38 016 läst ·
114 svar
38k läst
114 svar
Boxer IPTV, TV över fiber
Tja, det hör väl inte till den här diskussionen egentligen, men före digital-tv kunde vi titta på tv på landet. Bilden hade lite skuggor och så, men det var fullt möjligt att titta.F Fifth Avenue skrev:Jag får citera en gammal gubbe på mitt jobb !
"Förr i tiden satt man helt sonika upp en antenn och tog emot allt trådlöst, nuförtiden ska man gräva upp halva tomten för att installera fiber, sedan ska man installera boxar, och beställa olika kort och abonnemang...och SEN kan man se på tv"
Tja, kanske inte helt rättvist. Men det ligger en del sanning i det ändå !
Nu står det bara "ingen signal" trots ska möjliga antenner och förstärkare och grejer...
Betala för teve!? Skulle aldrig falla mig in. Det finns ett kabelnät i villaområdet och det gick något år efter inflytt innan vi fick meddelande om att betala avgiften annars skulle det sluta fungera vid ett visst datum. Det slutade inte. Sen fick vi ett till papper med ännu ett datum, men såvitt jag vet fungerar det än, men vi har inte haft tv:n kopplad till uttaget på mer än sex månader, så jag vet inte.
Surt nog måste man ändå betala till det däringa Radiotjänst.
Surt nog måste man ändå betala till det däringa Radiotjänst.
Känns lite som alla över samma kam... TS hade problem med Boxer. Undvik Boxer. Som andra sagt, tex Felias IP-tv fungerar helt super!prototypen skrev:
Verkar som man får hålla sig till marksänd TV ett tag till, Sagemcom boxarna verkar överlag vara tröttande sega. Har provat Boxer play som man också har tillgång till, inte alla kanel finns med där men OK. När jag tittar via stationära datorn, en 4 kärnig Mac och 100 Mbit fiber så skiftar kvalitén från OK till suddig till mycket suddig (svårt läsa textremsan) upp och ner hela tiden. Provar jag med min antika iPad2 så är kvalitén bra men då stoppar det upp var 5-10 minuter och en bit av programmet faller bort, kan ju vara prestandabrist på paddan men andra streamtjänster funkar.
Viasat lovar ju guld och gröna skogar men, nej marksänt får det bli ett tag till.
Protte
För de som inte hängde med på modermodemet kommer här förklaringen...elpaco skrev:
http://modermodemet.com

Det är lugnt John. Utanför ämnet IPTV: Om du vill uppleva nätet på ett nytt, egentligen gammalt, sätt så prova en textbaserad webbläsare, exempelvis Lynx. Sidorna laddas blixtsnabbt. På gott och ont visas förstås inga bilder och annan grafik. Men du kommer att slå Text TV nördarna med hästlängderJohn Smith skrev:
Får du in Teliaabonemanget i Minix?R ribbones skrev:
Kan du byta kanal med "Chanel up/down" eller välja en kanal direkt med siffrorna på fjärrkontrollen?
Om klockan är tex 19:41 och du väljer kanal "SVT1" (på din Minix), hamnar du då automatiskt 11 minuter in i "Rapport"?
Är inte en Minix likt en Apple-tv eller en ChromeCast, med andra ord en sorts mediaspelare/mediadator?
Du jämför äppel med päron!!!
Du måste jämföra mellan samma typ av elektronikboxar, tex inbyggd DVB-T-mottagare i en tv, DVB-C-mottagare, DVB-S-mottagare, IP-TV-mottagare, med andra ord mottagare för "linjär tv-mottagning".
Mitt förslag är att göra som HasseTeknik föreslår, jag hamlade i typ samma situation mot SectorAlarm där jag vägrade att ha med deras tjänster att göra när det tog mer 1 timme för deras väktare att komma till vårt hus vid ett larm (nu var det inte inbrott utan barnen som strulat till det, vilket var tur i otur, men det visst inte sector alarm) och de dessutom hade fräckheten att meddela att det inte alls tagit så långtid, utan typ "bara" 50 minuter för det hade väktaren skrivit i rapporten, då jag sa att de kunde få bilder från övervakningskameran när barnet lämnat huset och när väktaren var på plats med tidsangivelser så behövdes inte det, utan då kanske det kunde vara så att väktaren hade skrivit "fel" klockslag...
Sector hävdade bestämt att jag inte kunde avsluta avtalet innan avtalstiden hade gått ut, och jag vägrade att betala en enda månadsavgift till då de inte kunde leverera tjänsten som jag betalade för, efter några vändor med kundservices och någon mellanchef, så sa jag kallt att jag kommer bestrida frakturerna och så får de dra det till domstol för att få in sina pengar (om de skulle vinna), räknade kallt med att beloppet (under 1000 SEK) de skulle få in inte stod i kontrast med publiciteten de skulle få med att det tog mer än 1 timme för väktaren att komma på plats.
Kundtjänst försökte lite fint säga att det kunde ju vara så att väktaren var på ett annat uppdrag och det därför inte fanns någon ledig väktare till mig, och då jag lite sarkastisk undrade om det var mitt problem att lösa att de inte har tillräckligt med bemanning för att hantera de antalet utryckningar de har, så hörde jag inte mer om det...
Det viktigaste är dock att du dokumenterar alla fel under en lite längre period, då detta kommer behövas för att avgöra om du har en fullgod tjänst eller ej, om det nu skulle gå till en rättssak, kolla med konsuments ombudsmannen i din kommun, de kan ge dig fler tips och råd på hur du går vidare, tänkt dock på att ARN bara är vägledande så även om du skulle ta det den vägen och få rätt är det inte säkert att företaget betalar tillbaka några pengar om du får rådet att betala in och sedan gå via ARN för att få tillbaka dina pengar. Många av de större företagen har dock sagt att de skall följa ARN's beslut, men alla gör inte det...
Sector hävdade bestämt att jag inte kunde avsluta avtalet innan avtalstiden hade gått ut, och jag vägrade att betala en enda månadsavgift till då de inte kunde leverera tjänsten som jag betalade för, efter några vändor med kundservices och någon mellanchef, så sa jag kallt att jag kommer bestrida frakturerna och så får de dra det till domstol för att få in sina pengar (om de skulle vinna), räknade kallt med att beloppet (under 1000 SEK) de skulle få in inte stod i kontrast med publiciteten de skulle få med att det tog mer än 1 timme för väktaren att komma på plats.
Kundtjänst försökte lite fint säga att det kunde ju vara så att väktaren var på ett annat uppdrag och det därför inte fanns någon ledig väktare till mig, och då jag lite sarkastisk undrade om det var mitt problem att lösa att de inte har tillräckligt med bemanning för att hantera de antalet utryckningar de har, så hörde jag inte mer om det...
Det viktigaste är dock att du dokumenterar alla fel under en lite längre period, då detta kommer behövas för att avgöra om du har en fullgod tjänst eller ej, om det nu skulle gå till en rättssak, kolla med konsuments ombudsmannen i din kommun, de kan ge dig fler tips och råd på hur du går vidare, tänkt dock på att ARN bara är vägledande så även om du skulle ta det den vägen och få rätt är det inte säkert att företaget betalar tillbaka några pengar om du får rådet att betala in och sedan gå via ARN för att få tillbaka dina pengar. Många av de större företagen har dock sagt att de skall följa ARN's beslut, men alla gör inte det...
-Får du in Teliaabonemanget i Minix?
Telia play, sappa play, etc...
-Kan du byta kanal med "Chanel up/down" eller välja en kanal direkt med siffrorna på fjärrkontrollen?
Beror på vilken play tjänst som används.
-Om klockan är tex 19:41 och du väljer kanal "SVT1" (på din Minix), hamnar du då automatiskt 11 minuter in i "Rapport"?
Ja, beror på vilken play tjänst som används.
-Är inte en Minix likt en Apple-tv eller en ChromeCast, med andra ord en sorts mediaspelare/mediadator?
Ja, eller en surfa platta med hdmi och airmouse
- Du jämför äppel med päron!!!
Nej, jag jämför iptv mot iptv.
-Du måste jämföra mellan samma typ av elektronikboxar, tex inbyggd DVB-T-mottagare i en tv, DVB-C-mottagare, DVB-S-mottagare, IP-TV-mottagare, med andra ord mottagare för "linjär tv-mottagning".
LOL iptvmottagare, det finns inte.
Telias låda är en Linux dator med en webbläsare, minix är Linux dator med Android. Båda kan användas för att ta emot IP paket som kan innehålla videodata. Alltså Äpple Äpple.
Telia play, sappa play, etc...
-Kan du byta kanal med "Chanel up/down" eller välja en kanal direkt med siffrorna på fjärrkontrollen?
Beror på vilken play tjänst som används.
-Om klockan är tex 19:41 och du väljer kanal "SVT1" (på din Minix), hamnar du då automatiskt 11 minuter in i "Rapport"?
Ja, beror på vilken play tjänst som används.
-Är inte en Minix likt en Apple-tv eller en ChromeCast, med andra ord en sorts mediaspelare/mediadator?
Ja, eller en surfa platta med hdmi och airmouse
- Du jämför äppel med päron!!!
Nej, jag jämför iptv mot iptv.
-Du måste jämföra mellan samma typ av elektronikboxar, tex inbyggd DVB-T-mottagare i en tv, DVB-C-mottagare, DVB-S-mottagare, IP-TV-mottagare, med andra ord mottagare för "linjär tv-mottagning".
LOL iptvmottagare, det finns inte.
Telias låda är en Linux dator med en webbläsare, minix är Linux dator med Android. Båda kan användas för att ta emot IP paket som kan innehålla videodata. Alltså Äpple Äpple.
LOL hit och LOL dit, med IPTV-mottagare (som absolut är en etablerad term) åsyftas vanligen en box (linuxbaserad eller ej) som ansluter till ett särskilt nät (ej internet) och via multicast lyssnar på en eller flera MPEG-strömmar. Play-tjänster och andra OTT-baserade streamingtjänster brukar vanligtvis inte räknas som IPTV. Äpplen och päron.R ribbones skrev:
Åh vad jag är nöjd med parabaol-TV ibland 
Vi hade Telias IPTV via fiber och tänkte att vi kanske skulle byta till Boxer IPTV via fiber, då det verkade bra och var bättre pris än Telia.
När jag fick paketet från Boxer och försökte få igång det hela så blev jag förskräckt när jag märkte hur dålig kvalitet det var på bild/ljud, hur segt det var i menyer, kanaler som saknades och alla felmeddelanden. Testade att kontakta supporten, men de verkade helt ointresserade. De skulle "kolla" och snart skulle det fungera.
Efter 10 timmar ringde jag åter till supporten igen och sa att det fortfarande inte fungerar och frågade vad de tänker göra för att det ska fungera. Då sa personen i supporten att om jag inte var nöjd kunde jag säga upp avtalet och skicka tillbaka deras utrustning. Så då gjorde jag som de sa, dagen efter skickade jag tillbaka prylarna och återgick till Telia.
När jag fick paketet från Boxer och försökte få igång det hela så blev jag förskräckt när jag märkte hur dålig kvalitet det var på bild/ljud, hur segt det var i menyer, kanaler som saknades och alla felmeddelanden. Testade att kontakta supporten, men de verkade helt ointresserade. De skulle "kolla" och snart skulle det fungera.
Efter 10 timmar ringde jag åter till supporten igen och sa att det fortfarande inte fungerar och frågade vad de tänker göra för att det ska fungera. Då sa personen i supporten att om jag inte var nöjd kunde jag säga upp avtalet och skicka tillbaka deras utrustning. Så då gjorde jag som de sa, dagen efter skickade jag tillbaka prylarna och återgick till Telia.