3 976 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Bra lösning för vägguttag?
"Allt går", men frågan är om det är värt det.D d.sad skrev:
Thomas_Blekinge anger riktningen för en möjlighet, men om du anlitar hantverkare för detta så kommer det kosta minst en tusenlapp per uttag, kanske 2 tusen också.
Det lät billigt, med tanke på vad det kostar att ens få någon att komma och ringa på dörren.Mikael_L skrev:
Flex slang går att skarva. Montera en rot dosa för du vill ha uttaget fräs ett spår för flex slangen spackla måla tråda om, klartD d.sad skrev:
Då är jag med, men min tanke var nog inte att uttaget skulle sitta precis ovanför golvlisten utan med lite mellanrum åtminstone. Men det är en väldigt bra lösning absolut.T Thomas_Blekinge skrev:
Bra idé!H Hybro skrev:
Ja är det brandcellsgräns så finns det lösningar, med en kombination av att välja rätt materiel och korrekt montering.M Mikaelgustafsson skrev:
Och det finns ett flertal fabrikat på brandklassade dosor, ska jag väl förtydliga.
Men dels rätt val av material, samt stor noggrannhet vid montage och följa alla anvisningar, t.ex. ska hålen vara tagna väldigt precist osv, ofta får man inte sätta dosor för nära varandra osv.
Är det lägenhetsskiljande väggar (eller kontor o.d. där man vill ha ljudisolerat mellan rummen) så tillkommer även kraven på att elinstallationen inte får medföra för stor flanktransmission av ljud, så där tillkommer det ytterliga krav.
Klicka här för att svara