A antett skrev:
Ska det vara BÄST mic och BÄST passiv NC så vinner Peltor alla dagar i veckan, men ljudkvaliteten för musik är bara OK. Vad som helst kan hända utanför dem, jag hör det inte, den jag pratar med hör det inte.
Har också ett par peltor (den gulblå sverigeluren som fanns ett tag) och håller med om att micken på bom är perfekt. Kan klippa gräset utan att någon hör det..... Passiv NC, ja, men nackdelen är att de måste klämma rätt hårt om huvudet för att uppnå det så det kostar ju i komfort. Sett till vad man betalar för lurarna är ljudkvaliteten en katastrof. Finns inget bra skäl till att det ska vara så dåligt för så mycket pengar. Visst är ljudet ok, men inte ok för sådana pengar.

• Gilla
antett
  • Laddar…
Mitt "headset" kom som en bifunktion och fungerar ok. Phonak Audèo L90-RT. 😉

• Älska
  • Gilla
nogren och 1 till
  • Laddar…
Hade Bose när det var sladd. Hade sedan Sony MX2 men som för alla andra så var micken oanvändbar.

Testade Bose nu igen, QC ultra och de är riktigt bra.

På jobbet har jag Poly Focus 2. On erat med bom. Funkar bra och helt ok ljud.

I garaget kör jag Peltor XPi.

Kan tillägga att jag är lite sugen på att testa B&W McLaren...

Mitt tveklöst bästa köp av hörlurar är ett par Sony WH-H900N. De har hållt i nästan 10 år, ljudet är extremt bra och man kan med egen equalizer ställa in en mycket djup och fyllig bas. NC funkar klockrent. Vindbruset resuceras nästan helt utomhus om man tex cyklar. Batteritiden är mycket bra, har inte märkt någon degradering alls. Jag har haft dem i ur och skur, snö, regn, minusgrader, allt möjligt - inga problem. De enda 2 negativa sakerna jag kan komma på är att jag fick byta ut öronmuffarna och bygelns skydd för 2 år sen tack vare slit från dagligt bruk, men köpte billiga ersättare från amazon som funkade perfekt och var enkla att installera. Den 3.5mm hörlurssladden är också något kort, samt att de tyvärr laddas med USB C. Men med tanke på att jag bara köpte dem för 900kr så är det ändå en otroligt bra produkt.

useless useless skrev:
Nu när jag snart har doktorerat inom området så börjar jag skönja en röd tråd. Gamla anrika tillverkare av ljudutrustning saknar kompetens inom den sorts mjukvaruutveckling som behövs för att få till en komplett användarupplevelse. Hårdvaran må vara hur bra som helst, men när man köpt in mjukvaran från någon tredjepartsleverantör som inte pysslar med ljud till vardags så blir det ett glapp.
Läser man bortom de vanliga testerna så lider Dali, KEF, Sennheiser mfl samtliga av små irriterande buggar och egenskaper som förstör helhetsupplevelsen om man vill använda prylen till något mer än att bara lyssna på musik.

På andra sidan skalan har vi t ex mina gamla Plantronics (Poly numera...) där firmware och drivrutiner funkat helt klockrent i flera år, men ljudet å andra sidan är kasst. Men det märks att hörlurarna är byggda runt en funktion istället för tvärtom.

Nu får jag snart se hur Sony står sig i matchen. Dom har ju en någorlunda lång tradition av att bygga trådlösa headset med tillhörande tjänster och är tillräckligt stora för att ha en egen utvecklingsavdelning som förstår kraven...
Har jobbat med telefoni i många år och har samma erfarenhet som du när det gäller Plantronics. Driftsäkra, bra kvalitet och med dynamiska mikrofoner som bara tar upp talet utan få med störande ljud runt omkring. Du måste testa Poly Voyager Focus dessa har alla bra egenskaper från Plantronics plus imponerande bra ljud inkl bra djup på bas när du lyssnar på musik.

useless useless skrev:
Jag vill ha tips på ett bra trådlöst headset jag kan be min arbetsgivare köpa till mig. Grundkraven är att de ska vara problemfria, bekväma, ha grundläggande noisecancelling och bra batteritid. Dock lyssnar jag mycket på musik mellan mötena och vill således ha bra ljudåtergivning.

Just nu kör jag med Plantronics 8200 (från den tiden de hette plantronics...) De har funkat bra i alla år, men börjar bli lite slitna. Dessutom är ljudet ganska dåligt, så jag växlar till ett par trådade HiFi-lurar mellan mötena men skulle vilja slippa den manövern och extra prylen och sladden på skrivbordet.

Jag sitter oftast hemma och när jag är inne på kontoret vill jag höra vad folk pratar om, så det behövs ingen extrem noise cancelling förmåga. Det räcker om dom kan sila bort malande fläktljud och annat störande.

Så förutom grundkraven (som alla "premiumofficeheadset" uppfyller) ska de gå att använda till att lyssna på musik för en halvkräsen före detta audiofil. Priset är ingen viktig faktor. Inte heller storleken.
Har testat det mesta i prisklassen 2000-5000kr. Faller alltid tillbaka på Bose QuietComfort, riktigt bra allround. Är även väldigt enkelt att byta foder om det blir slitet.

Jag passar också på att lyfta Jabra 85 Evolve2 som bra allround-alternativ.

Under pandemin så hade vi så klart ökat behov av headsets när alla satt i onlinemöten hemma hela tiden. Då köpte vi flera Sony, Bose osv - kravspeccen var over-ear, ANC, samt hög ljudkvalité så att de var trevliga för musik. Det blev lite olika modeller och märken eftersom man fick ta det som gick att få tag på när marknaden länsades under pandemin.

Problemet var att inga av de som köptes hade mic:ar som funkade sen när man kom tillbaka och delade verklighet med andra personer. Vi konstaterade att när några satt nära varandra i digitalt möte med exempelvis Sony WH-1000XM4, så räckte det att en av deltagarna hade mic:en på för den plockade upp lika bra från alla i närheten. Alla de lurarna som köptes in med prio på bra ljud fick stanna kvar hemma för distansjobb och så blev det nya lurar med bom-mic på jobbet istället.

Vi har nog oavsiktligt standardiserat på Jabra 85 Evolve2 även om de är rätt dyra - nya personer testar de som redan finns hos kollegor, tycker de är OK och så orkar vi inte laborera med att testa andra modeller. Jabran har bra passiv dämpning, funktionell ANC och tillräckligt bra ljud för att de som är ljudnördar på fritiden ska tycka att de är OK. Men framför allt kan två personer sitta vid skrivborden brevid varandra, vara med i samma digitala möte, bägge ha mic:arna igång och det blir ingen överhörning mellan dem. Men jag följer tråden för att se om det poppar upp några alternativ värda att lägga tid på. :)

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
B
Jag kör också Jabra Evolve2 85 och jobbar 100% remote mot kund så de används flitigt med Teams. Micen är kung och ljudet i lurarna är helt ok för att vara ett headset . De är tillräckligt bekväma för att kunna användas många timmar per dag.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Jag är alltså ute efter ett par lurar med bra ljud. Jag har inte sett en enda Hifi-skribent tala sig varm för Jabra, men det kanske är ett oupptäckt guldkorn?

nogren nogren skrev:
Blev för tryckande och ”tungt” med bra on-ear hifilurar, så gick till Apple AirPods PRO. Uppfyller alla kriterier med de större utbytespluggarna för mina hörselgångar, och växlar fint mellan jobbdator (windows11), telefon (iPhone) och privatdator (MacBook).
Funkar Airpods Pro bra sett till mikrofonen? Vet att det ofta (alltid?) när jag har möten med människor som kör någon form av airpods så är ljudkvaliteten på deras prat kass då bandbredden inte räcker till i blåtanden. De hör utmärkt, men den de pratar med får kasst ljud. De tror då att motparten har lika bra ljud som de själva och eftersom ljudet är "okej, men absolut inte bra" så är det aldrig att någon säger
något heller.

Även "vettiga" headsets som skall ha bra mikrofon tycker jag ofta låter kasst. Det saknas puffskydd eller så är det lite raspigt ljud. Men som alltid vet personen som har headsetet inte om det eftersom det låter okej för dom.

Själv har jag gett upp att hitta lurar som gör allt bra. Sitter till 99% på hemmakontoret så kör streamingmick på arm samt vettigare kamera och belysning och ett par gamla Bose QC25 till det. De gånger jag är på annan plats och har möten blir det Boselurarna eller mikrofon i datorn. Däremot är det dags att uppgradera lurarna till något bättre. XM5 ligger bäst till i pipen just nu.

• Gilla
antett
  • Laddar…
Samtidigt ska man aldrig underskata audiofilernas råd om att skippa trådlöst och istället köra med guldplätterade toslink-kontakter för optimalt ljud. :)

• Gilla
useless
  • Laddar…
Katten tuggade på min toslink-kabel till DAT-bandaren. Jag skar bort den skadade delen med en skalpell och tejpade ihop ändarna med eltejp. Funkade bra i många år...

• Gilla
  • Haha
antett och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är alltså ute efter ett par lurar med bra ljud. Jag har inte sett en enda Hifi-skribent tala sig varm för Jabra, men det kanske är ett oupptäckt guldkorn?
Det gör de inte, för ljudet i Jabran är bara tillräckligt bra att man står ut, det är inget du älskar. Men det är heller inte alls dåligt. Och micken är inte bäst, men bra. Som tidigare sagts, fullt fungerande allround.

Jag letar som synes också (over-ear lurar) så jag ser fram emot när du har hittat ”nerdvana” - headset med BRA mick OCH riktigt bra ljud. Återkom gärna. (Apples fyrkantiga over-ear kanske funkar? Men de är så dyra så jag har inte vågat prova än…)

Jag trodde jag hittat rätt med Orosound för den hade fått mycket bra kritik på olika sidor och youtube-recensioner, men som vanligt har jag tydligen inte samma uppfattning som andra om vad som är riktigt BRA…

• Gilla
anlan
  • Laddar…
Nu har jag haft Sony-lurarna ett par veckor och är redo att avlägga rapport.

Plus
+ Programvaran är 100 gånger bättre. Visst är mobilappen lite bloatad och har en massa konstiga funktioner man inte behöver, men det man förväntar sig finns och fungerar klanderfritt. Resten kan man ju bara strunta i att använda.

Minus:
- Passformen är inte lika bra som Sennheiserlurarna. Jag tror det beror på att dom inte sitter åt lika hårt över öronen, men den smala bygeln är nog också en del av problemet. Om inte bygeln sitter exakt mitt uppe på hjässan blir det lätt otätt mellan kuddarna och huvudet och man behöver peta till lurarna då och då om man rör på sig eftersom dom gärna glider runt lite på skallen.
- Även på de här tar mikrofonerna upp lite för mycket omgivningsljud, men de är bättre än Sennheiser. Det är möjligt att det går att skruva mer på inställningarna där, men eftersom inte så många har klagat har jag inte utforskat det så mycket än...

Jämförbart:
= Ljudet är ganska jämförbart. Lite bullrig bas, men det är väl ett medvetet val för att passa modern popmusik?
= Noise cancelling'en funkar (minst) lika bra. Nu sitter jag mest hemma eller på ett relativt tyst kontor, så det är ingen prioriterad funktion. Men man märker i alla fall hur bra funktionen är när man tar av sig lurarna och hör allt fläktbrus och andra ljud.

Kontentan av det hela är att jag behåller Sony-lurarna och har dom när jag jobbar och reser så letar jag vidare efter ett par riktigt bra trådlösa lurar att koppla till stereon. Det borde vara enklare om man stryker kravet på att dom ska funka även som headset... Överlag är det ett par bra lurar som är helt ok att sitta med en hel dag och växla mellan möten och bakgrundsmusik när man jobbar. Dock inget man tar med sig på joggingturen.

• Gilla
anlan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.