Turen bland verktygsinköp har nu kommit till tvingar. Jag har några blandade varianter från biltema som inte direkt har imponerat samt ett gäng av Festools olika varianter som jag tycker fungerar mycket bra till Festools prylar.
Det jag är ute efter nu är en bra uppsättning till det lilla hemmasnickeriet. Jag vill ha möjlighet att kunna tillverka skåpstommar och hyllor framöver så lite större saker bör ingå.
Jag har tittat en del på Besseys Revo K-body och för tillfället lutar det mot dessa. Dom är ju dock ganska dyra så jag behöver lite idéer om i vilken ända man ska börja, stora tvingar först och sedan små eller blanda stora och små.
Tar gärna emot input om helt andra tvingar också, samt vad är den "ultimata" uppsättningen av tvingar för hemma snickeriet (bortsett från det faktum att man aldrig har tillräckligt många)
/Daniel
Det jag är ute efter nu är en bra uppsättning till det lilla hemmasnickeriet. Jag vill ha möjlighet att kunna tillverka skåpstommar och hyllor framöver så lite större saker bör ingå.
Jag har tittat en del på Besseys Revo K-body och för tillfället lutar det mot dessa. Dom är ju dock ganska dyra så jag behöver lite idéer om i vilken ända man ska börja, stora tvingar först och sedan små eller blanda stora och små.
Tar gärna emot input om helt andra tvingar också, samt vad är den "ultimata" uppsättningen av tvingar för hemma snickeriet (bortsett från det faktum att man aldrig har tillräckligt många)
/Daniel
Ett ba ämne. Först och främst, du kan aldrig ha för många tvingar. För det andra, tvingar kostar en förmögenhet. Så du måste kompromissa. För att göra det lättare att jobba behöver man ett par enhandstvingar, dem lämnar jag utanför detta (själv har jag wolfcraft).Daniel 01 skrev:
Bessey tvingarna är suveräna. Det finns andra som säkert är ungefär lika bra, men då det finns distanser, plastunderlägg, vinkelpassningar, ... så är det en bra idé att hållla sig till ett märke. Man vill ju att tvingarna i ett skåp alla har samma bottenhöjd om man sätter dem vertikalt från ett bord. Jag kör Bessey för alla nyinköpta stora tvingar.
En sak man inte skall glömma bort är behovet av att få saker och ting i rät vinkel. Bessey tvingen hjälper till, men justeringar kan göras och behövs. Så jag har deras "fyrkantssats", men också ett par stora 90 graders tvingar, likaså ett par 90-graders vinklar från Lee Valley. Samt en "bandtving" som är bra för lådor.
Storlek som du tar upp är ett elände. Sätter du tvingarna horisontellt och de är för stora så får du en rejäl extra vikt. Om du inte köpt sådana som kan flyttas på stången får du därmed en kraft som vill göra skåpet snett. Ett typiskt skåp passar till 60 centimeters tvingar på bredden. Men 70 eller 100 på höjden. Och du behöver spänna det i båda riktningar. En innerdörr på bredden är typiskt 70-80 centimeter. Men väsentligt högre på höjden.
Så minimum startsats är nog 4 stycken 60 centimeters (jag har 8). Sedan kanske 4 100 centimeters (jag köpte förra veckan min 8:e). Jag har större också, men för skåp kan det räcka rätt bra. Det finns dessutom förlängningssatser till Bessey, så man behöver inte köpa de allra längsta så länge man har tillräckligt många "hälften så långa".
--- Mats ---
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Besseys tvingar är som du säger väldigt trevliga. K-body-tvingarna är extremt användbara. Du har ju även funnit Festools tvingar som ofta kan vara väldigt bra till mindre arbetsstycken trots att ena sidan av tvingen saknar plastbeläggning.
Själv behövde jag en herrans massa tvingar till ett vindsluckebygge. Köpte 25st Biltemas 300mm-tvingar vilket bar mig emot då jag avskyr skit. Så här i efterhand ångrar jag mig faktiskt inte, det där med för många tvingar stämmer. Biltematvingarna har dåliga gängor som gör att mycket kraft försvinner där när man spänner. Likväl är det bättre med många halvbra tvingar än ett fåtal bra.
Börja med köp några dyra tvingar samt en dröse billigare. Byt sedan i takt med att du tycker det är värt det/du har råd.
Själv behövde jag en herrans massa tvingar till ett vindsluckebygge. Köpte 25st Biltemas 300mm-tvingar vilket bar mig emot då jag avskyr skit. Så här i efterhand ångrar jag mig faktiskt inte, det där med för många tvingar stämmer. Biltematvingarna har dåliga gängor som gör att mycket kraft försvinner där när man spänner. Likväl är det bättre med många halvbra tvingar än ett fåtal bra.
Börja med köp några dyra tvingar samt en dröse billigare. Byt sedan i takt med att du tycker det är värt det/du har råd.
Råden du gav var bra, men jag blev nyfiken på tvingarna. Jag har gjort två vindsluckor, båda gångerna utan tvingar (använt stöttor). Vad hade du så enormt många tvingar till?phl skrev:
--- Mats ---
Ganska OT det här men, men...Mats Bengtsson skrev:
Jag gjorde bara en ram och dängde på 12mm MDF på båda sidorna om den. Tyckte det behövdes många tvingar då, idag vet jag inte det när jag insett tjusningen i en handhyvel och den möjlighet den öppnar att göra konvexa "clamping cauls".
Tror dessutom att jag lider av samma syndrom som andra (hej Daniel_N), många tvingar är bra
Nån som vet vad "The woodwhisperer" använder för tvingar?
Dom ser oerhört lättarbetade ut.
Dom ser oerhört lättarbetade ut.
Det är JET paralleltvingar. Tyvärr marknafsför inte JET dom i europa, så vill du ha såna är det import från USA som gäller. Dom säljs bland annat på amazon. Dom finns nog även i the woodwhisperers egen webshop.tullemannen skrev:
Även jag får sälla mig till hyllningskören av Bessey's K-Body Revo tvingar.
Jag har dessa:
4 x KR30-2K
4 x KR60-2K
2 x KRV100-2K
2 x KRV150-2K
Men skulle kunna tänka mig att i princip dubblera dessa. 60 tvingarna är nog de jag använder mest men 30 tvingarna har kommit fram ganska mycket på senaste tiden också. Nästa påfyllning blir nog två 100 (eller 150) tvingar till plus två skarvstycken. Med detta kan jag då få till två stycken över två meter, detta för att eventuellt klämma ihop en loftsäng som kanske kommer att byggas.
Festools småtvingar har jag också ett flertal av, dessa använder jag i princip hela tiden till allt möjligt. Jag tycker de är väldigt smidiga att jobba med.
Jag har dessa:
4 x KR30-2K
4 x KR60-2K
2 x KRV100-2K
2 x KRV150-2K
Men skulle kunna tänka mig att i princip dubblera dessa. 60 tvingarna är nog de jag använder mest men 30 tvingarna har kommit fram ganska mycket på senaste tiden också. Nästa påfyllning blir nog två 100 (eller 150) tvingar till plus två skarvstycken. Med detta kan jag då få till två stycken över två meter, detta för att eventuellt klämma ihop en loftsäng som kanske kommer att byggas.
Festools småtvingar har jag också ett flertal av, dessa använder jag i princip hela tiden till allt möjligt. Jag tycker de är väldigt smidiga att jobba med.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
En verklig budget variant är Bessey KRV tvingar. Lista ut hur många du behöver använda samtidigt och lämpliga längder. Köp långa tvingar i det antal som listat ut du behöver använda samtidigt med längd som du kapar för att erhålla de längder som du behöver.
KRV100 kan tex ge 2st längder med spännvidd 450mm eller 1st 700mm och 1st 200
KRV200 kan ge 2st 700mm och 1st 340mm.
De båda "röda plast mojängerna" inklusive de svarta skyddsbackarna tar 155mm av skenlängden. KRV100 skenan är 1225mm lång
KRV100 kan tex ge 2st längder med spännvidd 450mm eller 1st 700mm och 1st 200
KRV200 kan ge 2st 700mm och 1st 340mm.
De båda "röda plast mojängerna" inklusive de svarta skyddsbackarna tar 155mm av skenlängden. KRV100 skenan är 1225mm lång
Det är knepigt det här med tvingar för dom som sagt var kostar skjortan om man skall ha ett gäng av kvalitets tvingar. I sverige finns nästan bara bessey. Men ibland behöver man bara limma ihop något utan krav på passning och då behövs sällan "fin" tvingen typ parallel utan en standard tving och där finns ett större utbud av lågpris vissa är helt ok andra totalt värdelösa.
Man kan använda sig av clamping cauls (kommer inte på det svenska namnet) och då minskar behovet av tvingar.
Men 6-8 st av div storlek är bra början 300, 400, 600, är bra längder tycker jag. Längre tvingar typ 800 och uppåt behövs sällan. Men däremot behöver man ibland limma något som kräver lång spännkraft ett budget alternativ kan vara begagnade limknektar.
Jag själv använder trätvingen tvingman mycket vid smålimning och vid möbeltillverkning/renovering den räcker väl och den är billig
Mitt standard råd är att köp tvingar till det stundande projekt på så viss sprids kostnaden. Det fins ett undantag....rea... då gäller inga lagar.
Pär
Man kan använda sig av clamping cauls (kommer inte på det svenska namnet) och då minskar behovet av tvingar.
Men 6-8 st av div storlek är bra början 300, 400, 600, är bra längder tycker jag. Längre tvingar typ 800 och uppåt behövs sällan. Men däremot behöver man ibland limma något som kräver lång spännkraft ett budget alternativ kan vara begagnade limknektar.
Jag själv använder trätvingen tvingman mycket vid smålimning och vid möbeltillverkning/renovering den räcker väl och den är billig
Mitt standard råd är att köp tvingar till det stundande projekt på så viss sprids kostnaden. Det fins ett undantag....rea... då gäller inga lagar.
Pär
Redigerat:
Paul Sellers svarar på en liknande fråga om tvingar på sin blogg:
http://paulsellers.com/2012/01/clamps-good-ones-for-newstart-woodworkers/
http://paulsellers.com/2012/01/clamps-good-ones-for-newstart-woodworkers/
Jag instämmer med många andra, många tvingar är bra. Man vill inte gärna att arbetsflödet stoppas upp utan att det ska flyta på och det går ofta åt mer tvingar än vad man tänkt sig. För min del, som inte sysslar med snickeri professionellt men snickrar en hel del, så har jag valt att investera i några bra tvingar men framförallt köper jag på mig en massa halvbra varianter efter hand. Det är klart att jag hellre plockar upp en Bessey men i 99 fall av 100 går det lika bra med selleri från biltema. Två svaga punkter brukar vara; 1) formpressad anläggningsyta mot den gängade stången som lossnar och går sönder och 2) för vekt material/dimension på den justerbara stången, speciellt på längre tvingar.
Redigerat:
Tackar för alla svar och en intressant diskussion!
Paul Sellers blogg var intressant, och även om jag inte har sett några av dom "live" så tycker jag att aluminiumtvingarna som han förespråkar påminner om de limknektar som clas ohlson säljer (Art nr 30-7556). Det kanske kan vara värt att titta på dessa som ett lite längre, och framför allt billigare alternativ i de större dimensionerna.
Jag är fortfarande väldigt sugen på Bessey-tvingarna framför allt för att få ett bra vinkelrätt tryck.
Det kanske får bli en kombination av co-knektar och Bessey-tvingar i storlek 100 cm och neråt.
/Daniel
Paul Sellers blogg var intressant, och även om jag inte har sett några av dom "live" så tycker jag att aluminiumtvingarna som han förespråkar påminner om de limknektar som clas ohlson säljer (Art nr 30-7556). Det kanske kan vara värt att titta på dessa som ett lite längre, och framför allt billigare alternativ i de större dimensionerna.
Jag är fortfarande väldigt sugen på Bessey-tvingarna framför allt för att få ett bra vinkelrätt tryck.
Det kanske får bli en kombination av co-knektar och Bessey-tvingar i storlek 100 cm och neråt.
/Daniel
Jag har som de flesta verkar ha en hög basictvingar från något budgetvaruhus, kommer inte ens ihåg men använder dem än idag som komplement.
I övrigt har jag en hög med wolfcraft snabbtvingar som allt i allo och är rätt nöjd med dessa.
Sedan har jag hitills 8 st Bessey från 60 cm och uppåt. Skulle vilja ha några limknektar också men alltid glömt bort det tills nästa projekt och då svurit åt mig själv igen
Helst skulle jag vilja köra en del Plano limpressar men varit för snål hitills
I övrigt har jag en hög med wolfcraft snabbtvingar som allt i allo och är rätt nöjd med dessa.
Sedan har jag hitills 8 st Bessey från 60 cm och uppåt. Skulle vilja ha några limknektar också men alltid glömt bort det tills nästa projekt och då svurit åt mig själv igen
Helst skulle jag vilja köra en del Plano limpressar men varit för snål hitills
Vad man ska ha beror ju på vad man gör. Har ett antal skruvtvingar från Bessey och några noname samt en drös med enhandstvingar från både Bessey och Wolfcraft. Om jag ska vara ärlig så anvder jag mest enhandstvingarna från Wolfcraft då de är enklast att jobba med, för jag jobbar oftast ensam och då är det väldigt bekvämt med dessa tvingar som kan både pressas fram och bak med en hand. Presskraften är urusel jämfört med de andra men de åker ändå fram 99% av fallen då det för det mesta ska bara hålla ihop stycket så att man kan fixera och justera för att sedan borra/skruva igenom. Ska man limma så är det förstås bättre med ordentliga tvingar.