Hej

Vi ska renovera vårt vardagsrum någon gång under nästa år, tidigast till sommaren.
tanken är då att lägga ett brädgolv (spåntade brädor) ovanpå det som ligger just nu. Vi har krypgrund/torpare under med bra klimat och vill gärna behålla det. Så Mao ingen golvvärme. Min tanke är att lägga ett 45x145 på andra hållet mot vad nuvarande ligger, sedan slipa det fint och hårdvaxolja.

Om jag köper golvet nu och lagrar i vardagsrummet, minimerar jag risken för att golvet krymper efter läggning och bildar springor? Går det att gradera sig mot springor vid brädgolvsläggning? Bör jag lägga papp/foam mellan golven för att undvika knarr etc, eller kan det ge problem med krypgrundsklimatet?
Tänkte fråga nu när man är i planeringsstadiet och fortfarande har möjlighet att göra annorlunda.

Huset är byggt 1914 och vi försöker återställa de fula renoveringarna som gjorts genom åren. Trägolv i vardagsrum med slitage, intill en matta och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det inte att slipa?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det inte att slipa?
Jo det gör det nog men vi vill ha ett nytt lite rejälare med bredare plankor.

Ok, lumppapp under nya golvet funkar bra. Har gjort så själv.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ok, lumppapp under nya golvet funkar bra. Har gjort så själv.
noterat! Inget knarr då alltså?

greenteng greenteng skrev:
noterat! Inget knarr då alltså?
Nix, skruva nya golvet ordentligt

• Gilla
greenteng
  • Laddar…
Nix, skruva nya golvet ordentligt
Låter bra! Tack för tipsen! :D

S
Varför ska ni lägga så tjockt golv? Blir det inte problem med trösklar etc.
Finns tunnare spontade golv i liknande bredder.

S sinuslinus skrev:
Varför ska ni lägga så tjockt golv? Blir det inte problem med trösklar etc.
Finns tunnare spontade golv i liknande bredder.

det måste vi inte. Men har hittat de dimensionerna på hos en såg i närheten så tänkte att det blir väl bra?
vi har 50mm upp till trösklarna i hela rummet så borde funka om jag inte är ute och cyklar.
Ser du något annat problem med tjockleken förutom trösklar?

S
Nja jag vet inte.
Antar att ni ska ta bort alla lister då också.
Om ni har så tjock golv kan ni riva ser gamla golvet och fylla på med isolering. Det brukar alltid ha sjunkit ihop.

• Gilla
greenteng
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Nja jag vet inte.
Antar att ni ska ta bort alla lister då också.
Om ni har så tjock golv kan ni riva ser gamla golvet och fylla på med isolering. Det brukar alltid ha sjunkit ihop.
ja alla lister tas bort och fräschas upp.
Alltså vi behöver inte ha så tjockt golv. Det var mest för att jag snubblade över de dimensionerna på hemmaplan. får man inte problem om man fyller krypgrunden med isolering? Tänker fukt och mögel? Golvet som ligger är faktiskt spikrakt.

S
greenteng greenteng skrev:
ja alla lister tas bort och fräschas upp.
Alltså vi behöver inte ha så tjockt golv. Det var mest för att jag snubblade över de dimensionerna på hemmaplan. får man inte problem om man fyller krypgrunden med isolering? Tänker fukt och mögel? Golvet som ligger är faktiskt spikrakt.
Du borde ha någon form av isolering i bjälklaget.
Annars är det väl mullbänk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.