F fsn skrev:
Bedrövligt dålig koll han har den konstapeln. Göra om till vanlig bil, tror inte det du…

[länk]

Varför inte? Till skillnad från de gamla reglerna som krävde fysisk ombyggnad så räcker det i princip med en genomgång och ett intyg från märkesverkstaden för att registrera en hyfsat ny bil tillbaks till personbil.

F
useless useless skrev:
Varför inte? Till skillnad från de gamla reglerna som krävde fysisk ombyggnad så räcker det i princip med en genomgång och ett intyg från märkesverkstaden för att registrera en hyfsat ny bil tillbaks till personbil.
Det är helfordonsgodkända bilar och då behövs ett intyg från fordonstillverkaren som garanterar överensstämmande. För att öht få det intyget så skall fordonstillverkaren gå igenom hela bilen på en jäkla massa punkter, avgasrening, programvara, bromsar mm. Få fordonstillverkare är intresserade av det och utfärdar inga intyg. Sen så är detta Sverige och vi är inte så bra på sånt här så det finns de som har smugit igenom det hos nån besiktningsstation ändå, troligtvis för att det saknas kontrollfunktioner och att det går att registrera ändå utan intyg. Jag vet inte om det beror på total okunskap på besiktningsststionerna eller på mutor.

EDIT: Teoretiskt skulle man med MER ombyggnation av fordonet kunna registrera den till bil igen via SFRO som amatörbyggt fordon men det är en lång väg att gå med krav på rätt omfattande ändringar från original.

F fsn skrev:
Det är helfordonsgodkända bilar och då behövs ett intyg från fordonstillverkaren som garanterar överensstämmande. För att öht få det intyget så skall fordonstillverkaren gå igenom hela bilen på en jäkla massa punkter, avgasrening, programvara, bromsar mm. Få fordonstillverkare är intresserade av det och utfärdar inga intyg. Sen så är detta Sverige och vi är inte så bra på sånt här så det finns de som har smugit igenom det hos nån besiktningsstation ändå, troligtvis för att det saknas kontrollfunktioner och att det går att registrera ändå utan intyg. Jag vet inte om det beror på total okunskap på besiktningsststionerna eller på mutor.

EDIT: Teoretiskt skulle man med MER ombyggnation av fordonet kunna registrera den till bil igen via SFRO som amatörbyggt fordon men det är en lång väg att gå med krav på rätt omfattande ändringar från original.
Enligt de bilhandlare som intervjuas i den här filmen finns det inga tekniska hinder att göra en återregistrering till personbil. Dock krävs det ju att det är en rätt så ny bil och att man bra har gjort modifieringar som är enkla att reversera.
Har man köpt en Porsche eller BMW för 4-500 000 till sin 15-åring så har man nog inga problem att hosta upp 15-20 000:- till när ynglingen fyller 18.

Gimp Gimp skrev:
Tack ni som har lämnat bra förslag.

Jag är inte häktad ännu ;)
Traktorn är fortfarande på tenisk utredning och sonen har fått en advokat som verkar bra.
Misstänker att det blir förhör om någon vecka.

Återkommer när det finns något mer konkret.
Tack för uppdatering.

Tråden har måhända spårat ”lite” med alla ”nån har fel på internet så jag kan inte komma och äta just nu älskling! ” :rofl:

Så det är väldigt trevligt när du orkar hålla oss nyfikna uppdaterade

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Enligt de bilhandlare som intervjuas i den här filmen finns det inga tekniska hinder att göra en återregistrering till personbil. Dock krävs det ju att det är en rätt så ny bil och att man bra har gjort modifieringar som är enkla att reversera.
Har man köpt en Porsche eller BMW för 4-500 000 till sin 15-åring så har man nog inga problem att hosta upp 15-20 000:- till när ynglingen fyller 18.

[media]
Var det nåt i det klippet som inte ytterligare bekräftade det jag skrev?

De flesta av bilverkstäderna säger ju att det är hypotetiskt då det inte ens är säkert att dom tar på sig ett sånt jobb. Det behöver även utfärdas ett intyg från biltillverkaren, inte från märkesverkstad. Flera biltillverkare utfärdar inte dessa. Jag vet att Porsche gör det på anmodan från märkesverkstad. BMW gör det inte, tror verkligen inte att Volvo gör det heller. Det är inte direkt vanligt heller att ungarna åker runt i nyare lågmilare som är värda att konvertera till bil. Det brukar handla om bilar på nersidan om 100’. En snål ombyggnad och konvertering till traktor kostar från ca 10000kr om man bara gör minimum. Den är värd mer som traktor än bil så en återkonvertering för 20-30% av totalvärdet känns rätt meningslös.

Redigerat av moderator:
F fsn skrev:
Det är inte direkt vanligt heller att ungarna åker runt i nyare lågmilare som är värda att konvertera till bil. Det brukar handla om bilar på nersidan om 100’. En snål ombyggnad och konvertering till traktor kostar från ca 10000kr om man bara gör minimum. Den är värd mer som traktor än bil så en återkonvertering för 20-30% av totalvärdet känns rätt meningslös.
Tja, även om flertalet bilar är av den typen du beskriver så har jag sett exempel på föräldrar som planerat att köpa telingens första-bil och konvertera till A-traktor under perioden mellan A och B-körkort.
Och vad gäller prisnivå så var det senaste exemplet jag såg en mor som funderade på att köpa en Tesla model 3 till sonen om det gick att traktor-modifiera den. :)

F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, även om flertalet bilar är av den typen du beskriver så har jag sett exempel på föräldrar som planerat att köpa telingens första-bil och konvertera till A-traktor under perioden mellan A och B-körkort.
Och vad gäller prisnivå så var det senaste exemplet jag såg en mor som funderade på att köpa en Tesla model 3 till sonen om det gick att traktor-modifiera den. :)
Det är möjligt att du har sett, du uppfyller fö all ”check in the box” för precis det jag skrev. Jag bor i en ytterst välmående tjänsteman villaförort. Antalet traktorer här och i andra villaområden runt stan har exploderat. Oavsett vad du sett, eller hört i enstaka fall så är stora merparten av de finare bilarna som BMW 5 och 3-serie, Porsche Cayenne, Audi A4 och A6 samt Volvo V70 fas2 bilar som är runt 10 år gamla och från ca 180-200000 km på mätarn, vissa har gått 300-350000km eller mer. Det förekommer Porsche Cayenne och det värsta jag sett där var väl en Cayenne Turbo på ca 500-550hk eller nåt sånt, tror den kostade runt 120-150’ som bil.

När det gäller Porsche Cayenne så är den antagligen värd betydligt mer som A-traktor än som personbil så i det fallet är det ekonomiskt smart att bygga om den. En 20 år gammal Cayenne är bara en gammal sunkig SUV som är dyr i drift och ingen speciellt alls men en Porsche A-traktor kommer alltid kännas som något speciellt. För jag tror aldrig någonsin att man kommer bygga Singer Cayenne som man bygger Singer 911.

För alla som inte vet vad en Singer Porsche är, sök på YouTube. Det finns en hel industri som bygger om gamla sportbilar med teknik från nyare bilar men behåller det gamla utseendet. Där är Singer en av de mer kända aktörerna.

F
D Donald-Duck skrev:
När det gäller Porsche Cayenne så är den antagligen värd betydligt mer som A-traktor än som personbil så i det fallet är det ekonomiskt smart att bygga om den. En 20 år gammal Cayenne är bara en gammal sunkig SUV som är dyr i drift och ingen speciellt alls men en Porsche A-traktor kommer alltid kännas som något speciellt. För jag tror aldrig någonsin att man kommer bygga Singer Cayenne som man bygger Singer 911.

För alla som inte vet vad en Singer Porsche är, sök på YouTube. Det finns en hel industri som bygger om gamla sportbilar med teknik från nyare bilar men behåller det gamla utseendet. Där är Singer en av de mer kända aktörerna.
Retro-look förutsätter väl nästan att det skall vara en sportbil vilket Cayenne inte alls är och sen kräver det nästan att det finns nåt att ”retroa” på, där finns det väl inget som lämpar sig bättre än 911. Även om jag personligen är av den åsikten att en 911 skall vara luftkyld och helst nyare än -87 så man slipper 915-lådan.

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Uppdatering i ärendet, förrvirrat vittne som i rätten sa fel bil, fel färg och fel tid, men superskicklig åklagare som rättade vittnet mot ursprungligt vittnesmål. Vår försvarsadvokat var det värsta jag någonsin varit med om, typ ingen fråga till vittnet och vid slutframställan var hans enda ord "vi nekar fortfarande" medans åklagaren tappert försökte förvrida sitt hopplösa case inför nämdemännen som bestod av 3 gamla tanter som såg extremt griniga ut.
Jag som förälder försökte komma till tals men fick inte.
Hade typ gett upp hoppet.

Men, han blev friad ändå vilket ändå tyder på att man faktiskt granskar innan man fattar beslut.

Dock har han varit av med körkortet sedan 5/5 och domen måste vinna laga kraft innan han får tillbaka det :mad:

• Gilla
Lindgrenski och 2 till
  • Laddar…
F
Gimp Gimp skrev:
Uppdatering i ärendet, förrvirrat vittne som i rätten sa fel bil, fel färg och fel tid, men superskicklig åklagare som rättade vittnet mot ursprungligt vittnesmål. Vår försvarsadvokat var det värsta jag någonsin varit med om, typ ingen fråga till vittnet och vid slutframställan var hans enda ord "vi nekar fortfarande" medans åklagaren tappert försökte förvrida sitt hopplösa case inför nämdemännen som bestod av 3 gamla tanter som såg extremt griniga ut.
Jag som förälder försökte komma till tals men fick inte.
Hade typ gett upp hoppet.

Men, han blev friad ändå vilket ändå tyder på att man faktiskt granskar innan man fattar beslut.

Dock har han varit av med körkortet sedan 5/5 och domen måste vinna laga kraft innan han får tillbaka det :mad:
Vilken jävla skandal. Då kommer han ju att bli frikänd och på vilka grunder har hans körkort då dragits in? Han har två sommarlov i sitt liv med traktor, ett av dessa har han nu felaktigt blivit av med. Skadestånd?

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
TS kanske får snabbare svar i Öst, då de verkar vara på jakt efter ammo! :D

V
F fsn skrev:
Vilken jävla skandal. Då kommer han ju att bli frikänd och på vilka grunder har hans körkort då dragits in? Han har två sommarlov i sitt liv med traktor, ett av dessa har han nu felaktigt blivit av med. Skadestånd?
Såklart ge honom lite jävla skadestånd på skattebetalarnas bekostnad.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F
V Villaägarenr1 skrev:
Såklart ge honom lite jävla skadestånd på skattebetalarnas bekostnad.
Den skattefinansierade snuten som uppenbarligen la båda sina pungkulor i händerna på ett opålitligt eller kanske tom ljugande vittne kanske skulle ha sansat sig då? Tycker du att nån form av skadestång eller ersättning inte är aktuell om man är felaktigt behandlad av en myndighet? Fundera noga innan du svarar.

Det var fö rätt många från begåvningsreserven tidigare inden här tråden som hade synpunkter om både det ena och det andra. Rätt ok att det ändå verkar finnas nån form av fundamental sans även hos tingsrätten.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.