Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Angående gräsmattan så kan mi kolla i vägförättningen. där står det hur stort vägområdet är. om det är 6 meter så är det 6 meter och då spelar det inte så stor roll om det är en annan fastighet där
Det ska ju sägas att "vägområde" är en term som inte så ofta används inom detaljplanerat område och därmed inte har någon juridisk bäring. Vid allmän väg som har upplåtits enligt väglagen så spelar ju termen en väldigt central roll, t ex om en länsväg går över ens fastighet. Men i detaljplanerat område styrs markens användning huvudsakligen av kvartersmark (t ex tomtmark) och allmän plats ( t ex gatumark). Gemensamhetsanläggning med vägändamål placeras i regel på allmän plats (gatumark) i sådana fall och då utgör gränsen mellan den allmänna platsen och kvartersmarkens fastighet vanligen gränsen mellan vad som samfällighetsföreningen ansvarar för och den enskilde ansvarar för.

//

Frågan är ju hur den lokala samfällighetsföreningen har löst sitt skötselansvar här? Det är ju väldigt vanligt att man löser det så att varje tomtägare ansvarar för att klippa gräset mellan tomten och den belagda körbanan. Det sparar ju massa trevliga pengar jämfört med att köpa in klipptjänsten och dessutom kan varje tomtägare hålla den standard på prydlighet som passar denne. Vill någon ha det snyggt klippt så ordnar den det, vill någon annan ha högt gräs så får det vara så.

Hur är det löst i den här samfällighetsföreningen? Kanske gör grannen vad han ska?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Be surgubben sätta staket om hen är rädd om gräset, men längs tomtgräns då.
Marksnutten mellan husen där vägen går verkar vara del av en större tomt, kommunens kanske?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Marksnutten mellan husen där vägen går verkar vara del av en större tomt, kommunens kanske?
Marken som vägen går på är en del av en stamfastighet som ägs av en granne till TS enligt fastighetsregistret.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vägen ligger INTE på någon tomt.

• Haha
  • Gilla
Gavialen och 2 till
  • Laddar…
Maalox
D Daniel 109 skrev:
Vägen ligger INTE på någon tomt.
Ser ut att vara del av stamfastigheten så som jag kan utläsa det. Vägen som tillhör samfälligheten, s:7, slutar tidigare.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
spelar ingen roll vems mark det är. Man får inte placera ut sten för att med vilje skada andras egendom. Inte tror jag man kommer särskilt långt med äganderätten till grässtrån vid vägkanten heller om han nu vill anmäla någon. Jag skulle nog ta det med ro och ev upplysa personen ifråga om vad som händer om stenarna orsakar skada.

• Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Mallox: Det låter ju rimligt.
Hittade du platsen genom att läsa texten som är överstruket med transparent ”penna”?

• Gilla
Smörblomman1994 och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Unikt namn Unikt namn skrev:
Be surgubben sätta staket om hen är rädd om gräset, men längs tomtgräns då.
Väldigt märkligt att använda både ordet gubbe och hen i samma mening:thinking::crysmile:

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
EvertL och 28 till
  • Laddar…
Maalox
Nej, genom att läsa gatnamnet på den kartbild som TS lade upp :)

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Är inte en del av problemet att vägen är dubbelt så bred som den skulle vara om den följde skalan på kartan? Dvs det ser på kartan ut som att det skulle finnas massa utrymme mellan vägen och grannen men i realiteten så är det bara 30cm som han då möjligen annekterat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Tack alla för ert engagemang!

Kartan är som jag skrev från Lantmäteriet. Vägen är ett servitut som en samfällighetsförening som vi är medlemmar i ansvarar för ihop.

Vägen är en smal grusväg och det är väldigt svårt i mörker eller med snö på marken att ha exakt koll på var "hans" gräsmatta går som han utvidgat till kant i kant i en halvbåge som följer med vägen.

Såväl vi som besökare får världens utskällning ifall ett endaste grässtrå blir böjt av ett bildäck. Kan tillägga att han har kamera med larm om någon kommer innanför gränsen.

Nu har han dessutom lagt ut vassa gatstenar på vägen utanför gräsmattan. Kör någon på dem så skadas däcken.

Visst har han bara "snott" någon meter men får man göra så? Satelitbilden från Eniro är gammal. Gräsmattan har utökats.

Vad skall vi göra? Be någon från Lantmäteriet komma och märka upp hans tomtgräns?

Hur ser gränsmarkeringar ut ifall jag skall leta efter dem? Hans "raka gräns" är i praktiken en halvmåne som följer vägen.
Vad händer om ni helt enkelt inte tittar på grannens gräsmatta och lägger er tid på glada, trevliga saker istället?
Detta känns som ett icke problem.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Problemet är väl utplacerandet av vassa stenar vid vägen och reaktionen om någon inte håller sig helt i gamla hjulspår. Inte att gräset vid vägen klipps.

• Gilla
nissebrun och 13 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
ägen är en smal grusväg och det är väldigt svårt i mörker eller med snö på marken att ha exakt koll på var "hans" gräsmatta går som han utvidgat till kant i kant i en halvbåge som följer med vägen.
Be den som plogar vägen att ploga så att HELA VÄGBREDDEN kan utnyttjas.

• Gilla
  • Haha
ylven och 15 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte på att stenar kan fördärva bildäck. Vägen ser inte speciellt smal ut heller.
varför skulle inte vassa stenar kunna orsaka däckskador ? Jag har tidigare jobbat på stor däckfirma i en del år. Jag har sett det mesta och det behövs inte särskilt vassa stenar för att trycka sönder ett däck om man har otur.

• Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Nissens
S Stefan1972 skrev:
varför skulle inte vassa stenar kunna orsaka däckskador ? Jag har tidigare jobbat på stor däckfirma i en del år. Jag har sett det mesta och det behövs inte särskilt vassa stenar för att trycka sönder ett däck om man har otur.
Ja, om man har otur kan det säkert hända. Men jag tror inte att du kan lägga sten på ett sådant sätt att det garanterat förstör däck, ts får det att låta så. Punktering är oerhört ovanligt idag jämfört med för några decennier sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.