20 618 läst ·
36 svar
21k läst
36 svar
Bra borrhammare? bila liten yta betongolv!
Ja, ska du ta ut mycket har du två (rimliga) vägar, antingen såga ut golvet med en golvsåg eller kraftigare bilhammare, typ denna.
Båda vägarna är rimliga, jag har kört på båda när badrummet plockades ut (10m2).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...mare/bilningsmaskiner/bilningshammare-011639/
Båda vägarna är rimliga, jag har kört på båda när badrummet plockades ut (10m2).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...mare/bilningsmaskiner/bilningshammare-011639/
Tack för tips och återkoppling!C corre skrev:
Vilken ”borr” funkade bäst? De som är formade som en platt mejsel är det som finns. Funkar någon annan sort bättre eller är den mest lämplig?
När man hyr maskin brukar man oftat ta med både mejsel och spjut. Vad som fungerar bäst beror lite på betongen och hur väl som man kommer åt. När man tycker att det går trögt så kan man växla till det andra verktyget och ibland går det bättre med den andra och ibland märker man ingen större skillnad.
Utöver att slagenergin är flera gånger större och därmed avverkar mycket snabbare så är även är ergonomin och framförallt avvibreringen så otroligt mycket bättre på en riktig bilmaskin, typ hilti, som du hyr. Du orkar hålla på mycket länge och riskerar inte att få skador på händerna.
Det går helt enkelt inte att jämföra med en biltema/jula-maskin.
Det kostar några hundra om dagen, skulle maskinen mot förmodan paja när du håller på så kommer de ut med en ny till dig.
Faktum är att folk generellt inte insett vilken guldgruva som Cramo mfl är. I det stora hela är kostnaden för att hyra maskiner väldigt liten, det går fortare och är mycket trevligare att jobba med.
Det är, som ungdomarna säger, värt 😀.
(Och nej, jag jobbar inte på Cramo)
Det kostar några hundra om dagen, skulle maskinen mot förmodan paja när du håller på så kommer de ut med en ny till dig.
Faktum är att folk generellt inte insett vilken guldgruva som Cramo mfl är. I det stora hela är kostnaden för att hyra maskiner väldigt liten, det går fortare och är mycket trevligare att jobba med.
Superduper tack för input 🤜🤛mexitegel skrev:
Utöver att slagenergin är flera gånger större och därmed avverkar mycket snabbare så är även är ergonomin och framförallt avvibreringen så otroligt mycket bättre på en riktig bilmaskin, typ hilti, som du hyr. Du orkar hålla på mycket länge och riskerar inte att få skador på händerna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Liten skalbagge inomhus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Bygga grund till en liten tillbyggnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behövs det nåt extra för att bila med borrhammare?
Verktyg & Maskiner