MathiasS MathiasS skrev:
Vi har huvudsakligen kört en gjutjärnspanna från skeppshult den senaste tiden, med problemet att pannan är så satans tung att man måste använda två armar och händer för att hantera den.

Nu testar vi ett par pannor från Ronneby Bruk som tillverkar gjutjärnspannor som är tunna i godset. Fick hem dessa häromdagen och det bränner fortfarande fast lite, men jag gissar att det ordnar till sig med tiden.

Vikten är iaf perfekt pannorna går att hantera med en hand.
Va? Vill ni inte ha styrketräning vid spisen?? ;)

• Arg
Cider
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har huvudsakligen kört en gjutjärnspanna från skeppshult den senaste tiden, med problemet att pannan är så satans tung att man måste använda två armar och händer för att hantera den.

Nu testar vi ett par pannor från Ronneby Bruk som tillverkar gjutjärnspannor som är tunna i godset. Fick hem dessa häromdagen och det bränner fortfarande fast lite, men jag gissar att det ordnar till sig med tiden.

Vikten är iaf perfekt pannorna går att hantera med en hand.
Har sådan lättviktare från Ronneby och gillar den. Min bästa stekpanna är dock över hundra år och har höga raka kanter. Arvegods som verkar tåla allt.

Har helt skippat belagda pannor för jag blir så hostig när de används. Diskar förhand men det är ju inte svårt, bara att göra direkt, går på någon minut.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Va? Vill ni inte ha styrketräning vid spisen?? ;)
Tråkigt att känna sig klen varje gång man steker köttbullar och någon i familjen har också lite problem med lederna i händer och handled så det funkar inget vidare.

Hemmmashoppen.se hade bra pris på ronneby-pannorna så jag tog en 28 och en lite mindre.

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har huvudsakligen kört en gjutjärnspanna från skeppshult den senaste tiden, med problemet att pannan är så satans tung att man måste använda två armar och händer för att hantera den
Ja, vikten är det stora problemet om man är lite klen :)

det bränner fortfarande fast lite, men jag gissar att det ordnar till sig med tiden
Rekommenderar att du bränner in dem med olja för det tar väldigt lång tid innan man får den perfekta beläggningen genom enbart normal användning.

C cpalm skrev:
Ja, vikten är det stora problemet om man är lite klen :)

Rekommenderar att du bränner in dem med olja för det tar väldigt lång tid innan man får den perfekta beläggningen genom enbart normal användning.
Det är enligt uppgift gjort från "fabrik" men det verkar inte fungera optimalt. Vi får se vad som behövs.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är enligt uppgift gjort från "fabrik" men det verkar inte fungera optimalt. Vi får se vad som behövs.
Använd inte för hög värme till "ronnebypannan" är mitt tips. Dvs om du har upp till 9 så runt 6-7 så där brukar räcka.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Använd inte för hög värme till "ronnebypannan" är mitt tips. Dvs om du har upp till 9 så runt 6-7 så där brukar räcka.
Har kört med min IR-tempmätare nu i början för att få lite känsla för temperaturen...:)

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har kört med min IR-tempmätare nu i början för att få lite känsla för temperaturen...:)
DET var en bra ide.
Det ska jag med börja göra ... bräner ju mina pannor till förb*se :crysmile:

MathiasS MathiasS skrev:
Avancerat, själv lagar jag liksom bara mat lite på måfå... Jag inser att jag är hopplöst efterbliven.

• Haha
IrmaIsfot
  • Laddar…
Vad ni än gör, gå inte på den där blåsningen att ScanPan ska vara så bra. Visst, den ser gedigen och påkostad ut. Men livslängden är inte längre än de billiga(re) pannorna. Du får tre Tefal (”Jamie Oliver”) för samma pris som en ScanPan. Och hållbarheten är ungefär densamma; nånstans runt 1-1,5 år.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Säkert, men varför plåga sig själv med något som inte fungerar optimalt när det tar 5 minuter att fixa ;)

Efter att ha haft induktionshäll i ett antal år så lärde jag mig att först sätta pannan på medelvärme i sådär fem minuter och ökar sedan värmen när jag ska börja steka. Det tar en stund extra men jag tycker resultatet blir klart bättre och värmen jämnare sedan jag började med detta.

Dessa två pannor som jag är fullt nöjd med har jag haft i ett par år nu:

https://www.fiskars.com/sv-se/matlagning/kollektioner/all-steel/all-steel-stekpanna-28cm-1023768

https://www.fiskars.com/sv-se/matla...ar/hard-face-optiheat-stekpanna-24-cm-1052236

Den senare skaffade jag när barnen började fixa mat själva just för att beläggningen inte skulle bli överhettad och förstörd. Det har fungerat fint hittills.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Kan bara tillägga att jag nu testat stekpannan från Onyx cookware och kan kraftigt avråda från den

Allt fastnar, trots att jag använder smör och att den är helt ny. Stekte precis ett par falukorvsskivor och ett ägg med en rejält klick smör. Det slutade med att jag fick skrapa ur maten från pannan. Rent bondfångeri!!!

• Gilla
Snaxalig
  • Laddar…
Ronneby-pannorna verkar iaf fungera bra, vi har slutat använda alla andra pannor. Den är tillochmed så snygg att den fått följa med till matbordet som serveringsskål vilket inte hänt förut.

Tror jag ska skaffa ett ex av den minsta 20cm modellen också.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag har gett upp att försöka hitta en panna med beläggning som håller för evigt. Det är slitvaror helt enkelt. Visst, vissa är bättre och andra är sämre men ingen lär hålla för evigt. Har provat en massa varianter efter att folk har sagt "panna A är bäst/Panna B är bäst" och alla jag provat varit ungefär lika kassa. Nu senast köpte jag ICA:s egna. Funkar fint än så länge, men även de kommer att bli kassa till slut. Gjutjärnspannan jag har lär nog hålla i generationer däremot (men den gillar ju inte syrliga saker som tomatsås).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.