Jag och tjejen går i sommarhusdrömmar, vi har dock inte den mest pappersenliga ekonomin för tillfället. Jag är heltidsstuderande med fullt lån/bidrag och hon har en fastanställning som snart kommer löpa ut i form av mammaledighet (hon är i 40e veckan), vilket sträcker sig ca ett år framåt ju. Sammanlagt får vi in ca 35.000kr/mån om man räknar med CSN-pengar. Vi har två barn redan. Jag tänker så klart fixa mig ett sommarjobb/fast jobb när mina studier löper ut i maj. Med de här förutsättningarna, vilken bank kan tänkas gå med på att låna oss de ca 300.000kr-400.000kr som vi behöver? Någon med liknande erfarenheter? Vilka banker godkänner studiemedel som inkomst och vilka gör det definitivt inte?

Tänk på att en del av CSN redan är lån. Det är nog lämpligt att ni avvaktar tills du har en fast anställning. Tråkigt men tryggt

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ska också nämna att en stor del av vår ide med detta är att i längden gå med vinst. Det vi söker är egentligen ett "beboeligt ruckel" att rusta upp och ha som sommarställe ett tag för att sedan sälja den med vinst. Där vi bor hittar vi hus villor som vi kan tänka oss bo i (bor i hyres-lgh nu) men inte under 800.000kr. Vi skulle kunna välja att spara ihop till egen kontantinsats till dö-dagar (egentligen typ 2 år) eller ta en gemytlig omväg på vägen till att bli husägare, och dessutom få lära sig mycket om att ha hus. Vi är just nu mer inne på det sistnämnda. Era erfarenheter, tips och råd uppskattas högt!

Banker kräver generellt att du har en fast anställning för att låna ut överhuvudtaget. Nu har du din tjej med fast anställning. Möjligt att den "duger" för att klara det detaljkravet, trots kommande försäldraledighet. Sedan tittar banken lite på utsikterna för dig efter färdiga studier. Kommer du ut i ett bristyrke, hur ser den lokala arbetsmarknaden ut osv.

Graviditet tror jag faktiskt att de inte tar så stor negativ hänsyn till. Om man söker i "ogravivt" läge, så kan man ju i princip ha en graviditet i nästa vecka. Utan det ligger i de marginaler banken vill se i månadsbudgeten.

De flesta jag vet som har köpt bostad (ofast brf) som student, har haft sponsring av föräldrar, som får gå in som medlåntagare.

G PerAbrahamsson skrev:
Ska också nämna att en stor del av vår ide med detta är att i längden gå med vinst. Det vi söker är egentligen ett "beboeligt ruckel" att rusta upp och ha som sommarställe ett tag för att sedan sälja den med vinst. Där vi bor hittar vi hus villor som vi kan tänka oss bo i (bor i hyres-lgh nu) men inte under 800.000kr. Vi skulle kunna välja att spara ihop till egen kontantinsats till dö-dagar (egentligen typ 2 år) eller ta en gemytlig omväg på vägen till att bli husägare, och dessutom få lära sig mycket om att ha hus. Vi är just nu mer inne på det sistnämnda. Era erfarenheter, tips och råd uppskattas högt!
Nu är jag inte riktigt med. Har du en kontantinsats, eller räknar du med att låna till den också?

Banken kommer att kräva 15% kontantinsats, sparade pengar. Det blir basen för diskussion. Att räkna med vinst, blir väldigt spekulativt, traditionellt kanske det har varit lönsamt, men det är omöjligt att sia om, framförallt i nuvarande marknadsläge. Alltså en rätt riskabel investering.

Vänta tills du har fast anställning....
Under tiden kan ni ju leta. Och eftersom ni inte ska köpa just nu kan ni leta efter hus som inte är till salu, kanske något som ser övergivet ut, eller där det är någon äldre, och höra sig för om de är intresserade av att sälja om något år.

Chilla 2 år. Under tiden skaffar du dig ett fast jobb och ni lägger undan så mycket ni bara kan varje månad, så att ni har en rund och fin liten kontantinsats. Utan den (eller sponsring från päronen som Hempularen är inne på) kommer ni inte långt oavsett vilka inkomster ni har. Samtidigt kan ni ju börja titta er omkring och "lära er" att titta efter de viktiga sakerna.

Själv hade jag förmånen att ha föräldrar med villa med gott om utrymme för att låna till min kontantinsats när jag köpte min stuga, så det är ett alternativ om någon av er har samma förutsättningar.

Tror inte att ni kan räkna dina CSN-pengar som inkomst i bankens ögon. Har några bekanta som varit i liknande situation och då har banken helt betraktat den studerande parten som en belastning och att det då är en hel familj som ska försörjas på en inkomst. I praktiken så skulle det vara lättare för din sambo att låtsas vara singel och ansöka om lån helt på egen han istället för att söka tillsammans med en studerande partner.
Sorry om det låter hårt men det är så många banker resonerar

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Belyser det jag egentligen vet men inte vill inse riktigt, vår sits är en uppförsbacke. MEN jag har hört flera personer som fått stå med på lån som studenter så jag vet om att det finns banker som kan ge ut bra lån ändå. Jag får börja att ringa runt..

Jo alltså vi har kontantinsatsen, annars hade jag inte ens tänkt tanken. Vi siktar på att köpa ett renoveringsobjekt för pris mellan 150.000-300.000kr för att under året renovera samt inreda det för max 100.000kr, men låt säga 75.000kr för sakens skull. Som mest blir det alltså 375.000kr = en egen kontantinsats på ca 56.000kr(15%), vilket vi har. Och det är verkligen inga gigantiska summor vi bollar med, så jag har ändå vissa hopp. Det gäller att forska och hitta det där objektet ingen ser värdet och potentialen i, och det är halva nöjet inte sant?

Att köpa ett hus innebär ju alltid en risk säger dem, men oftast innebär det en bra långtidsinvestering för framtiden eller hur? Det har slagit oss att vi just nu bara pungar ut pengar till hyresvärdens framtid, vilket retar oss. Vet inte om vi tyar 2 år till av det, när de inte ens kan erkänna att att tvättmaskinen inte fungerar som den ska..

Så..vilka banker kan vara gott att börja med tros det?

Jag gissar att renoveringar i ett hus för under halvmiljonen inte betalar sig, alltså att en investering på ex.vis 75.000 inte höjer försäljningsvärdet med lika mycket.

Ni bör nog titta lite närmare på värden på renoverade och orenoverade fastigheter och se om ni tror att det finns pengar att skära emellan. Annars är väl inte Smålands inland det som varit hetast i bostadsutvecklingssammanhang på senare år.

Vad gäller lån sällar jag mig till dem som tycker att ni bör vänta tills ni i alla fall har en heltidsinkomst igen, annars är det nog banker som Bluestep till 2–3 ggr normal bolåneränta som gäller.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att renoveringar i ett hus för under halvmiljonen inte betalar sig, alltså att en investering på ex.vis 75.000 inte höjer försäljningsvärdet med lika mycket.

Ni bör nog titta lite närmare på värden på renoverade och orenoverade fastigheter och se om ni tror att det finns pengar att skära emellan. Annars är väl inte Smålands inland det som varit hetast i bostadsutvecklingssammanhang på senare år.

Vad gäller lån sällar jag mig till dem som tycker att ni bör vänta tills ni i alla fall har en heltidsinkomst igen, annars är det nog banker som Bluestep till 2–3 ggr normal bolåneränta som gäller.
Du har antagligen rätt..dock är det vid Hanöbukten som vi söker inte i Smålands inland. (Man är hyfsat mätt på Småland vid det här laget)
Får nog avvakta men ska kontakta en "vanlig" bank och lära mig vad som gäller Tack för svar!

Lite enkelt uttryckt, i områden där du kan köpa hus i skapligt underhållet skick för summor som avsevärt ligger under nyproduktionskostnad. Säg att priserna ligger 75% under kostnaden för att bygga liknande hus. Där får du inte tillbaka en renoveringskostnad vid försäljning heller. Lägger du 100 000 på att renovera så ökar värdet med 25-50000.

Det är helt enkelt så att tillgången kraftigt överstiger efterfrågan i de här områdena.

Även ett enklare fritidshus på ex 80 kvm kostar bortåt 2 milj. att bygga med avlopp El-anslutning osv. Kan gå att pressa ner mot 1 milj. Med baltiska prefab företag, och mycket eget arbete.

Om du köper ett fritidshus för 200 000 och tänker bo i det även på vintern, så har du ofta ett hus med nästan obefintlig isolering, du kan få en driftskostnad på 5-10000 i månaden, vattnet fryser osv.

H hempularen skrev:
Lite enkelt uttryckt, i områden där du kan köpa hus i skapligt underhållet skick för summor som avsevärt ligger under nyproduktionskostnad. Säg att priserna ligger 75% under kostnaden för att bygga liknande hus. Där får du inte tillbaka en renoveringskostnad vid försäljning heller. Lägger du 100 000 på att renovera så ökar värdet med 25-50000.

Det är helt enkelt så att tillgången kraftigt överstiger efterfrågan i de här områdena.

Även ett enklare fritidshus på ex 80 kvm kostar bortåt 2 milj. att bygga med avlopp El-anslutning osv. Kan gå att pressa ner mot 1 milj. Med baltiska prefab företag, och mycket eget arbete.
Hör vad du säger, men vi har inte tänkt bo där vintertid, endast sommartid. Jag inser att området är av stor vikt, därför känner jag för just Hanöbukten/Östenlen där det ändå är attraktivt sommartid även om det ligger 3-4 mil inåt land. Och gemytliga ruckel går att finnas där till relativt låga priser..andra sidan Skåne kan man ju bara glömma det direkt i det anseendet. Vilken typ av område passar in på det exemplet du gav om 75%?

Tror mycket på att styla huset, utöver det väsentliga då..samt att verkligen "sälja" ett hus, det som mäklare försöker göra. Och vet att det går att få till en bra finish med återanvända byggmaterial osv. Ska hur som helst bli intressant och lärorikt att utforska!

Tyvärr måste även jag sälla mig till skaran att du ska ta det lugnt tills du har avslutat studierna och har inkomst.
Det kan säkert (fortfarande) finnas en affärsidé i att renovera rätt objekt och hyra et eller sälja - men att ta lån redan nu riskerar förvärra din "uppförsbacke".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.