Har kört med ett skurmedel för kakel och klinkel som fungerat bra, dock väldigt dyrt 279 för liten flaska.
Ajax, Cillit Bang mfl missfärgar ju fogen(är för basikt,vilket inte är bra för fog?).
Har gråa fogar.
Undrar om någon här har tips på något bra lite billigare medel till att använda i skurhinken samt torka väggarna med?

T tank77 skrev:
[länk]
Okej, har du något tips på medel till skurhink? :)

Claes Sörmland
Vanligt Yes diskmedel.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanligt Yes diskmedel.
OK, det blir inga missfärgningar av det? Yes är ju väldigt uttårkande.

Claes Sörmland
P Peterr Johansson skrev:
OK, det blir inga missfärgningar av det? Yes är ju väldigt uttårkande.
Nej inga missfärgningar. Jag skrubbar väggarna i duschen (det är ju där det finns skit) med diskborste och Yes-diskmedelsvatten. Tar ju alla tvålrester, partiklar och eventuell påväxt.

Fogar som gulnat eller fått mögelprickar p g a av mikroorganismer tar det ju inte hand om så väl för de är så porösa. - skiten måste där blekas eller slipas bort. Jag bleker fogarna med Klorin någon gång om året; spruta/pensla fogarna 20% Klorin (1 del Klorin + 4 delar vatten) och håll fuktigt några timmar. Tycker man Klorin är omoraliskt så finns det ju väteperoxidersättare men de är påtagligt svagare så min framgång där har varierat (kräver mängder med applikationer). Är påväxten inte fogarna så hemsk då kan man ju slipa bort med (Jif/Vim/Cif + skursvamp).

• Gilla
Peterr Johansson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanligt Yes diskmedel.
Enligt keramikrådet ska rengöring för kakel/klinker ha ett ph värde på mellan 2 och 5, Yes har 7.

BirgitS
Tillsätt till ättika eller citronsyra till diskmedelsblandningen så får du ner pH-värdet.

Claes Sörmland
P Peterr Johansson skrev:
Enligt keramikrådet ska rengöring för kakel/klinker ha ett ph värde på mellan 2 och 5, Yes har 7.
Det är ju bara för att få bort kalk. Har man inte kalkproblem så går neutralt rengöringsmedel bra.

Däremot ska man inte spruta natriumhydroxid (propplösare) på kaklet (vem sjutton nu som kan komma på den ideen?) för det kan etsa keramiken. Men en och annan toaletts skål har nog sabbats med propplösare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.