Efter ett riktigt haveri med att göra scrambled gröt i min Ronnebypanna (bäst på nästan allt) så ska jag önska en teflonpanna i julklapp. Vi har inte haft någon hemma senaste fem åren men nu blev jag förbaskad.
Tips på någon som inte ger upp efter ett år? Vi kommer att steka vidare i gjutjärn till 90% gissar jag så slitaget blir inte enormt.
Tips på någon som inte ger upp efter ett år? Vi kommer att steka vidare i gjutjärn till 90% gissar jag så slitaget blir inte enormt.
Prova denna så ska du få seMathiasS skrev:
Jamie Oliver Tefal för 249:- på MAXI?nikasp skrev:
Efter ett riktigt haveri med att göra scrambled gröt i min Ronnebypanna (bäst på nästan allt) så ska jag önska en teflonpanna i julklapp. Vi har inte haft någon hemma senaste fem åren men nu blev jag förbaskad.
Har en Fiskars Hard Face men också en äldre Tefal som ska bytas ut och det blir nog mot nyss nämnda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver ju inte vara samma pris över hela landet men..
Köpte en sån i Feb 21 och den håller fortfarande!FredrikR skrev:
Det är ett bra betyg.
Iom den där Termo-spoten så kör jag inte stekpannan för varm och då håller den än så länge iaf.
Då ska jag be sambon överraska mig med en sådan. Hade en liknande Tefal som överlevde många år och rullar i torpet ännu, inget sommarvatten så föredrar enkel disk nu på vintern när man måste hämta vatten i dunkar.M MrDizzy skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Jag gillar pannor från Skeppshult, inte dyra heller så ett plus. Runt 600 för en redig gjutjärnspanna
Det är ju inte samma livslånga kompis som en Skeppshult/Ronab (Ronneby) etc men med tanke på pris så..nikasp skrev:
Om du hade läst alla 7 inlägg tillbaka till frågeställningen här så hade du noterat att köket redan är utrustat med de bästa gjutjärnspannorna och att det nu var en panna med beläggning som efterfrågades.AndersMalmgren skrev:
Och på temat gjutjärn så är ju skeppshult bara tungt. Helt i onödan.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Har inte hunnit läsa hela tråden så någon kanske har skrivit samma. Men problemet är att du gör fel. Man kan inte misshandla en stekpanna på det viset. Klart beläggningen flagnar om du tar högsta värmen och sen spolar av den. Det är liksom fysisk lag.A arasmus skrev:
Med det sagt, sluta killsteka! Stek aldrig på högre temperatur än att smör inte bränns! Då kommer dina pannor hålla bättre och maten kommer bli godare.
Bra stekpannor är annars Skeppshult, men de kräver sin person att steka med och diska. Även en rostfri Scanpan hade fungerat bra.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Så sjukt att det är ett bra betyg att en stekpanna håller efter 2 år. Mina gjutjärn är knappt instekta efter två år! Den jag använt mest i kanske 6-7 år börjar nästan få en nonstickbeläggning för den är så slät.M MrDizzy skrev:
Problemet är att jag "killsteker" dvs sätter på max värme och sen inte drar ned tillräckigt fort.Ossian K Olsson skrev:
Spelar ingen roll om jag har gjutjärn eller en med beläggning.
De blir kassa oavsett. Iofs de med beläggning dör fortare (oftast).
Nuvarande Tefal med Termo-Spot gör att jag faktiskt inte överhettar pannan och dödar den.
Bäst borde ju om man kunde hitta en gjutjärn med Termo-Spot ... men det får man väl drömma om
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Eller bara starta hällen 2-3 minuter innanM MrDizzy skrev:Problemet är att jag "killsteker" dvs sätter på max värme och sen inte drar ned tillräckigt fort.
Spelar ingen roll om jag har gjutjärn eller en med beläggning.
De blir kassa oavsett. Iofs de med beläggning dör fortare (oftast).
Nuvarande Tefal med Termo-Spot gör att jag faktiskt inte överhettar pannan och dödar den.
Bäst borde ju om man kunde hitta en gjutjärn med Termo-Spot ... men det får man väl drömma om