Jag kom lite av mig i historien..haha.
Jo försäkringsbolaget sa i alla fall att det spelar ingen roll att ni köpt sakerna billigt, ni kan tom ha fått dem till skänks. De har ändå ett värde. Gamla grejer har ett värde om de fungerar, och det är det vi ska komma överrens om.
Jo försäkringsbolaget sa i alla fall att det spelar ingen roll att ni köpt sakerna billigt, ni kan tom ha fått dem till skänks. De har ändå ett värde. Gamla grejer har ett värde om de fungerar, och det är det vi ska komma överrens om.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Vet inte vad du menar om att något skulle vara bråttom med ytterligare information innan det är för sent. Vilken information saknar du för att agera?H Harald Blåtumme skrev:
Jag har följt tråden noga, jag delar din djupa bedrövelse av vad som har hänt tro inget annat. Om det är något specifikt du behöver för att gå vidare med försäkringsfrågor etc så berätta det.
Angående min fråga om vad det var som orsakade branden, jadå jag har googlat mycket på sådant. Överlag är det mycket ovanligt men det förekommer tyvärr, ofta handlar det om utrustning av tveksam kvalitet men visst det kan hända även med vad man ser som högkvalitativ utrustning. Finns en mängd olika scenarios som kan ge detta förlopp.[/QUOTE]
Ok, du förstår inte att något kan vara bråttom ?
På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret och jag vill genom detta forum få så mycket svar jag kan på mina frågor innan det är för sent. Det finns i källaren givetvis en massa andra saker, som är viktiga för att kunna leva ett normalt liv, Bergvärmepump som gör att vi får värme, varmvatten, Tvättmaskin och torktumlare, så det detta går inte att dra i långbänk som jag uppfattar det. Men du vill hellre att jag lägger tid på att förklara för dig hur du ska handskas med litiumbatterier ?
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Ok, du förstår inte att något kan vara bråttom ?J Johnsson 56 skrev:Vet inte vad du menar om att något skulle vara bråttom med ytterligare information innan det är för sent. Vilken information saknar du för att agera?
Jag har följt tråden noga, jag delar din djupa bedrövelse av vad som har hänt tro inget annat. Om det är något specifikt du behöver för att gå vidare med försäkringsfrågor etc så berätta det.
Angående min fråga om vad det var som orsakade branden, jadå jag har googlat mycket på sådant. Överlag är det mycket ovanligt men det förekommer tyvärr, ofta handlar det om utrustning av tveksam kvalitet men visst det kan hända även med vad man ser som högkvalitativ utrustning. Finns en mängd olika scenarios som kan ge detta förlopp.
På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret och jag vill genom detta forum få så mycket svar jag kan på mina frågor innan det är för sent. Det finns i källaren givetvis en massa andra saker, som är viktiga för att kunna leva ett normalt liv, Bergvärmepump som gör att vi får värme, varmvatten, Tvättmaskin och torktumlare, så det detta går inte att dra i långbänk som jag uppfattar det. Men du vill hellre att jag lägger tid på att förklara för dig hur du ska handskas med litiumbatterier ?[/QUOTE]
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag frågar en gång till: vad är det för ytterligare information - förutom den som redan förmedlats - som du behöver inför ditt möte med försäkringsbolaget? Jag är säker på att det finns folk som kan svara på detta om du ställer specifika frågor.J Johnsson 56 skrev:Ok, du förstår inte att något kan vara bråttom ?
På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret och jag vill genom detta forum få så mycket svar jag kan på mina frågor innan det är för sent. Det finns i källaren givetvis en massa andra saker, som är viktiga för att kunna leva ett normalt liv, Bergvärmepump som gör att vi får värme, varmvatten, Tvättmaskin och torktumlare, så det detta går inte att dra i långbänk som jag uppfattar det. Men du vill hellre att jag lägger tid på att förklara för dig hur du ska handskas med litiumbatterier ?
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag söker inte "information". Jag har alltid trott att detta var ett forum där vi hjälper varandra med erfarenhet av liknande saker, vilket jag uppfattar att alla utom du och en till inte fattarH Harald Blåtumme skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jag skulle nog göra ungefär vad försäkringsgubben bad om, inventera det jag själv satte ett värde på som fortfarande såg ok ut, men som jag trodde att jag inte skulle få någon (eller låg) ersättning för. Så alltså inte rensa ut det som var trasigt i sig innan, men väl det som bara hade ett värde för mig.
Men jag skulle helt klart följa uppmaningen att gå in och titta själv.
För som jag tolkar situationen finns en hel del saker av ringa ekonomiskt värde, men som är svårersättligt. Forumet här har ett antal profiler, som @heimlaga, som verkar kunna utvinna värde ur det andra ratar. Naturligtvis måste sådana som han och du vårda ert råmaterial för att fortsätta kunna göra det ni gör.
Kanske kan visst material få flytta ut i en bod på tomten och bara saneras vid behov, kanske har du en bättre lösning. Men låt dem inte hur som helst slänga det som tillmäts noll i ekonomiskt värde.
Men jag skulle helt klart följa uppmaningen att gå in och titta själv.
För som jag tolkar situationen finns en hel del saker av ringa ekonomiskt värde, men som är svårersättligt. Forumet här har ett antal profiler, som @heimlaga, som verkar kunna utvinna värde ur det andra ratar. Naturligtvis måste sådana som han och du vårda ert råmaterial för att fortsätta kunna göra det ni gör.
Kanske kan visst material få flytta ut i en bod på tomten och bara saneras vid behov, kanske har du en bättre lösning. Men låt dem inte hur som helst slänga det som tillmäts noll i ekonomiskt värde.
Ok, du förstår inte att något kan vara bråttom ?J Johnsson 56 skrev:Vet inte vad du menar om att något skulle vara bråttom med ytterligare information innan det är för sent. Vilken information saknar du för att agera?
Jag har följt tråden noga, jag delar din djupa bedrövelse av vad som har hänt tro inget annat. Om det är något specifikt du behöver för att gå vidare med försäkringsfrågor etc så berätta det.
Angående min fråga om vad det var som orsakade branden, jadå jag har googlat mycket på sådant. Överlag är det mycket ovanligt men det förekommer tyvärr, ofta handlar det om utrustning av tveksam kvalitet men visst det kan hända även med vad man ser som högkvalitativ utrustning. Finns en mängd olika scenarios som kan ge detta förlopp.
På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret och jag vill genom detta forum få så mycket svar jag kan på mina frågor innan det är för sent. Det finns i källaren givetvis en massa andra saker, som är viktiga för att kunna leva ett normalt liv, Bergvärmepump som gör att vi får värme, varmvatten, Tvättmaskin och torktumlare, så det detta går inte att dra i långbänk som jag uppfattar det. Men du vill hellre att jag lägger tid på att förklara för dig hur du ska handskas med litiumbatterier ?[/QUOTE]
”På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret”
Något säger mig att du bör ta ett par djupa andetag. Kanske kan frugan hjälpa till med kommunikationen mellan dig och försäkringsbolaget?
Något konstigt verkar ha hänt mellan dig och försäkringsbolaget. Det är du som ska lista dina inventarier och försöka ange ett värde. Sen bedömer försäkringsbolaget din lista. Vanligtvis vid brand tar man hjälp av en saneringsfirma att ta fram själva listan.
Däremot verkar du ha ett dilemma. Ditt livsverk av prylar är antagligen värt mycket mer för dig än för marknaden. Där har du ett stort problem.
Jag tror det är viktigt att du går in med öppet sinne inför mötet med försäkringsbolaget. Lyckas du få dom att känna lite medlidande så tror jag du vinner på det. Är du bara en envis gammal gubbstrutt som ska förklara hur mycket värde det är i ett kretskort på hyllan så tror jag du förlorar på det.
Men jag har sällan rätt så fråga frugan.
De är mycket att tänka på. Mycket som kan gå fel så all input han kan få är väl bra.
Vi , och en bekant med garagebrand, hade inga problem med FB och ersättning, däremot levde inte alla hantverkarna upp till förväntningarna. Hade man inte tjatat hade det aldrig blivit klart.
Jag tog hand om mycket järn och sådant material. Det är svårt att sanera. Det finns ingenting som löser sot! Man kan emulgera sotet men inte lösa upp det så det bara kan spolas av. Det måste bearbetas bort med tex högtryckstvätt. Inget man vill ta in i en bostad efteråt.
Vi , och en bekant med garagebrand, hade inga problem med FB och ersättning, däremot levde inte alla hantverkarna upp till förväntningarna. Hade man inte tjatat hade det aldrig blivit klart.
Jag tog hand om mycket järn och sådant material. Det är svårt att sanera. Det finns ingenting som löser sot! Man kan emulgera sotet men inte lösa upp det så det bara kan spolas av. Det måste bearbetas bort med tex högtryckstvätt. Inget man vill ta in i en bostad efteråt.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
”På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret”Krille-72 skrev:
Ok, du förstår inte att något kan vara bråttom ?
På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret och jag vill genom detta forum få så mycket svar jag kan på mina frågor innan det är för sent. Det finns i källaren givetvis en massa andra saker, som är viktiga för att kunna leva ett normalt liv, Bergvärmepump som gör att vi får värme, varmvatten, Tvättmaskin och torktumlare, så det detta går inte att dra i långbänk som jag uppfattar det. Men du vill hellre att jag lägger tid på att förklara för dig hur du ska handskas med litiumbatterier ?
Något säger mig att du bör ta ett par djupa andetag. Kanske kan frugan hjälpa till med kommunikationen mellan dig och försäkringsbolaget?
Något konstigt verkar ha hänt mellan dig och försäkringsbolaget. Det är du som ska lista dina inventarier och försöka ange ett värde. Sen bedömer försäkringsbolaget din lista. Vanligtvis vid brand tar man hjälp av en saneringsfirma att ta fram själva listan.
Däremot verkar du ha ett dilemma. Ditt livsverk av prylar är antagligen värt mycket mer för dig än för marknaden. Där har du ett stort problem.
Jag tror det är viktigt att du går in med öppet sinne inför mötet med försäkringsbolaget. Lyckas du få dom att känna lite medlidande så tror jag du vinner på det. Är du bara en envis gammal gubbstrutt som ska förklara hur mycket värde det är i ett kretskort på hyllan så tror jag du förlorar på det.
Men jag har sällan rätt så fråga frugan.
Jag tycker inte det har hänt något konstigt mellan mig och försäkringsbolaget, men jag förstår vad du menar. Jag var bara ute efter lite erfarenhet från sådant här som jag som tur är aldrig tidigare har upplevt. Du är en av dem som gett mig lite kött på benen,så jag tycker det är synd att du nu tror att jag är en envis gubbstrutt. Jag har varit med om betydligt värre saker i livet än detta, så det med öppet sinne är det inga problem med.
Jag vet att trådar i det här forumet ballar ur efter ett tag och särskilt på Fredagar, så jag tackar för samtalet
”Jag tycker inte det har hänt något konstigt mellan mig och försäkringsbolaget, men jag förstår vad du menar. Jag var bara ute efter lite erfarenhet från sådant här som jag som tur är aldrig tidigare har upplevt. Du är en av dem som gett mig lite kött på benen,så jag tycker det är synd att du nu tror att jag är en envis gubbstrutt. Jag har varit med om betydligt värre saker i livet än detta, så det med öppet sinne är det inga problem med.J Johnsson 56 skrev:”På Tisdag kommer försäkringsbolaget hit och ska göra en bedömning av värdet på lösöret”
Något säger mig att du bör ta ett par djupa andetag. Kanske kan frugan hjälpa till med kommunikationen mellan dig och försäkringsbolaget?
Något konstigt verkar ha hänt mellan dig och försäkringsbolaget. Det är du som ska lista dina inventarier och försöka ange ett värde. Sen bedömer försäkringsbolaget din lista. Vanligtvis vid brand tar man hjälp av en saneringsfirma att ta fram själva listan.
Däremot verkar du ha ett dilemma. Ditt livsverk av prylar är antagligen värt mycket mer för dig än för marknaden. Där har du ett stort problem.
Jag tror det är viktigt att du går in med öppet sinne inför mötet med försäkringsbolaget. Lyckas du få dom att känna lite medlidande så tror jag du vinner på det. Är du bara en envis gammal gubbstrutt som ska förklara hur mycket värde det är i ett kretskort på hyllan så tror jag du förlorar på det.
Men jag har sällan rätt så fråga frugan.![]()
Jag vet att trådar i det här forumet ballar ur efter ett tag och särskilt på Fredagar, så jag tackar för samtalet”
Jag får be om ursäkt. Jag trodde en envis gubbstrutt kunde läsa sarkasmen mellan raderna. Men icke.
Skämt åsido. Jag känner inte dig och du känner inte mig. Försöker faktiskt hjälpa dig utifrån den ca 20 åriga erfarenheten jag har från försäkringsskador.
Utifrån det du skrev om samlande och sparande så drog jag paralleller till andra människor jag stött på i liknande situationer. Därför försökte jag också ödmjukt förklara att saker kan ha olika värde för dom som äger sakerna och för dom som ska värdera sakerna. Det viktiga är att man förstår och respekterar varandra och hittar en väg framåt.
Som jag skrev tidigare. Kräv att tex. Ocab hjälper dig att sortera det du vill spara. Men räkna med att du får sanera saker med begränsat värde själv.
Ber om ursäkt för uttrycket ”gubbstrutt”
Trevlig kväll!
Vi hade den rädslan. Att grejer från 50-60-70 talet som normalt folk inte skulle ens veta vad det är för något skulle vara helt värdelöst. Även om både jag och far är "gubbar som grejar" så har vi väldigt olika åsikt om vad som är värt att spara på. Det fanns väldigt väldigt mycket som jag inte såg ett värde i där kan jag säga...ändå fick vi till en deal som alla kunde känna var bra.Krille-72 skrev:
Däremot verkar du ha ett dilemma. Ditt livsverk av prylar är antagligen värt mycket mer för dig än för marknaden. Där har du ett stort problem.
Jag tror det är viktigt att du går in med öppet sinne inför mötet med försäkringsbolaget. Lyckas du få dom att känna lite medlidande så tror jag du vinner på det. Är du bara en envis gammal gubbstrutt som ska förklara hur mycket värde det är i ett kretskort på hyllan så tror jag du förlorar på det.
Men hade vi inte argumenterat för vår sak hade det nog inte blivit så.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ok. Med den attityden som du visar så släpper jag nu denna tråd. Konstaterar att jag inte kan hjälpa dig.J Johnsson 56 skrev:
B Bjober skrev:Vi hade den rädslan. Att grejer från 50-60-70 talet som normalt folk inte skulle ens veta vad det är för något skulle vara helt värdelöst. Även om både jag och far är "gubbar som grejar" så har vi väldigt olika åsikt om vad som är värt att spara på. Det fanns väldigt väldigt mycket som jag inte såg ett värde i där kan jag säga...ändå fick vi till en deal som alla kunde känna var bra.
Men hade vi inte argumenterat för vår sak hade det nog inte blivit så.
Sen gäller det att ha lite tur med handläggaren också. Dom är människor som alla oss andra.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Kunde ni behålla något av grejerna, eller kastades allt ?B Bjober skrev:Vi hade den rädslan. Att grejer från 50-60-70 talet som normalt folk inte skulle ens veta vad det är för något skulle vara helt värdelöst. Även om både jag och far är "gubbar som grejar" så har vi väldigt olika åsikt om vad som är värt att spara på. Det fanns väldigt väldigt mycket som jag inte såg ett värde i där kan jag säga...ändå fick vi till en deal som alla kunde känna var bra.
Men hade vi inte argumenterat för vår sak hade det nog inte blivit så.