Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag envisas med att upprepa att, själv är bäste dräng. TS . Som är mån om sina grejor och dessutom vet vad det är, gör en bättre hantering och bedömning av sina egna saker, än ett gäng gubbar som vill få det gjort så fort som möjligt.
Men har jag fel och gubbarna behandlar grejorna som passionerade samlare skulle gjort är mitt resonemang felaktigt.

Staffans
Det är inget som hindrar att du är med när saneringsfirman kommer. Tvärtom. Det är du som blir beställare så dom jobbat åt dig. Då kan du sitta utan munskydd i solen med en bira och kontrollera så allt går rätt till. De flesta har föremål som är värdefulla för en själv men saknar egentligt marknadsvärde. Dessa föremål ber man firman samla ihop i en hög så tar man hand om det själv.

Vill man nu prompt vara sin egen dräng så är det bara dra på sig skyddsutrustning och kliva in. Ingen kommer hindra dig i ditt eget hem.

Nu var väl frågan om det var rätt av försäkringsbolaget att be Ts gå ner och börja plocka med grejerna i 8 Tim eller vad Ts skrev. Och det är det självfallet inte.

Alla grejer måste ut och bort på något sätt. För sen börjar det riktiga saneringsarbetet med att få bort all röklukt. Ett ganska gediget arbete om man ska få det bra.
Vill man vara sin egen dräng även här och man tycker det är roligt att skura el dosor och knacka puts så går det också bra. Ingen blir gladare än försäkringsbolaget kan jag lova.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inget som hindrar att du är med när saneringsfirman kommer. Tvärtom. Det är du som blir beställare så dom jobbat åt dig. Då kan du sitta utan munskydd i solen med en bira och kontrollera så allt går rätt till. De flesta har föremål som är värdefulla för en själv men saknar egentligt marknadsvärde. Dessa föremål ber man firman samla ihop i en hög så tar man hand om det själv.

Vill man nu prompt vara sin egen dräng så är det bara dra på sig skyddsutrustning och kliva in. Ingen kommer hindra dig i ditt eget hem.

Nu var väl frågan om det var rätt av försäkringsbolaget att be Ts gå ner och börja plocka med grejerna i 8 Tim eller vad Ts skrev. Och det är det självfallet inte.

Alla grejer måste ut och bort på något sätt. För sen börjar det riktiga saneringsarbetet med att få bort all röklukt. Ett ganska gediget arbete om man ska få det bra.
Vill man vara sin egen dräng även här och man tycker det är roligt att skura el dosor och knacka puts så går det också bra. Ingen blir gladare än försäkringsbolaget kan jag lova.
Krille-72 Krille-72 skrev:

Ja, jag är inte riktigt som alla andra. Man skulle kunna säga att källaren är mitt livsverk, men jag vet att man inte får skriva så, för då känner sig vissa kränkta.
Källaren har för mig fungerat som en verkstad, där jag lagar allt som går sönder. Jag kan göra det, eftersom jag har sparat allt som jag tror kan komma till användning. Plåtbitar i alla tjocklekar, rör i alla dimensioner, men även trä och plastskivor. Även massor med beslag och elektroniska delar. Jag vet var jag har allt och ofta går det att hitta delar. Jag är ju 65 år nu och vet att jag inte kommer att kunna hålla på med detta i evighet, men jag tycker det är otroligt tråkigt. Ocab säger att inget kan sparas och försäkringsbolaget, att om jag gör det, så får jag aldrig mer ta in det, för då kommer hela källaren att lukta igen.

Som många sagt tidigare: mycket intressant att få reda på vad det var för prylar som orsakade branden.

Jag vet att du inte är intresserad av just den aspekten, TS, i att få ordning på den resulterande brandplatsen och alla försäkringsfrågor. Du har redan fått väldigt många svar på detta.

Men vi är många inklusive jag själv som har en oherrans massa Litium-jon-batteridrivna saker som står på laddning litet varstans. Väldigt väsentlig och värdefull info att få reda på vad det var för utrustning som orsakade denna brand, så man kan öka kollen själv på liknade prylar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Johnsson 56 skrev:
Ocab säger att inget kan sparas och försäkringsbolaget, att om jag gör det, så får jag aldrig mer ta in det, för då kommer hela källaren att lukta igen.
Det låter som rena rappakaljan. Naturligtvis, kan till exempel handverktyg återanvändas. Så, själv hade jag nog inte kunnat hålla mig från att gå ner i min källare för att se hur det gått med mitt livsverk, även om pilsnervarianten låter lockande.

Staffans

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
J Johnsson 56 skrev:
Ocab säger att inget kan sparas och försäkringsbolaget, att om jag gör det, så får jag aldrig mer ta in det, för då kommer hela källaren att lukta igen.
Nästan allt som bara är rökskadat kan saneras, med det tar tid och är dyrt = inte värt det, i Ocab och försäkringsbolagets ögon iallafall.

H Harald Blåtumme skrev:
Som många sagt tidigare: mycket intressant att få reda på vad det var för prylar som orsakade branden.

Jag vet att du inte är intresserad av just den aspekten, TS, i att få ordning på den resulterande brandplatsen och alla försäkringsfrågor. Du har redan fått väldigt många svar på detta.

Men vi är många inklusive jag själv som har en oherrans massa Litium-jon-batteridrivna saker som står på laddning litet varstans. Väldigt väsentlig och värdefull info att få reda på vad det var för utrustning som orsakade denna brand, så man kan öka kollen själv på liknade prylar.
Jag kan återkomma till det i en annan tråd. Det är kanske svårt att fatta, men detta är enormt traumatiserande och jag har annat att tänka på, än att diskutera batterier och batteriladdare. Kan du förstå det ?
Dessutom är det bara du och en till som tjatar om detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Apropå möjligheten att vara i källaren - har du kollat med Ocab? De om några borde väl ha erfarenhet av hur länge det ska ventileras och om mask behövs.

Absolut, jag kan förstå det och vill göra allt jag kan för att inte behöva uppleva samma elände själv. Finns det tvivelaktiga grejor av typ litium-jon prylar så vill jag ha stenkoll på dessa alternativt rensa bort.

Dina frågor kring försäkring och att ta hand om prylar som är möjliga att rädda är ganska väl utredda och det är därför naturligt att frågor kring prevention dyker upp i detta läge.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Absolut, jag kan förstå det och vill göra allt jag kan för att inte behöva uppleva samma elände själv. Finns det tvivelaktiga grejor av typ litium-jon prylar så vill jag ha stenkoll på dessa alternativt rensa bort.

Dina frågor kring försäkring och att ta hand om prylar som är möjliga att rädda är ganska väl utredda och det är därför naturligt att frågor kring prevention dyker upp i detta läge.
Jag är tacksam för alla svar jag kan få innan det är för sent. Förstår du ? Om batterier och laddare finns hur mycket som helst att läsa om du googlar

D Dublin skrev:
Apropå möjligheten att vara i källaren - har du kollat med Ocab? De om några borde väl ha erfarenhet av hur länge det ska ventileras och om mask behövs.
Ja, jag har kollat med ocab och de sa att det inte var bra att vara där för länge och att jag borde ha en halvmask, så när frugan åkte hem från jobbet, så köpte hon 2 st. på Jem o Fix, som var de enda i närheten som hade några. Jag tänkte att jag kunde få lite bra svar i det här forumet, vilket jag har fått.

Staffans2000
J Johnsson 56 skrev:
Dessutom är det bara du och en till som tjatar om detta.
Nejdå.
Jag och säkert de flesta är mycket intresserade över vad det var som startade katastrofen. Jag är själv över sextio och bor mer eller mindre i källaren. Jag har till och med en säng där.;)

Staffans

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nejdå.
Jag och säkert de flesta är mycket intresserade över vad det var som startade katastrofen. Jag är själv över sextio och bor mer eller mindre i källaren. Jag har till och med en säng där.;)

Staffans
Den får du inget för :-)

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Farsan 85 år fick brand i sitt garage nyligen.
Jag som är snart 50 var med som råd vid kontakten med försäkringsbolaget. Mycket pga att far ville ha stöd i frågan vad saker och ting kostar. Det är ju mer än 20 år sedan han var yrkesverksam och jag sitter dagligen och hanterar priser på reservdelar och verktyg. Även pris på arbete har jag bättre koll på.
I vart fall var både han och jag oroliga hur försäkringsbolaget skulle värdera allt bråte.
Vi är sånna som ser värde i rostigt järn och gamla grejer....
Vi frågade skaderegleraren rent ut hur han tyckte vi skulle göra, mycket av verktygen är köpta till fyndpris på auktioner för 20-30-40 år sedan men för oss har de ett värde. Ska vi skaffa dem idag är de kanske dyra eller omöjliga att få tag i även om normalt folk inte ser ett värde i dem.
Far ville heller inte gärna låta FBs inhyrda gubbar slänga allt rakt av.
Vi enades utan tjafs om en 6 siffrig summa som gjorde det värt besväret att själva städa ur lösöre och spara det som gick att sanera , tex snickerimaskiner . Byggnaden utom direkt ytskikt fixade FB.
Vi blev nöjda.
Jag tror faktiskt även FB vart nöjda.
Rep av byggnad blev inte billigt, våran del i det hela var inte dyr.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
QUOTE="Johnsson 56, post: 4256681, member: 132665"]Jag är tacksam för alla svar jag kan få innan det är för sent. Förstår du ? Om batterier och laddare finns hur mycket som helst att läsa om du googlar[/QUOTE]

Vet inte vad du menar om att något skulle vara bråttom med ytterligare information innan det är för sent. Vilken information saknar du för att agera?

Jag har följt tråden noga, jag delar din djupa bedrövelse av vad som har hänt tro inget annat. Om det är något specifikt du behöver för att gå vidare med försäkringsfrågor etc så berätta det.

Angående min fråga om vad det var som orsakade branden, jadå jag har googlat mycket på sådant. Överlag är det mycket ovanligt men det förekommer tyvärr, ofta handlar det om utrustning av tveksam kvalitet men visst det kan hända även med vad man ser som högkvalitativ utrustning. Finns en mängd olika scenarios som kan ge detta förlopp.

B Bjober skrev:
Farsan 85 år fick brand i sitt garage nyligen.
Jag som är snart 50 var med som råd vid kontakten med försäkringsbolaget. Mycket pga att far ville ha stöd i frågan vad saker och ting kostar. Det är ju mer än 20 år sedan han var yrkesverksam och jag sitter dagligen och hanterar priser på reservdelar och verktyg. Även pris på arbete har jag bättre koll på.
I vart fall var både han och jag oroliga hur försäkringsbolaget skulle värdera allt bråte.
Vi är sånna som ser värde i rostigt järn och gamla grejer....
Vi frågade skaderegleraren rent ut hur han tyckte vi skulle göra, mycket av verktygen är köpta till fyndpris på auktioner för 20-30-40 år sedan men för oss har de ett värde. Ska vi skaffa dem idag är de kanske dyra eller omöjliga att få tag i även om normalt folk inte ser ett värde i dem.
Far ville heller inte gärna låta FBs inhyrda gubbar slänga allt rakt av.
Vi enades utan tjafs om en 6 siffrig summa som gjorde det värt besväret att själva städa ur lösöre och spara det som gick att sanera , tex snickerimaskiner . Byggnaden utom direkt ytskikt fixade FB.
Vi blev nöjda.
Jag tror faktiskt även FB vart nöjda.
Rep av byggnad blev inte billigt, våran del i det hela var inte dyr.
Tack. Det var ungefär detta jag tänkte på. Jag har ca 200 hyllmeter med grejer. Ska allt slängas på tippen nu ?

Har varit med om att en lokal sanerats efter en mindre brand (större papperskorg fattade eld men branden spreds inte vidare).

Kan inte komma ihåg att vi slängde så mycket, elektrisk utrustning som fanns i samma rum (och hängde i taket) skruvade jag själv isär och rengjorde samt bytte smälta plastdetaljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.