40 A. Är det öht möjligt? Det kanske finns svetsloppor i passdel och propphuv.
Det var 20A säkringarna som löste ut. En potentiell orsak syns på bilden jag bifogar.
Kabeln till höger är en annan fas som antagligen blev skadad när centralen byttes,den låg dikt an mot den brända fasen och kanske kan förklara problemen. Den föll isär bara man petade på den.
Det fanns också några ställen där skruvarna var något löst dragna.
[bild] [bild]
Problem nr 4 är att du säger att olika mätarsäkringar löser. Hur går det ihop med enfasladdning? Kan Easee laddstation välja vilken fas som ska användas? Men du säger även att två mätarsäkringar ibland har löst ut mer eller mindre samtidigt. Det kan finnas fler fel i anläggningen. Din varmgång bakom centralen kanske har orsakat en kortslutning.
För att göra listan komplett så är glappet i elcentralen problem nr 5. Det är ett oberoende fel, ett gammalt fel som visade sig först nu när ni började ladda elbilen. Men det kan vara del i förklaringen varför mätarsäkringarna löser.
Tråkigt att höra. Som konsument ska man inte behöva känna till att man behöver särskilt be om en komplett installation.
Man lär så länge man lever. Vid beställningen på leverantörens hemsida så var det bara att klicka hem laddbox+installation.
Såhär i efterhand skulle jag kontaktat den lokala firman istället.
Redigerat:
Svarat i citatinlägget #17.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Fina bilder. Här är en Helag 1101. Den överensstämmer inte riktigt med din. Du har kanske än ännu äldre version från Helag. Jag satte en RK6 på bilden och det är svårt att misslyckas bara man drar åt lagom hårt. Visserligen täcker inte skruven hela bredden så ett gäng kardeler blir kanske utan kontakttryck, men det kan inte ha någon större betydelse. Vi får tro på den lösa skruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det fanns iofs. Ubåter för en del år sedan som fick försäljningsförbud (Malmbergs tror jag). Där hade man gått ned en dimension på skruven, så att hela tråden kunde hamna bredvid skruven. Klenare skruv kostar säkert ett halvt öre mindre i tillverkning.
Jag svarade på Bos frågor inom citatet i inlägg #17.EdwinG84 skrev:
Elektrikern hittade en fas som misstänks varit skadad sen elcentralbytet för 3 år sen. Den låg emot den brända fasen. Det fanns även några skruvar som gick att efterdra.
Bifogar bilderna en gång till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skadade fasen som hittades vid kontrollen föll isär bara man petade på den.
Och som både Bo och elektrikern sa så ska balanseraren reagera direkt men som du säger så kan man spekulera i om wifi orsakar nån fördröjning.
Dålig koll med andra märken. Men kör med Easee och Equilizer lastbalanserare via WiFi och den reagerar i stort sett direkt. vi pratar runt 1 sekund innan den justerar ner laddströmmen. Då jag endast har enfaslast så skiftar den också mellan faserna om den märker av kontinuerligt hög belastning på en fas, men detta tar längre tid.
Så rimligtvis borde WiFi inte vara orsaken till strulet.
Men med tillräckligt hög överbelastning så kan nog säkringen gå innan lastbalanseraren har reagerat. vi pratar ändåsig om mekanik vs. elektronik.
Så rimligtvis borde WiFi inte vara orsaken till strulet.
Men med tillräckligt hög överbelastning så kan nog säkringen gå innan lastbalanseraren har reagerat. vi pratar ändåsig om mekanik vs. elektronik.
Klicka här för att svara
