När jag hade en översvämmning i källaren för några år sedan så trodde jag att försäkringsbolaget skulle komma ut, men de skickade bara saneringsfirma och sedan ville de ha en förteckning av mig på vad som blivit förstört med inköpsår och uppskattat värde, några dyrare/nyare saker kunde jag styrka med kvitton (bl a tvättmaskin). Det låter konstigt att de ska komma ut på plats och försöka uppskatta allt som bivit förstört i en hel källare.
Oavsett så tror jag att det är bra för din egen skull gör en förteckning över det som blivit förstört - du kommer säkert ha nytta av den i fortsatt dialog med försäkringbolaget.
Oavsett så tror jag att det är bra för din egen skull gör en förteckning över det som blivit förstört - du kommer säkert ha nytta av den i fortsatt dialog med försäkringbolaget.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag vet inte vad det var för märke. Det stod på laddning och stängdes väl inte av när det var fulladdat. Att jag inte svarar beror på att det inte är det jag vill fråga omR roli skrev:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Ja, det beror nog på att det är så enormt mycket grejer. Men den stora frågan är : vågar jag visstas där nere i, säg 8 timmar ?D Dublin skrev:När jag hade en översvämmning i källaren för några år sedan så trodde jag att försäkringsbolaget skulle komma ut, men de skickade bara saneringsfirma och sedan ville de ha en förteckning av mig på vad som blivit förstört med inköpsår och uppskattat värde, några dyrare/nyare saker kunde jag styrka med kvitton (bl a tvättmaskin). Det låter konstigt att de ska komma ut på plats och försöka uppskatta allt som bivit förstört i en hel källare.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Nej, jag förstår att de kommer att försöka nedvärdera allt. Frågan är hur de gör bedömningen. Jag tycker inte det skulle vara så svårt att t.ex. fråga en cykelförsäljare eller kolla på blocketKrille-72 skrev:
Saneringsfirman av lösöret gör bedömningen. Om dom bedömer att cyklarna ska slängas för att värdet understiger kostnaden för sanering så ska dom slängas. Men du får spara dom om du vill. Du får då förhandla med försäkringsbolaget vad du får för ersättning när du väljer att spara cyklarna.
Du tycker att dom är värda 12 000 kr/ st. Det betyder inte att ditt försäkringsbolag tycker lika.
Men informationen kan vara intressant för oss andra då informationen kan göra att bränder undviks hos fler om man vet vad det var för batteri eller vad det används till. Men det kanske är en känslig information eftersom du undviker ämnet...J Johnsson 56 skrev:
Det är väl solklart att du inte ska vistas där utan skyddsutrustning och ingen annan heller för den delen.J Johnsson 56 skrev:
Prata med försäkringsbolaget, anlita en saneringsfirma och låt dom göra jobbet.
Det är därför du har försäkring
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Varför det? Det är väl bara att traska ner och kolla lite. Blir TS yr eller får andra obehag. Ja, då är det bara att traska ut igen.Krille-72 skrev:
Med så mycket grejer är det viktigt att TS själv engagerar sig genom att bedömma värdet, genom Blocket till.ex. Det är svårare för bolaget att dumpa ersättningen ifall de har en aktiv kund som kan visa varans värde.
Jag hade inbrott i min bil som var full av kläder och verktyg. Gjorde en förteckning på hela klabbet med priser och de kvitton jag hade. Försäkringskillen ringde och sa att med den listan och förklaringarna till att den ansamlingen av verktyg och kläder fanns i bilen, var det bara att betala ut.
Staffans
Beroende på hur illa det är där nere, så skulle jag nog personligen vilja gå ett varv själv för att se om det är något jag absolut ville försöka rädda. Jag skulle ta med mobilen och filma medan jag gick runt för att minimera tiden där nere – sedan går det att sitta uppe eller ute i friska luften och titta på det filmade i lugn och ro, för att komma ihåg fler grejer.
Jag tycker/tror dock inte att försäkringsbolaget kan kräva att du gör det.
(Jag går en sådan runda i huset sisådär vartannat eller vart tredje år/efter större inköp eller fix. Filmar och pratar samtidigt t.ex. "här är x-samlingen, här är y som vi precis har köpt för X kronor, här har vi precis tapetserat om ... samtidigt följer förstås allt möjligt annat med på filmen. Sen tar jag backup på filmen [+ mejlar till mig själv om filen inte blev för stor]. Jag tänker att det är bra att ha som underlag för egen del och i dialog med försäkringsbolaget OM något skulle inträffa, oavsett om det är inbrott eller totalskada.)
Jag tycker/tror dock inte att försäkringsbolaget kan kräva att du gör det.
(Jag går en sådan runda i huset sisådär vartannat eller vart tredje år/efter större inköp eller fix. Filmar och pratar samtidigt t.ex. "här är x-samlingen, här är y som vi precis har köpt för X kronor, här har vi precis tapetserat om ... samtidigt följer förstås allt möjligt annat med på filmen. Sen tar jag backup på filmen [+ mejlar till mig själv om filen inte blev för stor]. Jag tänker att det är bra att ha som underlag för egen del och i dialog med försäkringsbolaget OM något skulle inträffa, oavsett om det är inbrott eller totalskada.)
Verkar väldigt dumt att gå in utan skyddsmask när det brunnit plast och lite annan smått och gott.Staffans2000 skrev:
Varför det? Det är väl bara att traska ner och kolla lite. Blir TS yr eller får andra obehag. Ja, då är det bara att traska ut igen.
Med så mycket grejer är det viktigt att TS själv engagerar sig genom att bedömma värdet, genom Blocket till.ex. Det är svårare för bolaget att dumpa ersättningen ifall de har en aktiv kund som kan visa varans värde.
Jag hade inbrott i min bil som var full av kläder och verktyg. Gjorde en förteckning på hela klabbet med priser och de kvitton jag hade. Försäkringskillen ringde och sa att med den listan och förklaringarna till att den ansamlingen av verktyg och kläder fanns i bilen, var det bara att betala ut.
Staffans
Om du läser mitt tidigare inlägg så skriver jag att saneringsfirman gör en detaljerad förteckning med bilder och allt. Sen kan Ts i lugn och ro gå in och prissätta respektive rad.
Olika handläggare bedömer olika. Min erfarenhet är att ju mindre skada desto snällare bedömningar. Sen beror det på vad det står i försäkringsvillkoren. Marknadsvärde är oftast lättare att påverka än åldersavdrag. Ta målning tex. Brukar vara 5 år inget åldersavdrag och därefter 5 % år. I vissa hem ser det nymålat ut efter 10 år. I andra hem inte. Skulle försäkringsbolag bedöma skicket på varje ska skada skulle det bli väldigt jobbigt för dom. Därför brukar dom inte tumma på detta.
Men inga reglar utan undantag...
Mitt enkla svar på den något konstiga frågan från försäkringsbolaget skulle vara att jag inte har något skräp som saknar värde i källaren, så vad är nu nästa steg när det är avklarat?
Låter lite som en luring detta, klart att det är bekvämt att du själv avgöra att en gammal jacka är värd noll kronor. Jag skulle istället sätta upp den jackan på listan du kommer få skapa senare, och då kan försäkringsbolaget för tycka om värdet. finns ingen anledning att göra jobbet åt dem.
Låter lite som en luring detta, klart att det är bekvämt att du själv avgöra att en gammal jacka är värd noll kronor. Jag skulle istället sätta upp den jackan på listan du kommer få skapa senare, och då kan försäkringsbolaget för tycka om värdet. finns ingen anledning att göra jobbet åt dem.
Jag envisas med att upprepa att, själv är bäste dräng. TS . Som är mån om sina grejor och dessutom vet vad det är, gör en bättre hantering och bedömning av sina egna saker, än ett gäng gubbar som vill få det gjort så fort som möjligt.Krille-72 skrev:
Men har jag fel och gubbarna behandlar grejorna som passionerade samlare skulle gjort är mitt resonemang felaktigt.
Staffans