Minns inte om det är i den här tråden men jag är stark gjutjärnsförespråkare. Har skeppshult och nån till men Skeppshult lätt gjutjärnspanna (PRO tror jag den heter) är sjukt bra.FredrikR skrev:
Dock var det här något av det jäkligaste man kan försöka steka i gjutjärn. Scrambled gröt är alltså havregrynsgröt med nedvispat ägg i som ska bli crunchiga bitar som man äter med kanel, socker och mjölk. Humöret gick ner i källaren och halva gröten brände fast som en kaka i botten och till sist kastade jag allt i vasken så fick barnen yoghurt istället.
Jag har 3st Ronab långt ner i lådan, vanlig, grill och pannkaksjärnet, dock är det den sistnämnda som används frekvent.nikasp skrev:
Minns inte om det är i den här tråden men jag är stark gjutjärnsförespråkare. Har skeppshult och nån till men Skeppshult lätt gjutjärnspanna (PRO tror jag den heter) är sjukt bra.
Dock var det här något av det jäkligaste man kan försöka steka i gjutjärn. Scrambled gröt är alltså havregrynsgröt med nedvispat ägg i som ska bli crunchiga bitar som man äter med kanel, socker och mjölk. Humöret gick ner i källaren och halva gröten brände fast som en kaka i botten och till sist kastade jag allt i vasken så fick barnen yoghurt istället.
Betat av 2-3 Jamie/Tefal och fick en Fiskars HardFace i farsdagspresent förra året som används mest. Tydligen hade vi en Fiskars All Steel som är helt slät och lite blank.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Har några teflon från Anders Petter. Inte samma sak som gjutjärn förståss men kvaliten på dem verkar det inte vara något fel på
Du har har lyckats döda en plastblomma.C cpalm skrev:
En normal blomma tappar bladen då den dör... det gjorde plastblomman med. Peta på plastblomman o bladen föll av
Ang gjutjärnspannan så för mycket värme ( tur att det inte brann värme) o sen brände allt fast nästan oavsett hur mycket smör man använde. Klart om jag använde så mycket att jag nästan fritterade så gick det.
Idag med inflations priserna så skulle jag inte ha råd att använda så mycket varje gång.
Även om jag vill kunna säga gjutjärn är bäst så funkar de inte för mig
Vi har en också sådan Tefal stekpanna som vi haft en tid och den är bra , vi körM MrDizzy skrev:
den inte i diskmaskinen utan handdiskar den efter den svalnat.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
När man läst tråden nu så kan jag bara inse att jag också önskade att jag var så rik att jag hade haft råd med teflonpannor. Tyvärr har jag inte råd att lägga 1000-1500 kr på nya stekpannor varje år så igår tvingades jag köpa en rostfri Scanpan fusion 5 på extrapris för att ha lite komplement till mina Skeppshultare.
Intressant diskussion ändå. Jag är över snittet matlagningsintresserad och när man läser duktiga kockars råd&tips är ett av återkommande tips ”stek på HÖG värme”. Sen såklart snabbt av med värme, flytta åt sidan etc. Ett tips brukar ju också vara stek i neutral olja initialt och i med smör när man steker till genomstekning på lägre temp osv..
Jag är själv pro ”killstekning” i gjutjärn (skeppshult) eller kolstål (de buyer). Scanpan har väl någon bra non-stick som tål rejäl belastning?
Jag är själv pro ”killstekning” i gjutjärn (skeppshult) eller kolstål (de buyer). Scanpan har väl någon bra non-stick som tål rejäl belastning?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Det landar ju dock in på definitionen av hög värme. Högsta nivån på en modern induktionshäll finns ju bara för att koka vatten. För allt annat så krävs ju knappt mer än 50%.T TryBran skrev:Intressant diskussion ändå. Jag är över snittet matlagningsintresserad och när man läser duktiga kockars råd&tips är ett av återkommande tips ”stek på HÖG värme”. Sen såklart snabbt av med värme, flytta åt sidan etc. Ett tips brukar ju också vara stek i neutral olja initialt och i med smör när man steker till genomstekning på lägre temp osv..
Korvarna här har fått helt rätt yta, de har inte spruckit osv. De är stekta på nivå 3 av 9 på hällen. Steker jag en fin köttbit så är det max 4-5 av 9 som gäller.
Tänkte precis samma tanke. Brukar dock ofta starta pannan på "12:an" för att det skall gå fortare och i sanningens namn händer det väl att man vänder ryggen till lite för länge, men har inte lyckats förstöra någon gjutjärnspanna för det.Ossian K Olsson skrev:
Högsta nivå värmer mitten snabbare och du riskerar ojämn temperatur. Så värmer du med 70% hinner den få jämnare värme och det motsäger inte att pannan ska vara riktigt het för viss stekning för att få fin brynt yta.
Denna pannan har vi haft ett tag nu. Bästa köpet någonsin. Inget fastnar, men ändå kan man få stekyta. Lite dyr men lätt värd pengarna.
https://www.amazon.se/dp/B08X6X4Z2B?psc=1&ref_=cm_sw_r_apan_dp_C9FWJ33CJDSFQ8TE0DJ1
https://www.amazon.se/dp/B08X6X4Z2B?psc=1&ref_=cm_sw_r_apan_dp_C9FWJ33CJDSFQ8TE0DJ1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder