Det där med att kunna vrida handtaget för extra kraft var ju verkligen nytänk, de tär nog som du säger bra för konkurrensen även om jag personligen inte riktigt gillar kopior.

Det har skrivits endel på forumet om Besseys K-Body Revo tvingar och efter vad jag kommer ihåg så verkar alla som provat väldigt nöjda med dem. Själv tycker jag de är helt underbara att jobba med:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ttning-av-tvingar.html?perpage=15#post1452984

Axminster har numera även en egen kopia på Besseys GH tvingar, både den vanliga och en motsvarande Festools snabbtving för skenor. Jag vet inte hur dessa står sig prismässigt men fraktkostnaden brukar bli hög från Axminster när det blir lite tyngre paket.

Jag fraktade 15 kg limknektar från axminister då jag blev chockad av den dyra Usa frakten av bessey revo. Kostade mig 18 pund, vilket jag tycker är helt acceptabelt.

TräNa skrev:
Jag fraktade 15 kg limknektar från axminister då jag blev chockad av den dyra Usa frakten av bessey revo. Kostade mig 18 pund, vilket jag tycker är helt acceptabelt.
Tack för info, då kanske det har blivit bättre nu, det var ett tag sedan jag försökte handla större saker därifrån. Tidigare har mitt intryck varit att det springer iväg ganska fort så snart det är lite tyngre och/eller större paket. Då kanske jag vågar fundera på att handla tvingar därifrån igen.

Tack för trådlänken!

Förstår inte riktigt finessen med KRV som ju kostar bra mycket mer än de vanliga KR-tvingarna. Att det gick att förlänga tvingarna var en nyhet för mig, det känns som att det ställer rätt stora krav på det där mellankopplingsstycket om nu käftarna skall fortsätta vara parallella.

När det gäller priser så tycker jag det känns dyrt i Tyskland, kanske beroende på eurokursen som råder just nu. Swedendro-tools har i princip samma pris som Gerschwitz. Faktum är att även Conrad i Sverige har hyggligt pris om man betänker att de har gratis frakt. Dock är deras prissättning lite skum eftersom 60, 80 och 100cm varianterna kostar lika mycket.

Jag beställde precis från http://www.ebay.de/itm/Bessey-Korpuszwinge-REVO-KR-Korpusspanner-/131209260282?pt=DE_Baby_Kind_Baby_Tür_Treppenschutz&var=&hash=item1e8cae6cfa

Marginellt billigare pga av den höga frakten, beställde kr60.

Redigerat:
badtastex skrev:
Förstår inte riktigt finessen med KRV som ju kostar bra mycket mer än de vanliga KR-tvingarna. Att det gick att förlänga tvingarna var en nyhet för mig, det känns som att det ställer rätt stora krav på det där mellankopplingsstycket om nu käftarna skall fortsätta vara parallella.
Nyttan jag har haft av KRV är att man genom att flytta den "fasta" käften kan justera tyngdpunkten på tvingen. Behöver man sätta flera tvingar med skruvhandtaget åt samma håll så har hela arrangemanget ibland en tendens att tippa över. Genom att dra in den ena käften så kan man få bättre balans i det hela. Det hade varit enklare at förklara med en bild men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Skarvstycket har jag endast använt ett fåtal gånger men jag blev faktiskt förvånad över hur stabilt det blev. Jag har inte mätt upp och kollat exakt hur parallellt det faktiskt blir men tycker det fungerar riktigt bra i praktiken. Jag har skarvat 100 + 150 för att få en tving på 2,5 meter och med den längden så har det fungerat utmärkt.

Tack för svar.

Om man har problem med tyngdpunkt så kan jag förstå att man har nytta av de variabla men kanske inte i andra fall. Men hur är det med förlängningen - kan man förlänga KR lika långt som KRV? Det känns som att den ena av de två fasta käftarna lätt hannar i vägen ochminskar den totala förlängningen eller går de att ta bort ändå?

Jag tänkte nog köpa några 100cm och 60cm, kan man då få till 160cm och 200cm med olika kombinationer?

Tvingarna med vridbart handtag som axminster säljer är grymt bra. Jag har sådana tre mindre och två mellan använder dom hela tiden när man skall fixera något på sågen vid pelarborren eller allmänt klämma fast något tillfälligt. Tack vare att man kan fälla handtaget så behöver man ingen kraft för att spänna dom så hårt att det är omöjligt att få samma presstryck med vanligt handtag (om man inte är värdens starkaste man)
Mina är inte från axminster utan det är original fast dom ser exakt lika ut står till och med samma betäckning på dom förutom att mina har röda plasthandtag. Dom är använda av mig i 16 år och inga som helst förslitningar eller glapp på leden.

Jag gjorde en sökning på dom för en X antal år sedan och hittade tillverkaren i asien någonstans. Då fanns det en återförsäljare via någon ambulerande försäljare som åkte omkring i minilastbilar och krängde verktyg och i finland men dom var hutlöst dyra dubbelt så dyra som standard bessey.
Hade mejlkontakt med vd på fabriken och han frågade hur många kontainrar jag ville ha. Jag sa att jag bara ville ha några st och det var inga problem men han trodde att frakten skulle bli väldigt dyr så det blev nog inte lönsamt trodde han. Så det blev ingen affär då. Det kallar jag service.

Pär

Jag har KR och KRV. KRV kan som jac skriver vara bra för att flytta tyngdpunkt. Trots det kommer jag inte att köpa fler KRV utan enbart KR i framtiden (har 4 st KRV-100 om någon har KR 100 och vill byta). Det beror på två saker:
1) Knappen man ska trycka in för att flytta mothållet låser sig ngt grymt när man har spännt med tvingen. Det är svårt att trycka in den med tummen. Det är dock ett mindre problem.
2) Mothållet har ej samma höjd som KR. Det betyder att om man vill ställa KR och KRV-tvingar rakt upp från tex arbetsbordet så måste man välja att köra antingen med bara KR eller bara KRV. irriterande.

Angående det parallella: även Bessey-tvingarna är ej helt parallella. Du kommer alltid att få högre presskraft mitt för skruven. Med det sagt är de ändå underbara, lätta att arbeta med, starka, går att ställa rakt upp eller lägga ner på ryggen och de ligger kvar, bra grepp, stor anläggningsyta, de smarta tillbehören för att spänna ihop saker m sluttande sidor. Men helt parallellt över hela anläggningsytan spänner de inte.

Skall man förlänga så är nog KRV att föredra. Jag har ingen tving framför mig just nu men jag misstänker att det kan vara lite knöligt att plocka bort den fasta käften från KR. Man kan naturligtvis låta den vara kvar men då tappar man nog nästan 20 cm i längd om inte handtaget skall ta i denna.

Annars håller jag med Daniel_N om nackdelarna med KRV. Att knappen är svår att trycka in gör att man får se till att placera käften rätt från början, man kan inte räkna med att man enkelt kan flytta den när tvingen är på plats. De olika höjderna på mothållet har jag noterat men inte haft några problem med av den enkla anledningen att jag nog ännu inte haft behov av att ha de två modellerna stående upprätt tillsammans.

Jag hade fram tills nu inte koll på att både KR och KRV fanns i alla längder. Jag trodde att det var över en viss längd som KR blev KRV men jag ser nu att så är inte fallet.

EDIT: Jag hittade förresten denna sida: http://www.besseyonline.nl
Min holländska är inte så pass bra så att jag just nu orkar bedöma prisläget eller om de ens skickar till Sverige.

jac skrev:
Skall man förlänga så är nog KRV att föredra. Jag har ingen tving framför mig just nu men jag misstänker att det kan vara lite knöligt att plocka bort den fasta käften från KR. Man kan naturligtvis låta den vara kvar men då tappar man nog nästan 20 cm i längd om inte handtaget skall ta i denna.

Annars håller jag med Daniel_N om nackdelarna med KRV. Att knappen är svår att trycka in gör att man får se till att placera käften rätt från början, man kan inte räkna med att man enkelt kan flytta den när tvingen är på plats. De olika höjderna på mothållet har jag noterat men inte haft några problem med av den enkla anledningen att jag nog ännu inte haft behov av att ha de två modellerna stående upprätt tillsammans.

Jag hade fram tills nu inte koll på att både KR och KRV fanns i alla längder. Jag trodde att det var över en viss längd som KR blev KRV men jag ser nu att så är inte fallet.

EDIT: Jag hittade förresten denna sida: [länk]
Min holländska är inte så pass bra så att jag just nu orkar bedöma prisläget eller om de ens skickar till Sverige.
Mothållen på kr går ej att ta loss.

Jag hänger med på att det känns tokigt om KRV och KV inte hålller samma dimensioner men att man inte kan släppa låset på mothållet under spänn måste väl ändå vara fullt acceptabelt...?

Besseyonline låg ungefär på samma pris som övriga handlare. Bästa pris jag hittat i tyskland (KR60) är nog 39.90€ hos Schreinhandel Neymar.

Nej, var nog otydlig. Det är inte under spänn utan efter att man har haft den spänd. Om du lossar den kan du flytta, loss, flytta etc. Men när du väl har spännt är den sjukt hård nästa gång du ska lossa o flytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.