Hej, två av fyra spotlights i badrummet har gått sönder. Enligt tillverkaren har modellen utgått och de har ingen ersättningsprodukt. Har någon tips på vad jag kan göra? Kan jag byta ut alla till en annan modell? Går det utan att göra åverkan på taket?
Givetvis kan du byta ut grejorna. Marknaden är full av diverse takspottar, du får bara leta upp en modell som utförandemässig passar i hålen.
Spottarna brukar ha två fjäderbelastade armar som spänner mot ovansidan på innertaket.
Sedan måste du kolla upp drivdonet så det passar till nya spottar. Ej helt trivialt med dessa grejor.
Spottarna brukar ha två fjäderbelastade armar som spänner mot ovansidan på innertaket.
Sedan måste du kolla upp drivdonet så det passar till nya spottar. Ej helt trivialt med dessa grejor.
Stort tack för svar. Vet du vart man kan få bra vägledning kring detta i butik? Är lampaffär bättre än typ Hornbach, Bauhaus?E etompau skrev:Givetvis kan du byta ut grejorna. Marknaden är full av diverse takspottar, du får bara leta upp en modell som utförandemässig passar i hålen.
Rent krasst lär du nog få bättre hjälp i en renodlad lampaffär, dock är min uppfattning att utbudet av produkter är rejält stort i köpladorna.
Ska du bara byta två spot så lär Bauhaus/Hornabch etc ha färdig kit med grejor.
Vad vill du göra med grejorna? Vi saknar rätt mycket info här. Om två spottar slutar att lysa, och som är av sk konstantströmstyp kan felet ligga i en av dessa spottar (jmf med julgransbelysning).
Om du kollar/ta bilder mer på spot eller drivdon så kan du se vad för grejor du har, och då ev. hitta en ersättningsprodukt.
Vad vill du göra med grejorna? Vi saknar rätt mycket info här. Om två spottar slutar att lysa, och som är av sk konstantströmstyp kan felet ligga i en av dessa spottar (jmf med julgransbelysning).
Om du kollar/ta bilder mer på spot eller drivdon så kan du se vad för grejor du har, och då ev. hitta en ersättningsprodukt.
Jag får kika lite mer noga på spot, drivdon m.m. i sin helhet. Har totalt 4 dimbara spottar. En gav upp för någon månad sedan och nu har en annan börjat blinka. Två funkar som de ska. Jag vill ha belysning som funkar så antingen byter jag ut de två som är trasiga nu eller alla fyra direkt om jag hittar lämplig ersättare.E etompau skrev:Rent krasst lär du nog få bättre hjälp i en renodlad lampaffär, dock är min uppfattning att utbudet av produkter är rejält stort i köpladorna.
Klicka här för att svara