C cpalm skrev:
Jo absolut, det suger. Men ändå stor skillnad på täckningsradien = antalet repeaters. Med ZigBee ser det ut som att jag skulle behöva ett rätt stort antal repeaters. Annars gillar jag också ZigBee.

Visst är det så. Men vad är rätt val om man skall köpa en existerande produkt till rimligt pris? BT 5.0 utlovar trots allt mycket mer än "traditionell" BT.
Rimligt pris är ju lite subjektivt, men jag fortsätter tipsa om LoRa som penetrerar bra. Som sensor är Sensative strips är inte särskilt dyra men har tyvärr ingen display.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Rimligt pris är ju lite subjektivt, men jag fortsätter tipsa om LoRa som penetrerar bra. Som sensor är Sensative strips är inte särskilt dyra men har tyvärr ingen display.
Ja, de var lite - speciella. Men så vitt jag kan se ligger de på runt en 700 spänn styck(?)
Tvivlar inte på att det är helt rätt vad beträffar räckvidden, men nja, känns inte riktigt moget för hemmaautomation. Vare sig vad gäller pris, produktutbud, tillgänglighet eller färdiga integrationer.
Men motbevisa mig gärna med fler konkreta tips. Gärna på hela kedjan som behövs för en fungerande lösning.

C cpalm skrev:
Är inte jättesugen på att rigga massa repeaters över hela huset
C cpalm skrev:
Någon som har erfarenhet av Bluetooth-repeaters?
Du kanske skulle försöka simma lite medströms, det är bekvämare än man tror :giggle:
Ikea Trådfri vägguttag meshar bra, vi använder dem tillsammans med små lättplacerade givare från Aqara. Allt synkat mot en Conbee II sticka i en RPi, med HA på en virtuell maskin i servern.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
C
Strip Strip skrev:
Du kanske skulle försöka simma lite medströms, det är bekvämare än man tror :giggle:
Du menar att jag borde "rigga massa [ZigBee] repeaters över hela huset"?

Du får det att låta som att jag krånglar till det, men de tre olika enheter jag testat skulle på pappret funkat alldeles utmärkt om de bara klarade den utlovade räckvidden. En av dem utlovar ju till och med 80 m räckvidd, men klarar inte ens 20.

Så vad skall man realistiskt räkna med vid en seriös "projektering" av ett ZigBee-nätverk?
Vad är, låt oss säga, radien på den sfär inom vilken vi har en garanterat bra och stabil signalstyrka, även genom väggar och bjälklag? 2 m? 5 m? 10 m? Eller bör man ta särskild hänsyn till väggar och bjälklag och tänka minst en repeater per rum?
Utan svar på den frågan känns det som att jag dyker ner i ett kaninhål här om jag börjar experimentera med repeaters. Vet inte ens om jag har vägguttag på alla ställen det potentiellt skulle behövas. Än mindre ett lämpligt placerat sådant.

Om nu IKEA Trådfri vägguttag är ett bra val av repeater blir det ju inte lättare av att IKEA inte ens nämner ordet ZigBee i produktbeskrivningen. Tvivlar inte att alla HA-entusiaster har örnkoll på detta, men för oss "dödliga" :rofl:

J
C cpalm skrev:
Du menar att jag borde "rigga massa [ZigBee] repeaters över hela huset"?

Du får det att låta som att jag krånglar till det, men de tre olika enheter jag testat skulle på pappret funkat alldeles utmärkt om de bara klarade den utlovade räckvidden. En av dem utlovar ju till och med 80 m räckvidd, men klarar inte ens 20.

Så vad skall man realistiskt räkna med vid en seriös "projektering" av ett ZigBee-nätverk?
Vad är, låt oss säga, radien på den sfär inom vilken vi har en garanterat bra och stabil signalstyrka, även genom väggar och bjälklag? 2 m? 5 m? 10 m? Eller bör man ta särskild hänsyn till väggar och bjälklag och tänka minst en repeater per rum?
Utan svar på den frågan känns det som att jag dyker ner i ett kaninhål här om jag börjar experimentera med repeaters. Vet inte ens om jag har vägguttag på alla ställen det potentiellt skulle behövas. Än mindre ett lämpligt placerat sådant.

Om nu IKEA Trådfri vägguttag är ett bra val av repeater blir det ju inte lättare av att IKEA inte ens nämner ordet ZigBee i produktbeskrivningen. Tvivlar inte att alla HA-entusiaster har örnkoll på detta, men för oss "dödliga" :rofl:
Du behöver ju inte explicit repeaters utan vad som helst som har strömmatning fungerar ju om du är allergisk mot att "rigga" repeaters. Vilken väggdosa som helst med nolla fungerar ju för att mata tex ett zigbeerelä. Vips så har du skapat ett osynligt meshnät. Själv kunde jag styra zigbeeprylar utifrån vårt trapphus en våning under 5-6 meter bort med alltså bjälklag mellan så troligen skulle du inte ens behöva i alla rum heller. Ikea kör ZigBee och kommer vara med i matter nu också så deras grejer funkar men är i mitt tycke för basic. Tex denna kan du koppla in och låta agera repeater.
https://www.amazon.se/dp/B08MJL8G3C?ref_=cm_sw_r_apan_dp_SBAAKNB0MNQ13Z1NKT00

66 inlägg om att läsa temperatur trådlöst till HA och ingen använder Shelly UNI?

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
C
J Jocke Best skrev:
Du behöver ju inte explicit repeaters
Nej självklart. Nu kanske det inte är så mycket att jag vill dölja dem. Mer att det blir onödigt dyrt och komplicerat med en massa nätanslutna små enheter som drar ström och utgör en brandfara.

Sen har jag genomgående plåtdosor i huset, så varken särskilt gott om plats och, förmodar jag, kanske inte heller funkar så bra för radiosignaler?

J
C cpalm skrev:
Nej självklart. Nu kanske det inte är så mycket att jag vill dölja dem. Mer att det blir onödigt dyrt och komplicerat med en massa nätanslutna små enheter som drar ström och utgör en brandfara.

Sen har jag genomgående plåtdosor i huset, så varken särskilt gott om plats och, förmodar jag, kanske inte heller funkar så bra för radiosignaler?
Det kostar att ligga på topp. Både enkelt, billigt och bra blir ju svårt. Kanske bäst att strunta i alltihop. Nu har du ju velat i månader. Detta är mitt sista bud annars. Denna funkar rakt av och syns knappt.

https://www.amazon.se/dp/B0B4P3Y7VH?ref_=cm_sw_r_apan_dp_CVRPPMA30CTH4M8V7X3Y

Aftonbladet eller Expressen https://g.co/kgs/h59USQ

C
J Jocke Best skrev:
Nu har du ju velat i månader.
Velat vet jag inte, jag har ju delvis baserat på tips här i tråden köpt in och testat fyra olika lösningar som inte funkade.

Ledsen att jag inte "tänder" på en ZigBee mesh-lösning rakt av, men även om jag uppskattar alla tips jag får här så får jag uppfattningen att många är "skrivbordstips" där författaren inte skriver någonting om sina erfarenheter kring nu då framför allt räckvidden som visat sig vara en utmaning. Man kanske inte ens själv har prylen i fråga(?) Skriv gärna vad ni själva har för erfarenheter kring räckvidd på lite längre avstånd så är det stor (y). Eftersom man uppenbarligen inte alls kan lita på vad som uppges i marknadsföringen.

Just nu ligger mycket riktigt projektet tyvärr i malpåse. Men kommer det nya konkreta uppslag på något enkelt, billigt och bra så tar jag gärna upp det igen. Det skulle vara najs i arbetet att optimera uppvärmingen av huset, men jag kommer inte att lägga tiotusentals kronor på det. Det är det helt enkelt inte värt.

Månader är ingenting. Jag tror @MathiasS kan berätta om vikten av research inför inköp. (Har något minne om en luftpåfyllare ;))

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Månader är ingenting!

629618-497f006d25bf83d03751b2deb42a13ed.jpg

632861-6109a3a5dac6874d49eb19a31dac7b10.jpg

• Gilla
harka
  • Laddar…
det skalet till UNI såg smutt ut – har du printat det själv eller hittat det någonstans?

harka harka skrev:
det skalet till UNI såg smutt ut – har du printat det själv eller hittat det någonstans?
shellyparts.de

• Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.