96 671 läst ·
288 svar
97k läst
288 svar
Bråk om tomtgräns. Lantmäteriets karta.
Jag vill dock påpeka att "råkar" är en subjektiv bedömning. Av egen erfarenhet så vet jag att många inte bryr sig om att de genar. Och i detta fallet så är det nog så att besökare till TS backar, vänder och genar över denna yta (gräsmatta) rätt ofta eftersom grannen gjort den plan och möjlig att köra på.D Daniel 109 skrev:
Det är sällan den enes fel om två träter.
Är det ett problem om det skulle vara så? Det är ju inte grannens fastighet.
Det kan ju vara det om samfällighetsföreningen som förvaltar marken inte trivs med att folk kör på grässlänterna istället för på körbanan. Då spelar det ju ingen rolll vem fastighetsägaren är, marken är ju tagen i anspråk för en vägbana så fastighetsägaren har inte så mycket att säga till om.D Daniel 109 skrev:
Men nu var det ju inte så det var.
Sist jag skrev vad jag skulle ha gjort med en granne som honom blev jag väldigt illa omtyckt här på BH. Det var en öronbedövande pöbel som attackerade mig genom likes åt andra skribenter som ville förminska mitt människovärde och firumstatus. Med det sagt väljer jag att vara betydligt mer mer dämpad och antyder lite försynt att de stenar som han placerat längs vägen skulle vara rödfärgade efter jag varit klar. Vilket förbannat svin som tar sig friheten att anektera mark för att sedan göra livet surt för hyggligt folk. Det är uppenbart att han bara ska bråka och leka polis.
J Jontha skrev:Sist jag skrev vad jag skulle ha gjort med en granne som honom blev jag väldigt illa omtyckt här på BH. Det var en öronbedövande pöbel som attackerade mig genom likes åt andra skribenter som ville förminska mitt människovärde och firumstatus. Med det sagt väljer jag att vara betydligt mer mer dämpad och antyder lite försynt att de stenar som han placerat längs vägen skulle vara rödfärgade efter jag varit klar. Vilket förbannat svin som tar sig friheten att anektera mark för att sedan göra livet surt för hyggligt folk. Det är uppenbart att han bara ska bråka och leka polis.
Personligen skulle jag letat upp grannens tomtpinnar och typ 5cm "utanför" dom dragit ett tjockt rep med lappar med "DIN GRÄNJÄVEL; 5CM MOT DIG"
Ja, jag har inga problem att berätta för puckon att de är just det
Den praktiska delen av problemet kan man lösa så här.
1, Dra ett snöre mellan gränsmarkeringarna.
2. Låt en väghyvel följa snöret alternativt en traktor med ett hyvelblad.
Grannen blir kanske upprörd men han verkar inte vara någon som man vill umgås med med ändå och försöker han göra någon form av anmälan lär han inte få något gehör.
1, Dra ett snöre mellan gränsmarkeringarna.
2. Låt en väghyvel följa snöret alternativt en traktor med ett hyvelblad.
Grannen blir kanske upprörd men han verkar inte vara någon som man vill umgås med med ändå och försöker han göra någon form av anmälan lär han inte få något gehör.
Man har väl ett avstånd mellan tomtgräns och väg för ev. dikning om behov skulle uppstå?U Ulf2121 skrev:Hej,
Vi ligger i fejd kring tomtgräns med våra grannar. Vi hävdar att de tagit för stor bit ut mot vägen )som är ett servitut) med sin gräsmtta.
Någon som kan Lantmäteriets symbolik?
Visst visar väl de tjocka och röda linjerna på tomtgränsen?!
Men vad innebär den streckade linjen mellan den vita vägen samt tomtgränsen nedanför? Har grannen rätt att lägga gäsmatta där och åberopa som sin tomt?
Mvh,
Johan
Bor själv i en by med liknande tomtgränser där det istället är vildvuxet med ogräs mellan tomt och väg. Sen är det ju ett ofog att köra på anlagda/underhållna gräsytor när det finns möjlighet att inte göra det, samt mest vid väderlek eller tidpunkt på året då det lätt blir djupa spår?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
U Ulf2121 skrev:Tack alla för ert engagemang!
Kartan är som jag skrev från Lantmäteriet. Vägen är ett servitut som en samfällighetsförening som vi är medlemmar i ansvarar för ihop.
Vägen är en smal grusväg och det är väldigt svårt i mörker eller med snö på marken att ha exakt koll på var "hans" gräsmatta går som han utvidgat till kant i kant i en halvbåge som följer med vägen.
Såväl vi som besökare får världens utskällning ifall ett endaste grässtrå blir böjt av ett bildäck. Kan tillägga att han har kamera med larm om någon kommer innanför gränsen.
Nu har han dessutom lagt ut vassa gatstenar på vägen utanför gräsmattan. Kör någon på dem så skadas däcken.
Visst har han bara "snott" någon meter men får man göra så? Satelitbilden från Eniro är gammal. Gräsmattan har utökats.
Vad skall vi göra? Be någon från Lantmäteriet komma och märka upp hans tomtgräns?
Hur ser gränsmarkeringar ut ifall jag skall leta efter dem? Hans "raka gräns" är i praktiken en halvmåne som följer vägen.
Det finns lagar runt detta, som det ser ut på bilden så verkan inte vägen / servitut riktigt följa lag men oavsett så på enskild väg så finns väg och vägbank, vägbank kan vara 1-4,5 m enligt praxis för gångtrafik, snöupplag , avrinningsområde och dike beroende på faktiska förhållanden… detta område han även gå in på tomter, dvs utanför servitut …. Men krasst så ja, grannen är utanför sin tomt som det ser ut . Enklast är att vägföreningen/samfälligheten skriver ett generellt förtydligande till alla grannar vad som gäller .. https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/20180560U Ulf2121 skrev:Hej,
Vi ligger i fejd kring tomtgräns med våra grannar. Vi hävdar att de tagit för stor bit ut mot vägen )som är ett servitut) med sin gräsmtta.
Någon som kan Lantmäteriets symbolik?
Visst visar väl de tjocka och röda linjerna på tomtgränsen?!
Men vad innebär den streckade linjen mellan den vita vägen samt tomtgränsen nedanför? Har grannen rätt att lägga gäsmatta där och åberopa som sin tomt?
Mvh,
Johan
Kartan är inte viktig. Den är preliminär. Du måste 1. Kolla gamla stycknings-akter från lantmäteriet. Det är det som gäller. Kartan är endast preliminär. 2. Ut och kolla i naturen. Stenar, käppar, stålrör, staket, stenmurar, stålsigill på stenar. Där har du exakt tomtgräns. Lycka till
Rekommenderar att ni faktiskt ansöker om en förrättning, visst kostar det en engångssumma men alla får vara med och dela på det. Har ni grundat väl så det inte dyker upp massa obesvarade frågor när lantmäteriet börjar jobba så kan ni även få ner kostnaden rejält. Antagligen har ni även några skogsfastigheter i anslutning till vägen där lite extra kosing kan dras in till föreningen.pacman42 skrev:
Fördelen blir att ni får juridisk rätt att få till en enhetlig lösning, alla får betala och har laglig rätt att färdas på vägen till sitt hus, ni kan ta ut slitageavgift eller större andelstal för den fastighet som genererar de tunga transporterna, listan kan göras lång med fördelarna.
Vi hade samma dilemma i vår förening innan vi gjorde förrättning. Dessutom var det några snåljåpar som blankt vägrade betala till den ideella föreningen varje år vilket man då inte kan kräva in.