MultiMan
Ser ok ut, katastrof i verkligheten:

• Gilla
Magnusvalloxvägen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken belastning var ansluten till grenuttagen, speciellt i den uttagsbrunn som brann upp?
Lite bilder vore intressant.
Grenuttag ska inte börja brinna sådär.

• En grenuttag och en smält stickkontakt på ett träbord, indikation på elproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Ser mer ut som att det varit dålig anslutning inuti kontakten än att det var något fel i uttaget.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag inte mycket om el... till det större grenuttaget var dator, bordslampa, skärm och en skrivare kopplade.. det större var sedan kopplat till 3- grenuttaget som sattes in i väggen

Erik_Hansson skrev:
Ser mer ut som att det varit dålig anslutning inuti kontakten än att det var något fel i uttaget.
Kontakten tillhör det större grenuttaget

M Magnusvalloxvägen skrev:
Kontakten tillhör det större grenuttaget
Brinna började det i alla fall plasten tog eld huva

Till det större grenuttaget var en stationär dator, skärm, bordslampa och skrivare kopplad det större grenuttaget kopplades sedan till det mindre som kopplades till vägguttaget

Problemet med grenuttag, förutom att kvaliten på vissa av dem är bristfällig är att de blir liggandes på golvet, ofta med brunnarna uppåt, i dessa samlas damm som kommer ner i grenuttaget. Nu vet jag inte i ditt fall men nog kan damm vara en del i detta.

Sidospår. Det talas om ”ljusbågsvakt” i tråden ovan, sk. AFDD (Arc Fault Detection Device). Produkten är ny på den svenska marknaden (i år) även om den skrevs in i elinstallationsreglerna utgåva 3 som släpptes i maj 2017. Tanken är att den produkten ska bryta vid ljusbågar/gnistor. Produkten är vad jag förstår krav i sovrum i Tyskland, leverantörer i Sverige försöker få det så här med. Problemet är att produkten kräver 2,5A grundlast, det har man inte i ett sovrum på natten när två mobiler ligger och laddas. (Just mobiler och sovrum nämns gärna i detta sammanhang). Jag kan inget om tekniken men kanske går den att förfina.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Inte första gången en helgjuten stickpropp ger sig, har själv bytt ett antal under årens lopp, även på märkesprylar.

• Gilla
Magnusvalloxvägen
  • Laddar…
Det är den gjutna stickproppen som är dålig inte uttaget!
För många år sedan träffade jag på gjutna stickkontakt typ smal Europa som det stack ut 1-2 koppar kardeler ut genom plasten.

• Gilla
Magnusvalloxvägen
  • Laddar…
C
Erik_Hansson skrev:
Dålig anslutning, eller så har kabeln fått sig ett rejält ryck så att det lossnat där inne.

C cpalm skrev:
Dålig anslutning, eller så har kabeln fått sig ett rejält ryck så att det lossnat där inne.
Den lossnade när jag ryckte ut den när det brann

L Leif i Skåne skrev:
Det är den gjutna stickproppen som är dålig inte uttaget!
Nu närmar vi oss hårklyverier men stickproppen hör till grenuttaget och lägger stickproppen av kan man väl anse att grenuttaget har kass kvalitet.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag har 4 st grenuttag av fabrikat Brennenstuhl, "Premium Line", som har en usel kontruktion. Brunnarna hänger ihop parvis så att kontakttrycket minskar om man har stickproppar i båda brunnarna. Efter att det sprakat i två av grenuttagen under drift har jag nu lagt alla på hyllan. Efter det första tillfället klagade jag direkt till Brennenstuhl, men det enda som hände var att de skickade mig ett nytt grenuttag med samma konstruktion.

Man kan alltså inte vara säker även som man köper ett "dyrt" grenuttag av en känd tillverkare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.