10 252 läst ·
77 svar
10k läst
77 svar
Bra trådlöst headset med BRA ljud?
Nu när jag snart har doktorerat inom området så börjar jag skönja en röd tråd. Gamla anrika tillverkare av ljudutrustning saknar kompetens inom den sorts mjukvaruutveckling som behövs för att få till en komplett användarupplevelse. Hårdvaran må vara hur bra som helst, men när man köpt in mjukvaran från någon tredjepartsleverantör som inte pysslar med ljud till vardags så blir det ett glapp.Bo.Siltberg skrev:
Läser man bortom de vanliga testerna så lider Dali, KEF, Sennheiser mfl samtliga av små irriterande buggar och egenskaper som förstör helhetsupplevelsen om man vill använda prylen till något mer än att bara lyssna på musik.
På andra sidan skalan har vi t ex mina gamla Plantronics (Poly numera...) där firmware och drivrutiner funkat helt klockrent i flera år, men ljudet å andra sidan är kasst. Men det märks att hörlurarna är byggda runt en funktion istället för tvärtom.
Nu får jag snart se hur Sony står sig i matchen. Dom har ju en någorlunda lång tradition av att bygga trådlösa headset med tillhörande tjänster och är tillräckligt stora för att ha en egen utvecklingsavdelning som förstår kraven...
Egentligen behöver jag bara ljud och mic från en enhet samtidigt, men när jag växlar enhet så fungerar det inte om det tar mer än tre sekunder. Att bläddra genom en lista manuellt genom knapp på lurarna tar lång tid och är bökigt, speciellt då jag egentligen behöver händerna till annat i den stunden. Så jag förmodar att enda lösningen i min situation är att ha tre aktiva enheter samtidig. Det är iaf så jag löst det.MathiasS skrev:
Jag säger inte att de har bäst ljud, jag säger att de har det ljud som passar mig bäst.
Så är det inte. Du kan bara ha två aktiva enheter, du kan ha många fler icke aktiva. När man sedan vill ha en annan enhet så blippar man bara en gång på knappen så kopplas nästa enhet upp. Eller menar du att du vill ha ljud från tre samtidigt? Jag lyssnar bara på en i taget...
@useless Du får gärna recensera hur Sony XM5's mick funkar om du köper dem och testar. Jag har ett par gamla XM3 och gillar passform, ljudet och ANC:n men micken är ju katastrof!
Har kört med Jabra inear-lurar något år och där är ANC:n funkis för vardagsändamål men inte tillräckligt bra för flyg, ljudet är bra för både musik och tal etc men även här finns problem med micken. Jag tänkte att Jabra började med headsets och skulle ha bra mick men icke...
Hade en kollega som "gav upp" att hitta bra lurar som vara "kontorsmässiga" och köpte Peltorlurar som han använde på kontoret och på flyget
Har kört med Jabra inear-lurar något år och där är ANC:n funkis för vardagsändamål men inte tillräckligt bra för flyg, ljudet är bra för både musik och tal etc men även här finns problem med micken. Jag tänkte att Jabra började med headsets och skulle ha bra mick men icke...
Hade en kollega som "gav upp" att hitta bra lurar som vara "kontorsmässiga" och köpte Peltorlurar som han använde på kontoret och på flyget
Glöm inte heller bort att det till syvende och sist också är två olika målgrupper, må vara med ett stort överlapp i mitten. Det påverkar nog helt klart användarnas förväntningar och vad man fokuserar på inom utveckling och test.useless skrev:
Callcenterlurarna kommer undan med en okej lyssningsupplevelse, men kräver bra ergonomi, bra mickfunktion, strulfri växling mellan dator och telefon, batteri som räcker minst en lång arbetsdag och enkel laddning.
För Hifi-lurarna är det precis tvärtom.
Jag trodde och hoppades att HiFi-tillverkarna skulle klara det bättre då det i princip bara är mjukvara och ingen rocket science då callcentertillverkarna har lyckats för länge sedan.C cpalm skrev:
Detta är förstås lite subjektivt och jag ska inte tala om för dig vad du måste ha. För mig går det utmärkt att flippra mellan enheter med knappen på luren, ja jag får stega mig igenom 5 enheter som jag har parat ihop med luren, men det går snabbt och kopplar normalt upp enheterna snabbt.S sblixten skrev:Egentligen behöver jag bara ljud och mic från en enhet samtidigt, men när jag växlar enhet så fungerar det inte om det tar mer än tre sekunder. Att bläddra genom en lista manuellt genom knapp på lurarna tar lång tid och är bökigt, speciellt då jag egentligen behöver händerna till annat i den stunden. Så jag förmodar att enda lösningen i min situation är att ha tre aktiva enheter samtidig. Det är iaf så jag löst det.
Problemet är väl just att det inte är rocket science och att den funktionella nivån definieras av tillverkarens marknadsmässiga avvägningar. Tror inte nödvändigtvis Plantronics/Poly har skarpare utvecklare, men de jobbar inom ett marknadssegment där det ställs mycket högre krav på just dessa funktioner.useless skrev:
Därtill tillkommer komplexiteten med interoperabilitet i en värld med miljoners olika enheter som alla har sina små buggar och egenheter. Behövs nog massor med testning och olika workarounds för att få till det. Där verkar som sagt just Bluetooth vara särskilt drabbat.
T.ex. bestämde sig telefonen och hands-free:n i bilen häromdagen plötsligt för att det skall ringa i både telefonen och bilen och att det skall gå att svara med knappen i bilen, men ljudet kommer i telefonen. Troligen för att jag tryckt Nej på någon popup om tillgång till platsinformation som plötsligt poppat upp under samtal. Det är sådana idiotgrejer som helt saboterar användarupplevelsen.
Det är också skillnad på om du använder Windows, eller annat operativsystem.
Windows Bluetooth drivers har inte stöd för vissa noice/ambient canceling funktioner och då spelar det ingen roll vilka lurar du har.
Kör du dessutom Teams möten är det ännu värre, för Teams algoritmer för noice suppression verkar fungera tvärs om, och förstärka ljudet i bakgrunden istället.
Om du kör Mac, eller från mobilen, iPhone eller Android, så fungerar hörlurarnas noice suppression mycket bättre.
I Windows med mina Sony XM5 har jag laddat ner (köpt) en separat Bluetooth driver och med den fungerar det mycket bättre!
Den stöder dessutom LDAC så man får lite klarare ljud ur lurarna.
Kasta alltså inte ut lurarna om du kör Windows, och framförallt om det är Teams som bråkar!
Windows Bluetooth drivers har inte stöd för vissa noice/ambient canceling funktioner och då spelar det ingen roll vilka lurar du har.
Kör du dessutom Teams möten är det ännu värre, för Teams algoritmer för noice suppression verkar fungera tvärs om, och förstärka ljudet i bakgrunden istället.
Om du kör Mac, eller från mobilen, iPhone eller Android, så fungerar hörlurarnas noice suppression mycket bättre.
I Windows med mina Sony XM5 har jag laddat ner (köpt) en separat Bluetooth driver och med den fungerar det mycket bättre!
Den stöder dessutom LDAC så man får lite klarare ljud ur lurarna.
Kasta alltså inte ut lurarna om du kör Windows, och framförallt om det är Teams som bråkar!
Den funktionen är väl inbyggd i lurarna? Att visa applikationer på datorn har ytterligare funktioner med samma funktion borde inte spela någon roll. Visst kan det bli bättre med ytterligare filtrering, men lurarna ska vara tillräckligt bra ändå om de marknadsförs som noise canceling.anders07 skrev:
Nej, det är ju det som är grejen, att Windows "tar över" hårdvaran så den kör sin egen noice suppression, som suger...useless skrev:
Mobilen, Linux och Mac använder "mjukvaru drivrutin" så då är det lurarnas mjukvara som sköter det.
Ok. Jag har inte upplevt några skillnader på noice cancelleringen beroende på om lurarna är anslutna till datorn eller inte och de inställningar man gör i lurarna verkar slå igenom oavsett vad man använder dom till.
Pratar ni verkligen om samma sak nu?anders07 skrev:
En sak är ju lurarnas funktion att stänga ute ljud från omvärlden från bärarens öron.
En annan sak är "brusreduceringen" av ljudet från hörlurarnas mikrofon.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Från min synvikel finns två viktiga aspekter av "bra lud". Man ska dels få bra ljud i lurarna, de allra flesta headsets klarar detta och man får välja efter tycke och smak, Noise Canscelling, over ear, on ear etc.
Den stora grejen är hur mikrofonsystemet funkar i verkligheten, i en bullrig miljö. Helt avgörande för samtalskvaliteten.
Har gjort en mängd tester med div headsets ihop med en macbook pro M4, kommit fram till att de inbyggda mikrofonerna levererar överlägsen ljudkvalitet i tex Zoom jfr div mikrofoner i rätt bra headsets.
Man kan hamra på tangentbordet, det kan finnas tex vrålande katter och annat buller i omedelbar närhet men mottagande part hör inte ett skvatt av detta. Fokus ligger på den som talar, allt ovidkommande filtreras bort.
Kanske har det att göra delvis med en array-mikrofon med riktverkan, troligen mer med hur ljudet processas av aktuell mjukvara.
Möjlogt att det finns headsets som kan köra detta som pre-processing men som sagt, det mest funktionella och effektiva har visat sig vara det ljudprocessande som erbjuds av moderna kommunikationsplattformar med kompetent mikrofonhårdvara i botten.
Den stora grejen är hur mikrofonsystemet funkar i verkligheten, i en bullrig miljö. Helt avgörande för samtalskvaliteten.
Har gjort en mängd tester med div headsets ihop med en macbook pro M4, kommit fram till att de inbyggda mikrofonerna levererar överlägsen ljudkvalitet i tex Zoom jfr div mikrofoner i rätt bra headsets.
Man kan hamra på tangentbordet, det kan finnas tex vrålande katter och annat buller i omedelbar närhet men mottagande part hör inte ett skvatt av detta. Fokus ligger på den som talar, allt ovidkommande filtreras bort.
Kanske har det att göra delvis med en array-mikrofon med riktverkan, troligen mer med hur ljudet processas av aktuell mjukvara.
Möjlogt att det finns headsets som kan köra detta som pre-processing men som sagt, det mest funktionella och effektiva har visat sig vara det ljudprocessande som erbjuds av moderna kommunikationsplattformar med kompetent mikrofonhårdvara i botten.
Jag har varit i samma situation som dig, men ändrade mig om in-ear. Kom från Bose ”at-ear”, som är som in-ear utan att stoppa in i hörselgången. Kanonfin idé, men mic:en var värdelös för telefonmöten på Earbuds jag köpte. Kanske bättre med nya modeller.useless skrev:
Blev för tryckande och ”tungt” med bra on-ear hifilurar, så gick till Apple AirPods PRO. Uppfyller alla kriterier med de större utbytespluggarna för mina hörselgångar, och växlar fint mellan jobbdator (windows11), telefon (iPhone) och privatdator (MacBook).
Jag har gett upp att hitta ETT headset som uppfyller kraven (trådlöst). Så nu har jag fyra…
Växlar mellan:
Jabra 85 Evolve2
Sony WH-1000 XM3
Peltor WS Alert XPi
Orosound Tilde Pro
beroende på vad jag ska pyssla med…
Ska det vara BÄST mic och BÄST passiv NC så vinner Peltor alla dagar i veckan, men ljudkvaliteten för musik är bara OK. Vad som helst kan hända utanför dem, jag hör det inte, den jag pratar med hör det inte.
”Lagom” är Jabran, den står man ut med musiken i och micken är tillräckligt bra för allt. OK NC men inte riktigt bra. Allt funkar alltid.
Orosound har egentligen lite bättre ljud än Jabran men är omogen, för mycket buggar och headsettet funkar ibland inte DIREKT man ska använda det. Synd, så det används bara ibland. Men, går också att använda trådat via USB-C vilket ibland är behövligt.
Sony har överlägset bäst aktiv NC, och jag gillar ljudet skarpt. Däremot är ju micken HELT värdelös så där måste man ha en sladd med inbyggd mic, då går de nästan att använda som headset, men då försvann ju poängen med trådlöst… De används bara för ren musiklyssning.
Växlar mellan:
Jabra 85 Evolve2
Sony WH-1000 XM3
Peltor WS Alert XPi
Orosound Tilde Pro
beroende på vad jag ska pyssla med…
Ska det vara BÄST mic och BÄST passiv NC så vinner Peltor alla dagar i veckan, men ljudkvaliteten för musik är bara OK. Vad som helst kan hända utanför dem, jag hör det inte, den jag pratar med hör det inte.
”Lagom” är Jabran, den står man ut med musiken i och micken är tillräckligt bra för allt. OK NC men inte riktigt bra. Allt funkar alltid.
Orosound har egentligen lite bättre ljud än Jabran men är omogen, för mycket buggar och headsettet funkar ibland inte DIREKT man ska använda det. Synd, så det används bara ibland. Men, går också att använda trådat via USB-C vilket ibland är behövligt.
Sony har överlägset bäst aktiv NC, och jag gillar ljudet skarpt. Däremot är ju micken HELT värdelös så där måste man ha en sladd med inbyggd mic, då går de nästan att använda som headset, men då försvann ju poängen med trådlöst… De används bara för ren musiklyssning.