Hej skall köpa ugn med häll. Har aldrig ägt någon förut men har hört en del om att en del hällar är dåliga.

Är det en viss typ av hällar eller vissa märken som är dåliga?

Använde häll en gång i ett hyrt hus och tyckte den slog av och på värmen hela tiden så hällen var omväxlande röd/svart och att koka upp vatten tog väldigt lång tid jämfört med en konventionell platt-spis.

Några råd? Det finns väl ugnar med häll från en 4000 någonting. Hade inte tänkt lägga mer än max 8000.

/Johan

I förra köket hade vi en Bosch-häll och gjorde samma observationer som du... Av/på/av/på. Ganska osofistikerat. Enda elhällen jag skulle bry mig om att titta på är induktionshäll. Och för det priset kan man ju lika gärna börja grunna på var man kan ställa ett par gasflaskor ;)

Men de andra hällarna kan ju ha blivit bättre sen vår gjordes (95?).

Jag har skrivit om mina dåliga erfarenheter med Elektrolux vitvaror tidigare. Elektroluxspisen med häll är i samma smäck-klass som allt annat de gör...Vi tycker det tar väldigt lång tid att få plattorna varma, förutom snabbplattan då som går något fortare. Hällen är svår att hålla snygg och det blir lätt repor och andra märken.
Dessutom måste man i stort sett skruva isär ugnsluckorna för att göra rent glasen...nä fy akta dig för det märket... :P

Som med allt annat får du vad du betalar för. Men det finns ingen anledning till att inte köpa en spishäll (med eller utan gun)

Min erfarenhet av spishäll är dock:

Välj en häll med riktiga vred, inte den "smarta" varianten med touchkontroller direkt på hällen.
Det funkar inte när du håller på med lite seriös matlagning.

Är du kletig eller fet om fingrarna fungerar det inte.
Kokar något över och rinner ut över touchkontrollen. Du kan bränna dig och det fungerar inte heller.

Dagens hällar är dock snabba, bra mycket bättre än motsvarande spisplatta.

Om jag skulle behöva välja häll skulle bara köpa induktion.

Men jag valde gas. Bättre finns inte.

Ugnen självfallet el 3-fas.

Problemet med keramikhäll är att dom går på en fas därför är dom så långsamma.

På de flesta så kan man välja om man vill koppla in 1-fas eller 3-fas.
/C 8)

Pelle skrev:
OK då, men då borde det vara tjänstefel av elektrikern om han han inte drar fram 3-fas...
Visst är det så. Då kan man ju välja själv hur man vill göra.  :)
Jag själv skulle aldrig koppla in 1-fas på en spis.
/C 8)

Min dotter köpte en Siemens Domino häll och den går på bara 1-fas. Jag reagerade på att den var så långsam och de undersökte om det gick att få den 3-fasig.

Svar NEJ

Sweli skrev:
Min dotter köpte en Siemens Domino häll  och den går på bara 1-fas. Jag reagerade på att den var så långsam och de undersökte om det gick att få den 3-fasig.

Svar NEJ
Bedrövligt....Kanske beror på att den är så lite så att den totala effekten blir låg.
De spisar (4 plattor) som jag har kopplat in har haft möjligheten att koppla både med 1-fas och 3-fas.

Men det är ju bra att veta att det är olika, för då kan man ju kolla upp det i förväg. :)
/C 8)

Kanske ska tillägga att inkoppling/omkoppling endast får utföras av en person med elbehörighet.
/C 8)

Vi har en Elctrolux spis med keramikhäll sedan tio år. Den fungerar perfekt, är lättstädad, snabb ( speciellt snabbplattan som är supersnabb) och snygg.
Vi är helnöjda med både den och våra Elux kylfrysar! :D

har en elux hällspis(ek 6160) idag inköpt 2000, trodde den skulle vara snabbare än vår elspis från -87...den är sååååå seg...skulle gå snabbare att koka upp en dl i mikron...nu blir det induktion å den är snabb...hoppas jag ;D

om jag var otydlig så menar jag att det skulle gå snabbare att koka upp en dl i taget i mikron än att vänta på att halvlitern i kastrullen ska koka...mina fingrar e rätt snabba ibland....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.