Hej.
Imorse när jag var i vardagsrummet började det låta konstigt från köket. (litet sprakande ljud). När jag kom ut till köket såg jag rök komma från uttaget till spisen (stickproppen inkopplad). Springer och stänger av strömmen och när jag sedan tar ut stickproppen är den svart så även inne i uttaget. Ser även att uttaget är lite blött på ovansidan. ska notera att uttaget sitter helt öppet i en springa mellan diskbänk och spisen. Annars skulle det nog tagit lite längre tid innan jag fattat vad som lät.
uttag: 380V
Så nu till mina frågor.
Kan vatten ha orsakat detta?
Hur går man vidare? Känns som att man måste både byta uttag samt stickproppen från spisen?
Lite intresserad, hur byter man sladden till en spis? (tänkte inte göra det själv, utan vill bara veta hur)
Någon som vet vad som hade hänt om man inte varit hemma? När går säkringen?
Mycket frågor. säkert glömt några också.
Tack för svar!
//
Imorse när jag var i vardagsrummet började det låta konstigt från köket. (litet sprakande ljud). När jag kom ut till köket såg jag rök komma från uttaget till spisen (stickproppen inkopplad). Springer och stänger av strömmen och när jag sedan tar ut stickproppen är den svart så även inne i uttaget. Ser även att uttaget är lite blött på ovansidan. ska notera att uttaget sitter helt öppet i en springa mellan diskbänk och spisen. Annars skulle det nog tagit lite längre tid innan jag fattat vad som lät.
uttag: 380V
Så nu till mina frågor.
Kan vatten ha orsakat detta?
Hur går man vidare? Känns som att man måste både byta uttag samt stickproppen från spisen?
Lite intresserad, hur byter man sladden till en spis? (tänkte inte göra det själv, utan vill bara veta hur)
Någon som vet vad som hade hänt om man inte varit hemma? När går säkringen?
Mycket frågor. säkert glömt några också.
Tack för svar!
//
Du ska byta båda förmodlgine
Ja det kan ha varit vatten men det kan också varit så att kontakten har smällt sedan tidigare användningar av spisen. (råkat ut för det själv)
Du bör kontakta en elektriker helt klart så de kan bedömma vad som hänt och så att inte kablarna har smällt de med...
Ja det kan ha varit vatten men det kan också varit så att kontakten har smällt sedan tidigare användningar av spisen. (råkat ut för det själv)
Du bör kontakta en elektriker helt klart så de kan bedömma vad som hänt och så att inte kablarna har smällt de med...
Här kommer två bilder.
Kanske ska påpeka att jag bytte spid för ca en vecka sen. Uttaget kanske tog stryk
om man drar ur en spis som suttit där i typ 20år?
Ber om ursäkt för kvaliten, digitalkameran finns på annat ställe.
Kanske ska påpeka att jag bytte spid för ca en vecka sen. Uttaget kanske tog stryk
om man drar ur en spis som suttit där i typ 20år?
Ber om ursäkt för kvaliten, digitalkameran finns på annat ställe.
ja mycket möjligt att det runnit in vatten där och lagt sig mellan de två nedre stiften, det är 400 volt mellan de två eftersom det är 2 olika faser, och då kan det nog leda över, det kan ju ha vart lite smutsigt vatten från diskning eller så, som innehöll lite salt så leder det ännu bättre, för rent vatten leder inget bra
Du fått något gojs mellan stiften. Nytt uttag och stickpropp.
Är inte säkert säkringarna hade gått förrän det var försent, däremot hade en ev. JFB löst om krypströmmen eller till sist en ljusbåge hade börjat gå via jordstiftet också.
Om du bytt spis för en vecka sedan så är det nog mer troligt att du inte tryckte in stickproppen hela vägen.
Så att det blev dålig kontakt och varmgång som följd. Ganska vanligt faktiskt, man måste vara noga och se så att den är i botten.
Mer vanligt att man får problem med vatten och fett när man har ett infällt uttag.
På våran firman brukar vi få byta 10-15st uttag & stickproppar varje år.
Så att det blev dålig kontakt och varmgång som följd. Ganska vanligt faktiskt, man måste vara noga och se så att den är i botten.
Mer vanligt att man får problem med vatten och fett när man har ett infällt uttag.
På våran firman brukar vi få byta 10-15st uttag & stickproppar varje år.
Råkade ut för samma sak igår 20/2-14. Tidigare har det smugit sig ner fett i uttaget som jag har varit tvungen att rengöra. Det var bara 2 månader sen jag gjorde detta, kan det vara något annat fel? Mitt uttag och kabel ser likadana ut, frågan är om spisen gått sönder eller om man bara kan byta kontakten?
En av alla gånger jag bytt uttag och stickpropp var jag delvis skyldig själv;
Var hemma hos en äldre dam som nyligen köpt en sprillans ny Electrolux inkl. installation och bortforsling av gamla spisen. Jag befann mig i badrummet som höll på att renoveras vägg i vägg med köket. Gammal stenkåk så självklart åkte slagborren fram när handdukstorken skulle upp. Damen som stod vid spisen och skulle tillreda dagens blocktorsk höll på att trilla av pinn när stickproppen sköt ur uttaget av en jävla smäll. Var bara stövla ut till servicebilen och hämta in nytt uttag och ny stickpropp innan potatisvattnet kallnade. Vitvarukedjan som hade tryckt i kontakten på trekvart fick stå för en timmes arbetskostnad samt materiel. Damen blev glad.
Var hemma hos en äldre dam som nyligen köpt en sprillans ny Electrolux inkl. installation och bortforsling av gamla spisen. Jag befann mig i badrummet som höll på att renoveras vägg i vägg med köket. Gammal stenkåk så självklart åkte slagborren fram när handdukstorken skulle upp. Damen som stod vid spisen och skulle tillreda dagens blocktorsk höll på att trilla av pinn när stickproppen sköt ur uttaget av en jävla smäll. Var bara stövla ut till servicebilen och hämta in nytt uttag och ny stickpropp innan potatisvattnet kallnade. Vitvarukedjan som hade tryckt i kontakten på trekvart fick stå för en timmes arbetskostnad samt materiel. Damen blev glad.
Klicka här för att svara


