G PerAbrahamsson skrev:
Vilken typ av område passar in på det exemplet du gav om 75%?
Inget i södra delarna av landet iallafall ;-) Men pappas granne sålde precis sitt hus för 545 000. 170 kvm villa med vind och källare, 2000 kvm tomt, sjöutsikt. Bygga nytt kostar väl åtminstone 4 miljoner?
Men lilla sommarstugan på 50 kvm med 10 000 kvm naturtomt och som inte är vinterbonad kan vi nog få ett par miljoner för av nån holländare, så det jämnar ju ut sig.

Anna_H Anna_H skrev:
Inget i södra delarna av landet iallafall ;-) Men pappas granne sålde precis sitt hus för 545 000. 170 kvm villa med vind och källare, 2000 kvm tomt, sjöutsikt. Bygga nytt kostar väl åtminstone 4 miljoner?
Men lilla sommarstugan på 50 kvm med 10 000 kvm naturtomt och som inte är vinterbonad kan vi nog få ett par miljoner för av nån holländare, så det jämnar ju ut sig.
Det kan vara gigantiskt stor skillnad från läge till läge här nere med. Det känns som att halva kommunskaran i Skåne är tokdyra lägen medans andra halvan är av skräpstatus på bostadsmarknaden. På vissa platser i södra Småland betalar dom ju en i stort sett för att ta emot ett hus, vill man göra buissness med uthyrning till Holländare och Tyskar så vore det en bra plats att börja på. Torpen har så mycket historia med för dem som gillar det..

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G PerAbrahamsson skrev:
Vilken typ av område passar in på det exemplet du gav om 75%?
Du skrev att du räknade med att köpa för 200 - 300 000. Det innebär ett pris som motsvarar 10 - 15% av vad motsvarande hus skulle kosta att bygga idag. Områden där det går att köpa så billigt, är typiskt områden där du inte kan räkna med att få tillbaka det man lägger på en renovering.

Utan äger man ett hus där, så renoverar man för egen del, det är ett hus man vill bo i, renoveringskostnaden är en del av konsumtionskostnaden för att leva. Inte en investering man kan räkna med att få igen vid en ev. försäljning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skrev att du räknade med att köpa för 200 - 300 000. Det innebär ett pris som motsvarar 10 - 15% av vad motsvarande hus skulle kosta att bygga idag. Områden där det går att köpa så billigt, är typiskt områden där du inte kan räkna med att få tillbaka det man lägger på en renovering.

Utan äger man ett hus där, så renoverar man för egen del, det är ett hus man vill bo i, renoveringskostnaden är en del av konsumtionskostnaden för att leva. Inte en investering man kan räkna med att få igen vid en ev. försäljning.
Jag håller inte helt och hållet med dig, jag tror att du kan få rätt pris vart som helst bara man gör det på rätt sätt. Naivt? Absolut! Det finns nya outforskade vägar att trampa upp i okunskapens snårdjungel (antagligen har du rätt dock)

Om vi håller oss till frågan så är iaf min erfarenhet att det är stor skillnad på om huset är på fri grund eller ej, all form av arrende betyder att min bank skulle ha en rak amortering på 25 år, plus en ränta som är högre än till lån till fastighet på fri grund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.