Är efter en ny svetshjälm till vettigt pris.
Kan betala någon någon tusen lapp.
Jag svetsar lite då och då.
Såg att det fanns förstoringsglas.
Hur är det att använda förstoringsglas i svetshjälmen.
Har glasögon slipper jag använda dom om man har förstoringsglas.
Kan betala någon någon tusen lapp.
Jag svetsar lite då och då.
Såg att det fanns förstoringsglas.
Hur är det att använda förstoringsglas i svetshjälmen.
Har glasögon slipper jag använda dom om man har förstoringsglas.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
telwin har några prisvärda hjälmar. Köpte min betydligt billigare hos Clas ohlson än i fackhandeln.M minitiger skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Svetshjälm-Telwin-Vantage-Red-XL/p/Pr411425000
det är kanonhjälm för miggen och hjälplig för låg ampere tig. Finns även i en XXL utgåva med riktigt stort siktglas.
annars har esab sentinel a50 fått sjukt bra kritik. Men den ligger nästan på 5000kr så deras senaste snäppet enklare skapelse savage a40 kanske kan vara ngt.
en annan favorit är helmanuella euromaski. Hjälmen jag normalt alltid tigar med. Svårslaget med manuella hjälmar. Kostar runt en tusing.
oavsett så måste du sätta en lampa på hjälmen. Senaste speedglas från 3m finns med lampa så jag blev inspirerad att prova. Och jo jäklar det är som en dröm känner inte att jag behöver ta av mig hjälmen när jag positionerar om arbetet. Och så ser man bra i dåliga vinklar.
Har dock aldrig kört förstoringsglas
Jag har skaffat förstoringsglas till min skärm och det gjorde stor skillnad. Jag är närsynt men nu tillräckligt mycket gubbe för att även behöva läsglasögon. Just för TIG hade jag trots läsglasögon lite svårt att se på så nära håll men med förstoringsglas blev det helt ok. Men jag klarar mig inte helt utan glasögon. Skärmen är en automatisk ESAB Aristotech nånting typ tre år gammal. Förstoringsglaset är i ömtålig plast, passar uselt i kassetten, och var skitdyrt för vad man får. Gissar att skärmen inte är super överlag eftersom den bländar mig titt som tätt, men jag har aldrig använt någon annan så jag kan inte bedöma hur bra den är. Jag är bara hobbysvetsare som försöker lära mig själv.
Klicka här för att svara