Hej!

Funderar på att köpa en bostadsrätt som äldste sonen kan bo i när han studerar. Enligt mäklaren bör han äga 5-10% av den för att inte bostadsrättsföreningen skall krångla.

1) Vad händer om vi vill överlåta hans andel av lägenheten till nästa barn för att han ska kunna bo där under studietiden. Krävs det godkännade av bostadsrättsföreningen även i det fallet?

2) Ska man i så fall se till att alla våra barn äger x % av lägenheten redan från början?

3) Finns det något lagstöd för hur stor andel varje barn bör äga eller är det någon som bestäms av bostadsrättsföreningen?

4) Ser ni någon nackdel med ett sånt här upplägg (annat än att våra barn inte vill dela med sig av lägenheten när det är så dags...)? Inget av barnen är myndiga kan tilläggas.

Tack på förhand!

nikasp
Jag skulle tro att föreningen vill göra så för att ha en direkt ekonomisk och juridisk relation till den person som faktiskt bor i lägenheten. Sannolikt kan dom tvinga fram förhållandet genom att helt enkelt inte tillåta föräldrarna att hyra ut bostaden i andra hand (som det blir om barnet bor där ensamt om föräldrarna äger 100%).

Det är möjligt att praxis har ändrat sig. Men när jag var ordf. i en bostadsrättsförening för ca 20 år sedna så var det ett ganska vanligt upplägg, att föräldrarna ägde 100% och den studerande bodde där. Enl, juristerna på HSB var det oantastligt och inget vi som förening kunde göra något åt.

Vi hade ambitionen att minska andrahandsuthyrandet, därav mitt intresse för frågan. Vår förening hade ca 800 lägenheter, ca 10% var uthyrda i andra hand med tillstånd från föreningen, och vi bedömde att ytterligare 10% var uthyrda utan tillstånd. Det var inte roligt att jaga svarta andrahandshyresgäster, i många fall lät vi det bero, men gjorde klart för bostadsrättshavaren att vid andrahandskontraktets utgång så ville vi inte se någon mer uthyrning.

Det kan vara en finess att barnet äger en andel i eget namn. För om barnet i sin tur ex. skall studera en termin utomlands så kan föreningen neka en 3e handuthyrning.

nikasp
Den ena föreningen jag satt som sekreterare i tillät inte 100% ägande av föräldrarna. Vi var rätt tuffa med andrahandsuthyrning då det tidigare lett till slapp attityd till ordning och reda.

• Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
P
OBS! VARNING!
Har ni väl gett sonen några procent av lägenheten så kan ni INTE kräva att sonen ska skänka det vidare till nästa barn. Har sonen väl fått en del i lägenheten så är det hans. Punkt. Man kan tro att man är sams inom familjen och att barnen är införstådda med upplägget osv, osv. MEN.Jag har sett så mycket elände hända när släktingar trasslar in sig i den där typen av fix och trix. Så, snälla, trassla inte in er i något som gör att syskonen hatar varandra för all framtid. Så sorgligt. Och jobbigt att hamna i en sits där man måste köpa en lägenhet var till alla barn. Dyrt. Så OBS! Har ni väl gett sonen en del av lägenheten så är den delen hans. Punkt!

P
...forts (läst lite noggrannare nu) ... Tycker absolut att alla barnen ska äga en liten del allihopa redan från början. Annars blir det nog tjafs. Tror faktiskt att om ni inte gör så utan vill ge barn nr.2 en liten del av er del senare så kan barn nr.1 motsätta sig det. Men jag är lite osäker på just det.

Annars vet jag familjer som har gått runt det hela genom att hela familjen har flyttat till en lägenhet. Sen har föräldrarna och ev något barn flyttat "på prov" eller "flyttat "tillfälligt" pga jobb" eller nå't liknande och då har ett barn lugnt kunnat bo kvar eftersom barnet bodde där sen tidigare.

O
Som jag har förstått det så när det gäller andelarna så är det upp till föreningen att godkänna hur liten andel den minst ägande skall ha.
I den förening jag bor så har vi 10% som lägsta gräns.

MissMuffet skrev:
OBS! VARNING! Har ni väl gett sonen några procent av lägenheten så kan ni INTE kräva att sonen ska skänka det vidare till nästa barn. Har sonen väl fått en del i lägenheten så är det hans. Punkt. Man kan tro att man är sams inom familjen och att barnen är införstådda med upplägget osv, osv. MEN.Jag har sett så mycket elände hända när släktingar trasslar in sig i den där typen av fix och trix.

Alldeles korrekt. Om sonen blir delägare har han lika oinskränkt förfogande över sin andel som föräldern kan bestämma över sin. Båda kan sälja sin hela andel (eller andelar därav) till valfri köpare (förutsatt att styrelsen godkänner det). Dessutom har både son och förälder i princip rätt att bo i lägenheten. Kan de inte enas om sin egendom löser man tvisten enligt Lag (1904:48) om samägande. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19040048.htm

Fast efterssom en bostadsrätt räknas som lösöre, så kan man troligen avtala om alla möjliga begränsningar i resp. delägares rättigheter. Jag vet inte, men antar att det är fritt fram att avtala om ex. att föräldern har rätt att återköpa andelen till fastställt pris, vid godtycklig tidpunkt.

hempularen skrev:
Fast efterssom en bostadsrätt räknas som lösöre, så kan man troligen avtala om alla möjliga begränsningar i resp. delägares rättigheter. Jag vet inte, men antar att det är fritt fram att avtala om ex. att föräldern har rätt att återköpa andelen till fastställt pris, vid godtycklig tidpunkt.
Klokt tips! Sådan rättighet (option) kan man skriva in i föreningens register, med samma rättsverkan som när en bostadsrätt utgör pant för ett lån. Frågan är bara hur man sak forumlera rättigheten för att täcka in allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.