Hej,

Först och främt ligger detta inom vad som kallas köparens undersökningsplikt. Men om dylikt intyg var en förutsättning för köpeavtalet från köparens sida skulle denne uppmärksammat dig på detta i förväg och exempelvis fört in villkoret i en klausul i köpeavtalet.

Eftersom jag inte vet närmare vad som har hänt är det svårt att ge någon allmän bedömning, om du tex. har gjort ett utlåtande om att badrummet är fackmannamässigt renoverat blir du i princip ansvarig för att så är fallet oavsett papper och det även tid efter köpet.

Det utlåtande jag gjort är att badrummet är gjort utav folk som kan det här med badrum.
Sen om det blir tvist så skall ju det bevisas att jag gjort just detta utlåtande. Lite svårare än om jag skriver under på att det är fackmannamässigt utfört.

Köparen krävde inget intyg innan han/hon skrev på.

Den jag blir mest irriterad på är mäklaren som hävdar att jag är skyldig att skriva ett sådant papper.

Ett underskrivet intyg underlättar givetvis för köparen i bevishänseende.

Framgår det av ditt avtal med mäklaren att du har sådan skyldighet som han/hon påstår? Annars bör du fråga efter vad denna skyldighet kommer av? (tex. lagregel, avtalsklausul, e.d)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.