Jag har en pågående sanering efter en vattenskada. Huset är byggt 1974. Grundläggning är en platta på mark i s k sandwich-konstruktion med betongplatta plus frigolit och överst en s k finsats med c:a 50 mm betong. Väggarna med gipsskivor innerst står på tryckinpregnerade bottensyllar som ligger på betongplattan och sedan är överbetongen (finsatsen) gjuten fram emot gipsen.
Läckage har blivit på något rör som ligger i frigolit-skiktet. Av vattenmätaravläsning kunde man dra slutsatsen att det kan ha läckt i storleksordningen 100 liter per dygn. Vattnet har brett ut sig och så småningom har man kunnat se hur det har spillt över på diverse ställen längs husgrunden. Kalkutfällningar på beklädnadstegelet upptäcktes i maj, men på grund av senfärdig skadehantering så påbörjades torkning först två månader senare. Det har således stått vatten på betongplattan under flera månader.
Fuktfirman har borrat ett femtiotal 32 mm hål i överbetongen och under snart två månader blåst ner torkad luft för att torka ut plattan. Dom har sedan mätt fuktigheten i ett antal mäthål mellan ’blåshålen’ efter att ha pausat torrluftsblåsningen ett dygn före mättillfället. Vid senaste mätningen sa dom att dom tyckte att rorkningen gått bra och att dom förutser att torkningen kan varqa färdig om tre veckor.
På fråga om dom då tänker ta fuktprov i själva syllarna så säger dom att det rcker att mäta fukten i betongen några decimeter från syllen, för är det torrt på betongen där så vet man att syllen är torr.
Men jag oroar mig för möjligheten att man inte får säkerställt att syllen är frisk och att jag skall få kostbara problem framåt i tiden. Till saken hör att vid en mindre vattenskada för ett par år sedan så gjorde Anticimex en undersökning genom att borra i syllarna och intygade sedan att dom var friska.
Vad säger expertisen?
· Vilken fuktundersökning kan/bör jag kräva?
· Alternativt kan någon form av garanti krävas av försäkringsbolaget och hur skulle man kunna utforma den?