10 252 läst ·
77 svar
10k läst
77 svar
Bra trådlöst headset med BRA ljud?
Sonen har Momentum och de är prisvärda.
Själv har jag både B&O och Boose.
Alla är over-ear.
Boose är bäst på modern dunka dunka med mycket bas, i övrigt har de sämst ljud.
B&O är snäppet bättre än Momentum på allt utom dunka dunka.
Är priset ingen faktor så skulle jag valt B&O utan tvekan.
Själv har jag både B&O och Boose.
Alla är over-ear.
Boose är bäst på modern dunka dunka med mycket bas, i övrigt har de sämst ljud.
B&O är snäppet bättre än Momentum på allt utom dunka dunka.
Är priset ingen faktor så skulle jag valt B&O utan tvekan.
Sony är överlägset bäst på noice-cancelling. Men om inte det var högst på kravlistan skulle jag välja Sennheiser Momentum som jag tycker är bekvämare och bättre för musik.
Jag har båda och nu använder jag mest Sony lurarna när jag går med gräsklipparen eller reser med flyg. Annars väljer jag Momentum.
Jag har båda och nu använder jag mest Sony lurarna när jag går med gräsklipparen eller reser med flyg. Annars väljer jag Momentum.
Aldrig testat multipoint och det var längesen jag höll på med flac och sånt 😅useless skrev:
Vill bara att saker ska funka enkelt. Sitter alltid med min laptop och tar möten, sen har jag Spotify på samma dator. Att byta mellan min Windows-laptop och iPhone upplever jag som sömlöst.
Jag kör Sony WH-1000XM5. Otroligt nice med multipoint och noice canceling fungerar bra på kontoret.
Ingen har klagat på ljudupptagning via mic, även om jag varit på "språng" eller i tunnelbanan.
De har otroligt bra ljud också!
De är rätt tighta i original så jag har spänt ut mina över tid.
Ingen har klagat på ljudupptagning via mic, även om jag varit på "språng" eller i tunnelbanan.
De har otroligt bra ljud också!
De är rätt tighta i original så jag har spänt ut mina över tid.
Det lutar nog åt Momentum 4 i första hand och XM5'orna i andra.
Helst skulle jag vilja gå upp en nivå, men efter att ha läst recensioner på Dali iO-8, KEF Mu7 och Bose QC Ultra så verkar dom ha tekniska begränsningar och egenskaper allihop som jag troligen skulle störa mig på.
Jag får leta upp nån butik där man kan prova dom på riktigt.
Sen låter det som att Sony ska släppa XM6 inom den närmsta tiden och Sennheiser vill nog inte vara sämre så dom kanske släpper Momentum 5 i samma veva? Men å andra sidan är väl det bästa sättet att spara pengar att alltid vänta på nästa version av en elektrisk pryl...
Helst skulle jag vilja gå upp en nivå, men efter att ha läst recensioner på Dali iO-8, KEF Mu7 och Bose QC Ultra så verkar dom ha tekniska begränsningar och egenskaper allihop som jag troligen skulle störa mig på.
Jag får leta upp nån butik där man kan prova dom på riktigt.
Sen låter det som att Sony ska släppa XM6 inom den närmsta tiden och Sennheiser vill nog inte vara sämre så dom kanske släpper Momentum 5 i samma veva? Men å andra sidan är väl det bästa sättet att spara pengar att alltid vänta på nästa version av en elektrisk pryl...
Precis det valet jag gjorde...useless skrev:
Tyckte att Sony kåporna var bekvämare, bättre ANC och bättre bas (som jag gillar) så därför valde jag dem.
EDIT: Ljudbild är ju något högst personligt och jag höll inte på att fippla alltför mycket när jag testade dem men jag upplevde bas genomslaget som "skönare" i Sony lurarna...
Det var främst det mycket bättre ANC och att de passade på mitt något toppiga huvud som var det viktiga för mig!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag har ett par T+A Solitaire T till salu, svarta. Anses av forumfolk vara de bästa BT-lurarna ljudmässigt, audiofilnivå. Och jag är nöjd med ljudet. Pris 10,900:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg skrev:
Jag har kollat på de där också. Varför säljer du dom?
Ett problem är väl kanske att mitt företag ska köpa dom, men allt går väl att lösa med en korrekt faktura...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Handhavande. De funkar inte riktigt på stan. Kanske pga för stora öron eller glasögon. De vill gärna börja läcka luft på framsidan så man får peta på dem ibland. Men kontor funkar fint. Touchkontrollen är inte heller pålitlig.
Men de var ett jättelyft ljudmässigt från M3 som jag hade innan.
Men de var ett jättelyft ljudmässigt från M3 som jag hade innan.
Är de bra audiofilmässigt även gällande mikrofon?
Bose QC35 är ju exempelvis helt okej för bäraren, och mikrofonen ger ett klart och tydligt ljud, men tar upp ett helt kontorslandskap…
Önskar att fler tester visade båda aspekterna på ett headset.
Själv kör jag med Sennheiser MB 660 som har ett riktig bra ljud via BT mot Mac, IOS-produkter och Android, i båda riktningarna men som kräver att man har deras dongle för Windows-maskiner för att mikrofonen ska låta bra. (Lömskt nog fungerar uppspelning av ljud bra även med “bara” windows BT-drivrutiner.
Bose QC35 är ju exempelvis helt okej för bäraren, och mikrofonen ger ett klart och tydligt ljud, men tar upp ett helt kontorslandskap…
Önskar att fler tester visade båda aspekterna på ett headset.
Själv kör jag med Sennheiser MB 660 som har ett riktig bra ljud via BT mot Mac, IOS-produkter och Android, i båda riktningarna men som kräver att man har deras dongle för Windows-maskiner för att mikrofonen ska låta bra. (Lömskt nog fungerar uppspelning av ljud bra även med “bara” windows BT-drivrutiner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Så de har fått till det med XM5? Micken är ju helt oanvändbar på XM3/4 iom. att de lyckas få med allt bakgrundsljud, vilket är synd då de har bra ljud och är bekväma så man kan ha de i flera timmar utan problem.anders07 skrev:
En annan aspekt man bör tänka på är att en del hörlurar stänger av ANC vid telefonsamtal av någon anledning...
Ja, det fungerar fint! Jag har alltid datorn och mobilen kopplad samtidigt på jobbet.N Nyikåk skrev:Så de har fått till det med XM5? Micken är ju helt oanvändbar på XM3/4 iom. att de lyckas få med allt bakgrundsljud, vilket är synd då de har bra ljud och är bekväma så man kan ha de i flera timmar utan problem.
En annan aspekt man bör tänka på är att en del hörlurar stänger av ANC vid telefonsamtal av någon anledning...
Mic'en ljudisolerar bra, skulle jag säga.
Efter att ha läst diverse tester och recensioner så köpte jag ett par Momentum-4. Ljudet är helt ok, i klass med ett par bra HiFi-hörlurar, även om jag tycker basen kan bli lite bullrig ibland.
Dock har dom några tveksamma egenskaper (vilket även andra har upplevt när man börjar googla på problemen):
- mikrofonerna är überkänsliga. Man skulle ju kunna tänka sig att de 8 mikrofonerna skulle användas för att räkna ut vad som är tal och vad som är bakgrundsbrus, men så funkar det inte. Under ljud-/videomöten hör de andra deltagarna varenda litet ljud. Det räcker att man flyttar foten lite på golvet under skrivbordet så undrar folk om nån dammsuger i närheten. Jag har testat diverse tips från nätet och gått igenom alla inställningar för att optimera ljudet, men ingenting verkar hjälpa.
- Programvaran är buggig/omogen.
- Om jag t ex lyssnar på musik från mobilen och det kommer ett meddelande på datorn så pausas musiken för att datorn ska spela upp ett meddelandeljud. Men musiken fortsätter inte igen, utan jag måste slå på den manuellt.
- Lurarna dyker upp som två enheter på datorn, hörlurar och headset, och det är bara headset-enheten som går att använda i mötessamtal. Det är slumpmässigt vilken enhet den ansluter som, så man måste alltid dubbelkolla innan man ansluter till ett möte. Är det fel enhet funkar inte ljudet och det går inte att byta utan att koppla ner och upp mötet igen.
- Sämst av allt är att lurarna helt plötsligt väljer att koppla bort sig från datorn (eller om det är tvärtom?) Lite tråkigt om dom säger "Disconnected" mitt i ett möte och man måste leta upp datorns bluetooth-inställningar för att ansluta igen.
Så, summa summarum. Oförmågan att filtrera bort bakgrundsljud och irriterande buggar gjorde att jag skickade tillbaks dom igen.
Jag har beställt ett par Sony XM5 istället så får vi se hur bra dom är.
Dock har dom några tveksamma egenskaper (vilket även andra har upplevt när man börjar googla på problemen):
- mikrofonerna är überkänsliga. Man skulle ju kunna tänka sig att de 8 mikrofonerna skulle användas för att räkna ut vad som är tal och vad som är bakgrundsbrus, men så funkar det inte. Under ljud-/videomöten hör de andra deltagarna varenda litet ljud. Det räcker att man flyttar foten lite på golvet under skrivbordet så undrar folk om nån dammsuger i närheten. Jag har testat diverse tips från nätet och gått igenom alla inställningar för att optimera ljudet, men ingenting verkar hjälpa.
- Programvaran är buggig/omogen.
- Om jag t ex lyssnar på musik från mobilen och det kommer ett meddelande på datorn så pausas musiken för att datorn ska spela upp ett meddelandeljud. Men musiken fortsätter inte igen, utan jag måste slå på den manuellt.
- Lurarna dyker upp som två enheter på datorn, hörlurar och headset, och det är bara headset-enheten som går att använda i mötessamtal. Det är slumpmässigt vilken enhet den ansluter som, så man måste alltid dubbelkolla innan man ansluter till ett möte. Är det fel enhet funkar inte ljudet och det går inte att byta utan att koppla ner och upp mötet igen.
- Sämst av allt är att lurarna helt plötsligt väljer att koppla bort sig från datorn (eller om det är tvärtom?) Lite tråkigt om dom säger "Disconnected" mitt i ett möte och man måste leta upp datorns bluetooth-inställningar för att ansluta igen.
Så, summa summarum. Oförmågan att filtrera bort bakgrundsljud och irriterande buggar gjorde att jag skickade tillbaks dom igen.
Jag har beställt ett par Sony XM5 istället så får vi se hur bra dom är.
