6 080 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Bra/dålig häll
Hej skall köpa ugn med häll. Har aldrig ägt någon förut men har hört en del om att en del hällar är dåliga.
Är det en viss typ av hällar eller vissa märken som är dåliga?
Använde häll en gång i ett hyrt hus och tyckte den slog av och på värmen hela tiden så hällen var omväxlande röd/svart och att koka upp vatten tog väldigt lång tid jämfört med en konventionell platt-spis.
Några råd? Det finns väl ugnar med häll från en 4000 någonting. Hade inte tänkt lägga mer än max 8000.
/Johan
Är det en viss typ av hällar eller vissa märken som är dåliga?
Använde häll en gång i ett hyrt hus och tyckte den slog av och på värmen hela tiden så hällen var omväxlande röd/svart och att koka upp vatten tog väldigt lång tid jämfört med en konventionell platt-spis.
Några råd? Det finns väl ugnar med häll från en 4000 någonting. Hade inte tänkt lägga mer än max 8000.
/Johan
I förra köket hade vi en Bosch-häll och gjorde samma observationer som du... Av/på/av/på. Ganska osofistikerat. Enda elhällen jag skulle bry mig om att titta på är induktionshäll. Och för det priset kan man ju lika gärna börja grunna på var man kan ställa ett par gasflaskor 
Men de andra hällarna kan ju ha blivit bättre sen vår gjordes (95?).
Men de andra hällarna kan ju ha blivit bättre sen vår gjordes (95?).
Jag har skrivit om mina dåliga erfarenheter med Elektrolux vitvaror tidigare. Elektroluxspisen med häll är i samma smäck-klass som allt annat de gör...Vi tycker det tar väldigt lång tid att få plattorna varma, förutom snabbplattan då som går något fortare. Hällen är svår att hålla snygg och det blir lätt repor och andra märken.
Dessutom måste man i stort sett skruva isär ugnsluckorna för att göra rent glasen...nä fy akta dig för det märket...
Dessutom måste man i stort sett skruva isär ugnsluckorna för att göra rent glasen...nä fy akta dig för det märket...
Som med allt annat får du vad du betalar för. Men det finns ingen anledning till att inte köpa en spishäll (med eller utan gun)
Min erfarenhet av spishäll är dock:
Välj en häll med riktiga vred, inte den "smarta" varianten med touchkontroller direkt på hällen.
Det funkar inte när du håller på med lite seriös matlagning.
Är du kletig eller fet om fingrarna fungerar det inte.
Kokar något över och rinner ut över touchkontrollen. Du kan bränna dig och det fungerar inte heller.
Dagens hällar är dock snabba, bra mycket bättre än motsvarande spisplatta.
Min erfarenhet av spishäll är dock:
Välj en häll med riktiga vred, inte den "smarta" varianten med touchkontroller direkt på hällen.
Det funkar inte när du håller på med lite seriös matlagning.
Är du kletig eller fet om fingrarna fungerar det inte.
Kokar något över och rinner ut över touchkontrollen. Du kan bränna dig och det fungerar inte heller.
Dagens hällar är dock snabba, bra mycket bättre än motsvarande spisplatta.
Bedrövligt....Kanske beror på att den är så lite så att den totala effekten blir låg.Sweli skrev:
De spisar (4 plattor) som jag har kopplat in har haft möjligheten att koppla både med 1-fas och 3-fas.
Men det är ju bra att veta att det är olika, för då kan man ju kolla upp det i förväg.
/C 8)
Klicka här för att svara