Exakt de lurar in kunderna att man får boxen ,modemet eller vad det nu kan vara "Gratis" om man binder upp sig tills man dör . Skippa allt sånt och köp den elektronik som man behöver själv o skippa att låsa upp sig är det bästa slipper man vara beroende av ett drygt pissbolag med urdålig service

Jag har fiber men valde TV via parabol (CA-modul så man slipper boxen och en extra dosa) istället. En stor fördel med detta är att går fiberanslutningen ner kan man titta på TV och vise versa.

Kör med Boxer via marknätet, inget att klaga på, HD-bilden är bra, boxarna (Sagem) av enkel modell utan inspelning funkar bra.
Lätt att byta kanaler i kanalpaketet via deras hemsida, och rimliga priser på extrakort (3:e kortet kostar 10kr/månad).
Någon gång under heta sommarkvällar, speciellt vid solnedgångstid kan det inträffa bildstörningar då sändningarna från Danmark och Tyskland når in över södra Sverige. Samma fenomen fanns även på det analoga systemet.

Har haft Boxer en tid med deras smartbox. Tyvärr mängder med problem, ibland bild utan ljud, ibland tvärt om vilket måste lösas med omstart. Otroligt frustrerande. Viasat hade väl inga stora tekniska problem när jag använde deras tjänster men det dom lovade ekonomiskt höll tyvärr inte. För en tid sedan fick vi fiber installerat och jag funderade länge på vilken leverantör jag skulle välja. Eftersom jag gillar HD och är en stor fan av Discovery valde jag i juni Telia när dom nått en överenskommelse med denna kanal. Kan bara säga att det var som en ny värld, allt fungerar utan problem. Små snabba boxar som hittills varit helt problemfria. Visst, det blir en del pengar varje månad då vi har det stora paketet och tvillingar men jag betalar gärna lite mer och är fri från problem.

Boxer via mottagare i teven (utan inspelning och en dum tv) fungerar bra för oss DVB-T2. Har behövt byta CA modul vart annat år, tror de dör av värmen men kostar typ 300 kr.

Streaming via Apple TV 4 är snudd på felfritt med fiber. Använder Netflix, CMore, SVT Play, Hulu+ och HBO.

Var länge sedan vi körde linjär IP-TV men verkar inte ha förbättrats i någon större utsträckning med den hårdvara som de svenska operatörerna använder. Bindningstider är en kvarleva från förr som de som inte tror på sin egen tjänst och erbjudande håller kvar vid.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G Glenn42 skrev:
Hej!

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Boxer och då främst deras IPTV. Detta är inte en uppmaning att undvika Boxer som pesten utan mer lite information om mina upplevelser så man kan få lite mer kött på benen när man ska välja sin TV-leverantör. Det kan ju vara så att det funkar jättebra för vissa med men man kanske tänker en extra gång först innan man binder upp sig någon längre tid.

Jag hittade inte mycket information alls egentligen när jag Googlade runt för att jämföra dom olika leverantörerna. Telia och Viasat verkade väll som lite starkare kort följt av Comhem men jag hittade inte något direkt negativt om Boxer. Eftersom jag hade haft marksänd digitaltv innan från Boxer som fungerade bra hoppade jag på deras erbjudande med bredband, TV och telefoni.

Installationen gick smidigt men snart därefter började problemen, flera gånger om dagen tappade boxen kontakt med programkortet, hängde sig och startade om sig. Under dom få perioder där jag faktiskt hade bild och kunde titta på TV upptäckte jag hur otroligt seg boxen var i menyer, EPG och vid kanalbyten. När man hade spenderat några minuter på att sega sig fram igenom playtjänsterna och väl kommit fram till något man ville titta på så hade man 50% chans att lyckas, antingen startade programmet eller så startade boxen om sig. Efter lite felsökning kom jag fram till att när boxen tappar kontakt med programkortet så kan man efter några försök få igång den igen genom att rucka lite lätt på kontakterna bak på boxen, det måste vara något glapp i den tänkte jag och kontaktade supporten.

Första vändan med supporten gick väll lite sådär. När jag påpekade att boxen var väldigt slö och att det tar flera sekunder ibland när man navigerar i menyn så får jag bara svaret att det är bara den boxen dom erbjuder. Jag försökte luska lite i om det var någon ny hårdvara på gång men det verkade inte så. Jag förklarade även att jag ville att boxen alltid ska vara på så det är bild direkt man startar TVn men att det inte gick att stänga av strömsparläget på den vilket det stod i manualen att det skulle gå. Jag fick svaret: "Tänk dig själv vad fort den slits och blir dålig om den står på hela tiden, tänk om en dator hade stått på hela tiden då hade den ju blivit dålig på ett halvår". Och detta är alltså ett uttalande från en kille på ”Teknisk support”. Jag förklarade även om alla fel och felmeddelanden jag hade fått. Rådet jag fick var att alltid stänga av boxen när jag hade tittat färdigt. Jag kände ju att det inte kommer hjälpa ett skvatt men följde rådet tills dagen efter då jag möttes av samma felmeddelanden igen och pillande med kontakterna tills boxen hittade programkortet och jag fick bild.

Nästa tur med supporten så fick jag frågan om jag hade gjort en fabriksåterställning, eftersom jag av tidigare erfarenheter visste att jag kommer att få frågan hade jag redan gjort det vilket jag förklarade men jag vet inte om supporten inte trodde på mig eller vad som var problemet, jag fick göra en till. Sedan fick jag instruktioner om att göra en hard reset, skillnaden mot en fabriksåterställning är väll att boxen laddar hem mjukvaran på nytt. Efter två försök med felmeddelanden om att mjukvaran inte kunde laddas ner gick det tredje gången. Vi kom överens om att jag provar lite till så skickar dom en ny box nästa dag om problemen skulle kvarstå. Jag tog upp frågan igen med strömsparläget och fick då till svar att den funktionen var avaktiverad på fiber-boxen för att spara bandbredd.

Kan ni gissa vad som hände nästa dag? Jupp, samma problem och felmeddelanden, jag kontaktade supporten och dom skulle skicka en ny box. När jag fick den nya boxen hoppades jag på att allt bara skulle fungera. Problemen med programkortet verkade åtminstone vara borta men dagliga felmeddelanden fortsätter. Jag hade hoppats på att segheten vid kanalbyte i menyer och EPG också var p.g.a. att det var något fel på den gamla boxen men den nya var precis lika seg så det är helt enkelt så dålig boxen är. Boxens (Sagemcom Smartbox DTIW77) betyg 3,5/10 på Prisjakt säger ju en del och när jag läser omdömena där står det klart att Boxer skickar med jättedålig hårdvara.

Jag kanske ställer för höga krav och att det är orimligt att 2017 tycka att man ska kunna byta kanal och navigera i menyer och EPG utan flera sekunders väntetid. Att man ska kunna använda playtjänsterna och lyckas starta program. Att man ska kunna använda boxen en hel dag utan felmeddelanden eller rycka ur strömsladden för att boxen hänger sig och inte svarar på signaler från fjärrkontrollen. Eller att man ska kunna starta boxen med fjärrkontrollen utan att behöva rycka ut nätsladden och sätta in den igen.

Jag vill häva avtalet eftersom tjänsterna jag betalar för inte fungerar så jag skickar ett vädjande mail till Boxer.

Jag fick ett standardsvar tillbaka:
Du ska inte acceptera att vänta bindningstiden ut i detta fallet om du haft problemen som du beskriver hela tiden.
Återkoppla till kundtjänsten och förklara att det är en hävning av avtalet. Du har gjort vad du har kunnat genom att varit i kontakt med tekniska supporten och följt deras förslag utöver din egen felsökning. Stå på dig, acceptera inte det avslutet du fick!

• Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skicka ett mail, där du förklarar att du inte ämnar betala någon avgift, förrän de har fixat felet. Kommer det fakturor, så bestrider dem och förklara samma sak. Går också att leta reda på någon styrelsemedlem och skicka informationskopia till denne. Förhoppningsvis inser de då att det inte går att vidhålla avtalet, såvida de inte fixar tjänsten.
Helt rätt som Hasse skriver så länge tjänsten inte fungerar som du förväntar dig så ska du heller inte betala Ett felmeddelande var 3e månad kan man kanske stå ut med men absolut inte varje dag! inte en chans!!

Lycka till!!

Vilken tur att jag läste hela den här strängen.
Hade funderat på tv via internet/fiber men efter att ha läst den
inser jag att marksänt är nog det bästa. Har haft det massor med år och
aldrig några problem!
Så tack Glenn 42 för att du delade med dig av dina erfarenheter!
Det var nyttig läsning!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan en Raspberry Pi vara ett alternativ?

För ett halvår sedan ville jag ha ett alternativ till att koppla in datorn för att se på SVTPlay. Av experimentlusta köpte jag en enkortsdator Raspberry Pi (modell 2) och installerade mjukvara för mediespelare (KODI). Det fungerar och skiljer sig inte mycket från vår Humax HD-inspelare (för marknätet) i gränssnitt. På bilden ser ni datorn och dess anslutning till USB laddare, Ethernetkabel, HDMI-kabel och en Bluetooth modul. Raspberry Pi modell 2 i rosa skal ansluten till USB laddare, Ethernet och HDMI-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu finns modell tre av Raspberry Pi, med inbyggt WiFi och bluetooth, som kostar typ 400 kr (bara kortet) och det finns kompletta byggsatser för att bygga sitt eget mediacenter för tusenlappen. Detta kanske kan vara ett alternativ?

Gillar man det inte kan man alltid använda det som en dator eller ge bort det till något intresserat barn.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
hsd
Hur länge har Du (glenn42)haft boxer

Verkar som man får hålla sig till marksänd TV ett tag till, Sagemcom boxarna verkar överlag vara tröttande sega. Har provat Boxer play som man också har tillgång till, inte alla kanel finns med där men OK. När jag tittar via stationära datorn, en 4 kärnig Mac och 100 Mbit fiber så skiftar kvalitén från OK till suddig till mycket suddig (svårt läsa textremsan) upp och ner hela tiden. Provar jag med min antika iPad2 så är kvalitén bra men då stoppar det upp var 5-10 minuter och en bit av programmet faller bort, kan ju vara prestandabrist på paddan men andra streamtjänster funkar.

Viasat lovar ju guld och gröna skogar men, nej marksänt får det bli ett tag till.

Protte

Fotografen Fotografen skrev:
Jag skickade ut teven för ett drygt decennium sedan.
Samma här, går att leva ändå.
Idag tycker jag att tröskeln är för hög både tekniskt och ekonomiskt för att ens fundera på en återlansering i hushållet och när det vittnas om så här dålig teknik hos stora aktörer blir man ju inte mer sugen.

Nä, jag avstår nog tills hela grejen med tv känns attraktiv igen.

J JohanLun skrev:
Tyvärr verkar alla dessa tjänster strula mer eller mindre. Vi har nu bredbandsbolagets fiber TV, och det har varit ganska problemkantat och mjukvaran i boxen känns inte top notch direkt, dock inte lika katastrofartat som ovan. BBB ville skicka hem tekniker och felsöka och "hittar vi något fel på din utrustning kommer vi debitera kostnaden för besöket". I mitt fall noterade jag att samtidigt min TV packade ihop så lade flera andra personer i samma område ut på FB att de hade problem med TVn, så det var inte direkt troligt felet låg hos mig vilket jag påpekade till BBB. Fick ändå sitta timtal med supporten och gång på gång fabriksåterställa modem och boxar, dra "ny lös" kabel mellan router och TV-box (vilket inte var helt lätt, då boxen står på överplan och router i källaren, eftersom felet var intermittent och kom ett par gånger i veckan så ville de jag skulle titta på TV i ca 1 vecka och bekräfta om den nya kabeln gjorde att problemen försvann, men då kabeln de skickade bara räckte till "reservTVn" fick jag flytta boxen, men vid den TV ville vi inte sitta och titta så vi kunde inte återskapa felet. Jag kastade in handduken och körde själv streaming via netflix och SVT play och sket i det och tillslut lagade de felet i sitt nät... :)

Innan telia ADSL som faktiskt funkade bättre utom några gånger det strulade, men telias kundtjänst är faktiskt bra, de ersatte alltid mig för den tid som tjänsten strulade (om ersättningen motsvarar besväret kan diskuteras, men BBB vill inte ens sänka månadskostnad fast skiten inte funkar).

Mina föräldrar blev förresten "pålurade" mobilt bredband med IP-telefoni, så de kopplade ur kopparen (ADSL och analog telefon) utan att de hade förstått det, jag tror de fick byta larm då de krävde "kopparförbindelse". Det gick inte att använda telefonen alls, det var ett "eko" hela tiden, jag lade timtal med supporten (felet skulle förstås som alltid ligga i annat än deras egen utrustning, så vi provade en arsenal av analoga telefoner men alla funkade lika kass), lessnade när föräldrarna fick erbjudande om fiber. Ville de skulle säga upp detta och helst dra av hela kostnaden för telefoni då det faktiskt aldrig funkat. De vägrade, men jag gav mig inte, ringde upp och bad få prata med nån chef och satt LÄNGE i telefon med denna kvinna, men tillslut så rev hon avtalet och drog av ett par månadskostnader. Tror detta var telenor, men är inte säker.

Funkar inte tjänsten så ska man inte behöva vara bunden av avtalet, de ska ju få en chans att fixa det, men har man själv lagt timmar i felsökning tillsammans med supporten utan att fixa felet så bör de riva avtalet direkt. Säg till att du kommer kräva att de ersätter dig med samma kostnad som de vill ha för den teknikern de erbjuder sig att skicka, om de inte löser problemet. Din tid är värdefull, man ska inte behöva lägga timtal på att själv felsöka. Det är ungefär som bilfirman kräver att du är med och lagar din nya bil som fått nåt fel.
Är faktiskt rätt nöjd med telia. Kört med deras motorola box i flera år och det kommer uppdateringar då och då (ibland UI uppdaterningar), men gått riktigt stablit.

Hört andra som fått dålig bild med IPTV (jag misstänker handhavande fel, man kan t.ex köra med scart inte bara HDMI och det gör rätt bra skillnad i bildkvalité). Vet att en som just körde scart och inte HDMI i sin box.

Andra levrantörer måste snålat in på bra box eller köra fel WF i sina boxar, i Motorola boxen behövs inte ens ett kort (deras nya box saknar dessutom möjligheten, det sköts från telias servers).

Boxen är rätt kvick, men tar ju någon sek att bytta kanal (menyer är snabba dock och kraschar inte).

S sventa46 skrev:
Vilken tur att jag läste hela den här strängen.
Hade funderat på tv via internet/fiber men efter att ha läst den
inser jag att marksänt är nog det bästa. Har haft det massor med år och
aldrig några problem!
Så tack Glenn 42 för att du delade med dig av dina erfarenheter!
Det var nyttig läsning!
Har inte haft något strul med telas IPtv (förutom i början tror det var 2008, men efter byte av två boxar så har inget strulat). Jag betalar indirekt för TV, men andra verkar ha strul med olika boxar, vet inte vilken leverantör dessa kör eller vilken typ av box. andra klagar på sämre bildkvalité , men inget jag sett (troligen kör dessa scart eller dum inställning i TV:en i alla fall med telias lösning).

• Gilla
mrquick
  • Laddar…
Hej alla,

Jag är både konsumentjournalist och ansvarig för ett fibernät med 600 anslutningar.

I nätet har vi både Telia och Boxer som gruppavtal, dvs fiberföreningen har tecknat ett större antal abonnemang som vi blir fakturerade för i klump, och sedan fakturerar vidare till de medlemmar som valt respektive avtal.

Det är alltså jag i föreningen som är motpart gentemot Telia och Boxer i de fall kundtjänsten inte kan lösa problem direkt med kunden. I två fall har just Boxer inte lyckats lösa problem med svajig uppkoppling, tv-problem etc, och då har jag helt sonika krävt att 1) vi får tillbaka det vi betalat för den medlemmens abonnemang och 2) vi (föreningen) får häva det avtalet.

Det har Boxer också gått med på!

Eftersom jag är konsumentjournalist kan jag en hel del om de rättigheter man har som konsument. I ditt fall är det solklart: Du har tecknat avtal om en tjänst, som motparten inte lyckas leverera tillfredsställande trots flera avhjälpningsförsök. Du har därför rätt att häva avtalet OCH att få kompensation för de månader du haft problem med tjänsten.

Det här är det inget snack om. Om ditt fall gick till ARN är jag övertygad om att du skulle vinna. Och om jag som journalist ringde Boxer och frågade vad de höll på med skulle de vika sig illa kvickt.

Mitt råd är alltså att stå på dig. Svara kundtjänsten att du enligt konsumentköplagen har rätt att häva ett avtal när de inte kan hålla det från sin sida, och att du kräver att de omedelbart avslutar det. Dessutom bör du kräva lämplig kompensation för den tid tjänsten inte fungerat och all tid du fått lägga ner på att felsöka.

Skriv att du kommer att bestrida samtliga kommande fakturor, att du överväger att anmäla dem till Allmänna reklamationsnämnden om de fortsätter fakturera dig, och att du är villig att argumentera för din sak i tingsrätten om de trots detta försöker driva in fakturorna.

Lycka till, och hör av dig med hur det går!

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.