Hej!

Skall bygga en "skrivbordsvägg". Hela anordningen skall fästas i betongvägg och nu börjar jag fundera på om jag har tagit i lite väl mycket med antalet skenor och konsoler.

Som syns på bilden skall det bli ett skrivbord längst ner. Skrivbordet skall klara av normalt användande med dator och kanske symaskin eller liknande. Kommer använda de långa elfa-konsolerna på 57cm för skrivbordet.

Ovanför kommer det bli hyllplan med mycket böcker.

Vad jag funderar över är ifall det egentligen hade fungerat lika bra med ett cc-mått på 90cm istället för 55cm. Nackdelen är väl då att hyllplanen kanske sviktar av böckerna. Men själva skrivbordet borde väl rimligtvis fungera lika bra med fyra konsoler, 90cm mellanrum?

Misstänker att skenorna kommer sitta som berget. Tycker docka att elfa själva är lite otydliga gällande hur konsolerna kan belastas.

• Vägg med hyllsystem, tre hyllplan ovanför ett långt skrivbord 300 cm, monterat med skenor och konsoler 55 cm cc, i ett utrymme med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två saker att tänka på.
Det ena är att konsolerna lutar lite inåt. Man behöver finjustera ”örat” med en liten fil för få en helt horisontell bordsskiva. Det är filigranarbete.
Det andra är att du behöver ha en infästning av skenan i väggen, precis ovanför samma bordskivekonsol, för att det inte skall flexa.
Ett alternativ till att bara använda den långa konsolen är att ha någon form av tvärslå diagonalt mellan undersidan bordskiva och skenan en bit ner på väggen. Det senaste blir absolut stabilast, men kanske inte vad du hade tänkt dig.

AXS
Hur tjock är skivan?
Har samma lösning i barnrum med vitt hyllplan som bänkskiva. Det blev lite för svajigt så satte 2 vinkeljärn i väggen för lite mer stabilitet.

Är det 25mm skiva tror jag det är helt lugnt om du fäster skenan inte bara i topplisten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.