Otäck upplevelse igår. Satt vid datorn och det började knastrar och språka i genuutaget som smälte och tog eld. Tycker det är konstigt att ingen säkring löste ut. Om vi inte varit hemma hade huset brunnit ned usch. Någon som varit med om något liknande? Hade seriekopplat 2 gren uttag.
Sannolikt glappkontakt snarare än kortslutning. Det kan inte någon säkring skydda mot. Det finns brytare som detekterar gnistbildning, men det är inget jag sett i verkligheten.
Tack! Hemsk upplevelse. Tänk om man inte var hemma... Gäller att köpa bra elgrejer helt enkel!
Låter som en väldigt otrevlig upplevelse, tur att det gick bra som sagt! 
@tommib - jag, som antagligen många andra, har en skrälldus förlängningskablar, grendosor etc liggandes runt i huset...
Vad (om något) kan man göra för att kolla status på dessa? Själv kastar jag t ex förlängningskablar om de börjar trilskas och inte går att koppla ihop men hur vet man hur andra saker mår, finns det ”enkla” sätt?
@tommib - jag, som antagligen många andra, har en skrälldus förlängningskablar, grendosor etc liggandes runt i huset...
Vad (om något) kan man göra för att kolla status på dessa? Själv kastar jag t ex förlängningskablar om de börjar trilskas och inte går att koppla ihop men hur vet man hur andra saker mår, finns det ”enkla” sätt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Jag har sett sådant och hittade denna länk lite snabbt: http://www.lemu.dk/da/catalog/products/gnist-detektor-1-16a-230v-for-mcb-1n-1mw/7822253465D Daniel 109 skrev:
Märke Siemens på den.
@dilemma Det första man ska säkerställa är att det alltid är riktigt trögt att trycka in kontakten. Går det för lätt är kontakttrycket sannolikt för lågt och riskerna ökar markant. Sedan kan det såklart finnas andra direkta tillverkningsfel, men att billiga uttag tappar spänsten är vanligt. De APC grenuttag jag jag är stenhårda att trycka in kontakten i. Ingen risk för glapp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag har varit med om värme skador på grenuttag och skarvsladdar. Att det blir bränt runt ett av hålen. Men att den brinner på det viset du beskriver verkar väldigt udda.
Frågan är om den uppfyller säkerhetskraven. Det finns regler om flamskydd för den här typen av produkter. Jag kan inte detaljerna. Men jag tycker du borde låta elsäkerhetsverket titta på den.
Frågan är om den uppfyller säkerhetskraven. Det finns regler om flamskydd för den här typen av produkter. Jag kan inte detaljerna. Men jag tycker du borde låta elsäkerhetsverket titta på den.
Ja det är ju igen det där med kvalitet, de korta brukar vara de dåliga, dvs det är lägra produktkrav på korta skarvsladdar och grendosor, bl.a krav på min ledararea är en parameter som skärps när kabeln blir längre.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast 90% av befolkningen har inga grundkunskaper alls. De vet bara att det kommer el ur två hål i väggen. Sen vad som är bra och dåligt har de inget begrepp om alls och knappast inte kabelareor och vad saker och ting tål.
Nej, det är möjligen sant (även om jag ifrågasätter andelen lite). Då är det ännu viktigare med tydliga instruktioner och lite allmän folkbildning. Inte "grenuttag är farliga och du dör om du använder mer än två". Det är kontraproduktivt eftersom folk ser själva att man i de flesta fall inte gör det. Då slutar man lyssna på annan information också.
Elbranschen är synnerligen dålig på att kommunicera detta. Det exemplifieras ovan av Herman19.
Elbranschen är synnerligen dålig på att kommunicera detta. Det exemplifieras ovan av Herman19.
Här fick jag mig ett mycket gott skratt, tackar!tommib skrev:
Som du kanske såg i mitt första inlägg så skrev jag specifikt att man ska använda bra grejer samt hålla koll på dem. Det kräver som sagt lite kunskap och intresse. Detta underlättas inte av att branschen anser att el ska behandlas som i det närmaste magi och bara ska hanteras av speciellt utsedda överstepräster med deras gosskör av yrkesmän. Lite enkla grundkunskaper kommer man väldigt långt med i detta fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag har rensat en del i tråden. Det blev en subdisussion, med delvis lite tråkiga ordval.
/Moderator
/Moderator