useless useless skrev:
Efter att ha läst diverse tester och recensioner så köpte jag ett par Momentum-4. Ljudet är helt ok, i klass med ett par bra HiFi-hörlurar, även om jag tycker basen kan bli lite bullrig ibland.

Dock har dom några tveksamma egenskaper (vilket även andra har upplevt när man börjar googla på problemen):

- mikrofonerna är überkänsliga. Man skulle ju kunna tänka sig att de 8 mikrofonerna skulle användas för att räkna ut vad som är tal och vad som är bakgrundsbrus, men så funkar det inte. Under ljud-/videomöten hör de andra deltagarna varenda litet ljud. Det räcker att man flyttar foten lite på golvet under skrivbordet så undrar folk om nån dammsuger i närheten. Jag har testat diverse tips från nätet och gått igenom alla inställningar för att optimera ljudet, men ingenting verkar hjälpa.

- Programvaran är buggig/omogen.
- Om jag t ex lyssnar på musik från mobilen och det kommer ett meddelande på datorn så pausas musiken för att datorn ska spela upp ett meddelandeljud. Men musiken fortsätter inte igen, utan jag måste slå på den manuellt.
- Lurarna dyker upp som två enheter på datorn, hörlurar och headset, och det är bara headset-enheten som går att använda i mötessamtal. Det är slumpmässigt vilken enhet den ansluter som, så man måste alltid dubbelkolla innan man ansluter till ett möte. Är det fel enhet funkar inte ljudet och det går inte att byta utan att koppla ner och upp mötet igen.
- Sämst av allt är att lurarna helt plötsligt väljer att koppla bort sig från datorn (eller om det är tvärtom?) Lite tråkigt om dom säger "Disconnected" mitt i ett möte och man måste leta upp datorns bluetooth-inställningar för att ansluta igen.



Så, summa summarum. Oförmågan att filtrera bort bakgrundsljud och irriterande buggar gjorde att jag skickade tillbaks dom igen.
Jag har beställt ett par Sony XM5 istället så får vi se hur bra dom är.
Oj, inte trodde jag de skulle vara så dåliga... Tack för review!

Jag valde ju mellan dem och Sony XM5, och lyckligtvis valde jag Sony då!

Jag är fortsatt väldigt nöjd med Sony lurarna, även om jag nu har stängt av alla automatiska "anpassningar" och sköter switchen mellan ANC, ambient sounds, etc. helt manuellt...
 
Ett tips för att råda bot på att mikrofonerna tar upp allt ljud var att slå på högsta "transparency" vid samtal. Resultatet av det blev att det lät som att man drog på högsta fart på luftvärmepumpen när jag satt i mitt normalt sett tysta kontor med endast laptopens svaga fläktljud i bakgrunden. För de som deltog i samma möte blev det ingen skillnad...
 
anders07 anders07 skrev:
Oj, inte trodde jag de skulle vara så dåliga... Tack för review!

Jag valde ju mellan dem och Sony XM5, och lyckligtvis valde jag Sony då!

Jag är fortsatt väldigt nöjd med Sony lurarna, även om jag nu har stängt av alla automatiska "anpassningar" och sköter switchen mellan ANC, ambient sounds, etc. helt manuellt...
Det beror nog på behovet hur "dåliga" de är.
Sonen har dem och är väldigt nöjd(även om han snor/lånar pappas ibland), men han kopplar nog aldrig upp dem mot datorn eller sitter i möte.
För mig skulle det inte fungera med dessa problem/buggar, men för honom fungerar de bra och han sparade en slant.
 
S sblixten skrev:
Det beror nog på behovet hur "dåliga" de är.
Sonen har dem och är väldigt nöjd(även om han snor/lånar pappas ibland), men han kopplar nog aldrig upp dem mot datorn eller sitter i möte.
För mig skulle det inte fungera med dessa problem/buggar, men för honom fungerar de bra och han sparade en slant.
Jag har använt dom en del och bara haft dom kopplade till telefonen och då har det inte varit några som helst problem. Tvärtom - Bra och trevliga lurar att gå runt med inom- och utomhus och lyssna på musik ostört.
Svagheterna är som sagt var när man ska använda dom som headset till datorn. Så i princip hade alla fel kunnat avhjälpas med bättre firmware och drivrutiner, men det verkar inte vara Sennheisers prioriterade område.
 
C
Det är ett rätt genomgående problem. Jag tror inte jag har haft en enda bluetooth-enhet som haft riktigt robust funktion under alla år, oavsett vad det gäller. Gäller bara att försöka hitta det som är minst dåligt.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Mina gamla hederliga Plantronics har funkat klanderfritt i alla år. Aldrig varit några problem med parningen eller att växla mellan dator och telefon. Men ljudkvaliteten suger för att lyssna på musik (dock riktigt bra mötesljud).

Jag har väl blivit bortskämd helt enkelt...
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Mina Solitaire T är fortfarande till salu, 9,900:-, och har inte dessa problem.

Jag visste inte att det fanns exklusiva USB-C-honkontakter. Klickkänslan när man ansluter laddsladden är värd nästan en tusenlapp.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mina Solitaire T är fortfarande till salu, 9,900:-, och har inte dessa problem.

Jag visste inte att det fanns exklusiva USB-C-honkontakter. Klickkänslan när man ansluter laddsladden är värd nästan en tusenlapp.
Jag ska nog avvakta lite... Tanken var att jag skulle hitta ett par lurar som var bra på allt, men efter att ha läst och tittat på massor av tester och recensioner och läst om eventuella problem på olika forum känns det som ett lotteri. Lägger man 10+ tusen på ett par lurar vill man bara ha positiva överraskningar...
Därmed inte sagt att dina lurar inte skulle uppfylla mina krav. Men jag tänkte ta ett varv till och vad som händer på marknaden framöver.

Sennheiser-lurarna köpte jag som en kompromiss tills vidare. Jag tänkte att de i alla fall skulle funka tillräckligt bra hela arbetsdagen på kontoret och utomhus med de störningar och krav som finns där, så kunde jag fortsätta använda mina "riktiga" hörlurar (Beyerdynamics T1) hemma på fritiden tills jag hittat och provat det ultimata trådlösa headsetet.

Nu får vi se om Sony-lurarna lever upp till förväntningarna som "arbetsheadset". Med lite tur kanske dom ersätter Beyer-lurarna, men det känns som osannolikt då jag aldrig har tur...
 
Bra ljud, bra pris, bra batteritid... temu
 
  • Svarta trådlösa hörlurar med LED-lampor och 360 ljud, liggande på grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
bra ljud från Temu för 97 kr? Nej du.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I denna kategori som diskuteras här har jag fastnat på Bose QC 35. Kommer antagligen använda dem resten av livet. Otroligt bekväma, grym ANC, slittåliga och ett ljud som är precis vad jag vill ha. Vad gäller ljudet så vet jag att det har en viss karaktär som inte nödvändigtvis är objektivt ”rätt”, men det är precis vad jag vill. Har haft dessa så många är nu att när jag testar andra lurar så låter det fel…

Använder för teams, musik och tv/filmtittande.

Ska något negativt tas upp så är det nog mikrofonen som tar in för mycket omvärldsljud i vissa lägen (fick tex byta tgb vid datorn för det lät för mycket), men inte alltid.

I alternativ till Bose tror jag Sonys motsvarande modell står närmast i tur, men de har inte alls samma komfort på mitt huvud.
 
  • Gilla
Ruffeboy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägger man 10+ tusen på ett par lurar vill man bara ha positiva överraskningar...
Min erfarenhet är att du kan ge upp den tanken. Du får nöja dig med mestadels positiva överraskningar.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I denna kategori som diskuteras här har jag fastnat på Bose QC 35. Kommer antagligen använda dem resten av livet. Otroligt bekväma, grym ANC, slittåliga och ett ljud som är precis vad jag vill ha. Vad gäller ljudet så vet jag att det har en viss karaktär som inte nödvändigtvis är objektivt ”rätt”, men det är precis vad jag vill. Har haft dessa så många är nu att när jag testar andra lurar så låter det fel…

Använder för teams, musik och tv/filmtittande.

Ska något negativt tas upp så är det nog mikrofonen som tar in för mycket omvärldsljud i vissa lägen (fick tex byta tgb vid datorn för det lät för mycket), men inte alltid.

I alternativ till Bose tror jag Sonys motsvarande modell står närmast i tur, men de har inte alls samma komfort på mitt huvud.
Ljudet är inte i närheten av b&o-lurarna enligt mig, men man kanske inte ska jämföra dessa två.
Jag missar en hel del detaljer med bose-lurarna, men de är sköna och har bra ljud.
I vilket fall kan jag tipsa om att det går att delvis förändra ljudbilden genom att byta öronkuddar. Det har jag gjort och kan rekommendera. Tror de kostade ca 500 från någon Tysk tillverkare om jag minns rätt. De hade olika kuddar med olika ljudbild att välja på. Det som stör mig mest är att de enbart kan ha två bluetooth-anslutningar(Jag har tre enheter jag använder), men det är nog inget problem för de flesta.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Min erfarenhet är att du kan ge upp den tanken. Du får nöja dig med mestadels positiva överraskningar.
Förstår om man därmed tvekar med tanke på den osannolika prisnivån. Då vill man ju att de också skall vara osannolikt bra, så att säga.

Inte för att såga dina lurar Bo - de är säkert helt fantastiska, men jag brände mig själv en gång i tiden på ett par Grado-lurar. Varenda detalj på de lurarna är ett skämt, rent lurendrejeri, ändå är audiofilerna lyriska 😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Ljudet är inte i närheten av b&o-lurarna enligt mig, men man kanske inte ska jämföra dessa två.
Jag säger inte att de har bäst ljud, jag säger att de har det ljud som passar mig bäst.

S sblixten skrev:
Det som stör mig mest är att de enbart kan ha två bluetooth-anslutningar(Jag har tre enheter jag använder), men det är nog inget problem för de flesta.
Så är det inte. Du kan bara ha två aktiva enheter, du kan ha många fler icke aktiva. När man sedan vill ha en annan enhet så blippar man bara en gång på knappen så kopplas nästa enhet upp. Eller menar du att du vill ha ljud från tre samtidigt? Jag lyssnar bara på en i taget...
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.